Metsäpuutarha

Siinähän tulikin jo mukavasti ideoita ja kokemuksia.

Kotona kerrostaloasunnossa minulla on vuosi sitten perustettu matokomposti, joka nykyään syö vaivatta käytännössä kaikki kahden hengen perheemme biojätteet. Jo nyt minulla on kaksi saavillista valmista kompostia.

Sitten toisaalta mökkimetsässäni on viimekesän harvennuksen jäjiltä oksakasoja. 

Ajattelin metsäpuutarhaani johonkin sopivaan paikkaan jonkinlaista kohopenkkiä. Pohjalle vähän oksia. Sitten ruohonleikkuu- ja haravointijätteet. Päälle saavillinen matokompostia. Mitähän kasvattaisin siinä? Koska mökistä on kysymys, kasvien täytyy satunnaisesti pärjätä useampi viikkokin ilman kastelua ja hoitoa.

Täh Annaw, vaikka ostaa taimen, menee monta vuotta ennenkuin alkaa tuotta omenia, sinähän nyt nopsasti sait sen kasvuun, mutta sähän ootkin aikas kätsy(tään havainnon olen tehny).

Mitä… matokomposti, millainen se on?

Lierofarmauksen perusteet | Ylioppilaslehti

siitä löyty joskus paremmatkin ohjeet luonnonsuojeluliiton sivuilta. Minä käytin sellaista pientä terraariota havaintokompostina kerran, kun vedin yhtä eu-hanketta, jossa opetettiin alakoululaisille kompostoinnin ihanuutta. Helppo aloittaa jos on ulkokomposti johon pääsee matoja, sieltä vaan massaa siemeneksi, ja aletaan ruokkia ruoantähteillä vaikka ruokapöydän kulmalla…

Pelkkä komposti komposti kasvualustana on kyllä (mielestäni) liian tujua, vielä jos siellä alla on runsastyppistä ruohosilppua. Paitsi että kurpitsahan on perinteinen kompostikasvi.

Jahass…nyt tuli mulle ensi kesänä uusia kotieläimiä :))Sitähän voi kokeilla kesän aikana niin näkee miten rupeaa menemään, voi sitten viedä lierot kasvimaalle jos ei onnistu.

Noista metsäyrteistä vielä juolahti mieleen karhunlaukka, josta onkin ollut viime aikoina puhetta omassa ketjussaan. Tässä mielestäni ihana kuva, joka lainattu Claus Dahlby:n puutarhablogista Mitt haveliv ( jolla muuten olen viihdyttänyt itseäni pitkin talvea, suosittelen). Kuva ei muistaakseni ollut hänen omasta puutarhastaan, toivottavasti Pentin säännöt eivät kiellä laittamasta mutta kun en löydä suoraa linkkiä, pelkän kopion koneeltani)
Muoks; kopio näyttääkin olevan varsin huonolaatuinen.

iisak, kyllä varjossa pysyy pitempään kosteus maassa, ja sataahan sitä uuttakin vettä välillä, paitsi jos olette saaristossa.

vähis - riippuu lajikkeesta, maasta, taivutteluista, leikkauksista jne. kuinka kauan kestää omenan tulla lisääntymisikään…

Oi kun ihana kuva, tuota karhunlaukkaa täytyiskin mökille saada.

Ihana karhunlaukka, jotenkin sopii suomalaiseen maisemaan!

saatte kyllä laittaa miljoona sipulia, ennenkuin tuolta näyttää, ja maankin pitää olla muhevan kostea ja hietainen.
Mulla hyvä jos hengissä pysyivät hoidon aikana, nyt hylätyssä puutarhassa ovat vasta levinneet…

Karhunlaukkamatosta minäkin haaveilen… vasta pienenpieni alku olemassa.

Minä en edes uskalla haaveilla laukkamatoista… mutta jos hiukan edes saisi lähivuosina lisääntymään uuteen metsäpuutarhaan. Elleivät myyrät popsi suihinsa. :confused:

Mitä mieltä olette, jos istutan talventähteä ja karhunlaukkaa sekaisin kriikunametsääni. Kukkisiko talventähti ensin, ja sitten karhunlaukka? Eli sopiiko niiden kasvutahti yhteen? Jaa niin, mutta tykkääkö talventähti noin varjoisasta paikasta?

Minulla on peltoa talon ympärillä pari hehtaaria ja nyt kun laiduntavista eläimistä on jouduttu luopumaan haluaisin levittää puutahaani pellolle. Ensimmäinen kuva on pohjoiseen päin ja sinne haluiasin muutamia puita , mutta mitä .. vaahtera, pihlaja , havupuu...Toinen kuva on itään päin ja kuten kuvasta näkyy olen ruosteisten vanhojen maatalous koneiden ystävä . Ne ovat minun piha koristeita . En halua istuttaa aluetta täyteen vaan koska tilaa on haluaisin kasveille tilaa . En halua istuttaa peltoa täyteen koivuntaimia . Vaan riittävästi avaruutta ja kasvillisuutta . Paikka on Pohjois-Karjalassa ja kuvat on otettu eilen eli 27.4. Ideoita ja vinkkejä otetaan ilolla vastaan :)

kuvakuvakuva

Pihlajia, on miun lemppari puu , nopee kasvunen. Entäs lehtikuusia muutama. Siulla on tuota lääniä nyt niin avaran ihanan paljon että mahtuu vaikka sun mitä . Joku ruusupensas-alue tulis kans mieleen nyt ihan ekana.

Alppiruusuja <3

On sinulla ihanasti tilaa tehdä vaikka mitä. Jos minulla olisi tilaa istuttaisin hevoskastanjan ja tammen mutta en tiedä kuinka ne Pohjois Karjalassa menestyisivät.

Mun veikkaus on, että tammi hyvin, hevoskastanja huonosti, Me on kasvatettu tammia täällä kolmosella I-vyöhykkeeltä tuoduista taimista ja niiden täällä idätetyistä terhoista, naapuripihassa on jopa tätini yli 50 vuotta sitten taimena Itävallasta tuoma tammi. Hyvin ovat kaikki kasvaneet. Sen sijaan täällä näkemäni hevoskastanjat ovat vähän kärsineen näköisiä. Mutta mikä estää kokeilemasta, kun tilaa on. Tiesitko, että hevoskastanjaa on olemassa ja myytävänä myös pensaana, se olis ainakin helpompi talvisuojata, 

Tarvitseeko alppiruusu happaman maan. Meidän paikka on aurinkoinen ja moreeni maa eli pellot ovat kivisiä . Hevoskastanja olisi mielenkiintoinen. Pitänee harkita tuonne itäiselle tai eteläiselle puolelle sitä. Kiva kuulla vinkkejänne :slight_smile: