Miekkalilja (tarhamiekkalilja), Gladiolus

Näin ajattelinkin, mutta toivoin, että jospa ne voisi jo kohta tuonne kipata :slight_smile: Ikkunatila alkaa loppumaan kun innostuin vähän liikaa ja on jos jonkinlaista kukkasipulia, yrttiä ja kukkaa itämässä… Tulisipa edes lämmintä niin voisi päivät pitää ulkano, mutta ei siltä näytä.

Tälläiset ostin:

Tälläinen kukkii, kumpaahan lienee… Taattua laatua, vain Lidlistä vai miten se meni…

Ei tullut Lidlin sipuleista ainakaan ensimmäisestä semmoista, mitä piti.Ostin vihreitä, oikein tumman violetteja ja kaksivärisiä, missä vihreä ja muistaakseni lilaa.
Tämmöinen aukesi:

Lehdet on vihreät… :slight_smile:

Nämäpä oli erittäin pirteän värisiä.

En muista pitikö olla tämän näköinen vai limen vihreä (jota ei nyt sitten ainakaan ole tulossa). Yksi ainakin näyttää tulevan oikeaakin, kun yhdessä kukkavanassa näkyi tummia nuppuja.

Passos

No Huh huh miten mahtavan väriä noi Jöötin miekkaliljat on. Ei muidenkaan liljoissa oo mitään valittamista :slight_smile:

Tässä mein tämän vuoden ainoa väri

Tässä mun ainut vähän omaan makuuni liian hempukka.

Ihana hempukka :slight_smile:

La Joya

Hän om magee.

Miikoksen miekkalilja on upea :slight_smile: ja tuo Jalomarjan hempukka on just mun väriskaalaa, aivan ihana ;D

Hei

Sain purppuramiekkaliljan sipuleita ja niissä sanottiin että ovat melko hyvin talvenkestäviä. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä miekkaliljasta? Ajatus on viikonloppuna laittaa ne maahan. Paikka on aurinkoinen ja ne tulevat jaloruusun viereen joka on jo pari talvea pärjännyt kun olen sen havuilla peitellyt. Olen niin laiska syksyllä sipuleita nostamaan että ne sopisivat laiskalle puutarhurille.

Oi joi! vuodelle 2014 exotic gardenilla on kaksi hempeetä miekkalilja uutuutta “Vera Lynn” ja “My Love”

Tuli käytyä lomalla Viherlandiassa ja ylläri että mukaan tarttui miekkaliljan sipuleita. Saattaa olla että vain kuvittelin mutta meielstäni valikoima oli paljon pienenmpi kuin aikaisemmin mutta silti valikoiminen oli hankalaa :slight_smile: Hinta oli 0.29€/sipuli. Mukaan tarttui kolme erillaista miekkaliljaa kaikkia 5 sipulia. “Rose Suprame”, “Black star” ja “purple flora”

Minä kävin tänään ostoksilla ja matkaan tarttui gladioluksen “fiorentina” mukuloita. Lueskelin tästä keskustelusta kymmenkunta ensimmäistä sivua ja tulin siihen tulokseen, että lykkään nuo mukulat toukokuulla suoraan maahan. Katsotaan sitten, jaksanko syksyllä kaivaa ne ylös. Mietin myös, että selviäisivätköhän mukulat talven yli maassa, jos ne suojaisi kunnolla esim. lehtikatteella, havuilla ja päälle vaikka vielä sanomalehteä ja hallaharsoa?

Viime syksynä en viitsinyt sen kummemmin laitella gladioluksia talvehtimaan, nostin ne vaan varsineen , lykkäsin isoon kukkaruukkuun kaikki yhtenä nippuna ja päälle multaa sen verran että mukulat jäi peittoon. Ruukku autotalliin jossa lämpö talvella jotain +10 luokkaa. Ruman näköinenhän se oli ruskeine kuivuneine lehtineen mutta aina ei ehdi kaikkea tekemään ihan viimesen päälle :slight_smile:

Tänään ne osui silmään niin pahasti että aattelin istuttaa mukulat ruukkuihin kunnon multaan jos niissä mitään elon merkkiä on. Ja kas, suuressa osassa oli jo uutta kasvua työntynyt. Nyt on istutettuna kaksi isoa ruukkua, autotalliin nekin vielä siirsin joksikin aikaa.