Miekkalilja (tarhamiekkalilja), Gladiolus

Punainenpioni,Juti Jässikkä on tilannut nuo gladiolukset eikä mulla oo niille nimeä.Käänny Jässikän puoleen.

Sanokaahan mikä se on kun en koskaan-ikinä-never ole saanut gladiolusta kukkimaan. Olen esikasvattanut ja siirtänyt penkkiin (erinlaisissa kokeillut),olen laittanut suoraan penkkiin ja ei. Ei kuki. Talven sipulit on ylhäällä,voivat hyvin ja keväällä taas uusi rumba. Nyt ostin taas uusia…toivotontako?

Oon aina kasvattanut ruukussa aurinkoisessa paikassa ja ovat onnistuneet hyvin. Penkissä en oo koskaan koittanut. Muutaman viikon oon sisällä esikasvattanut ennen ulos laittoa.

Edit. Kastelu ja lannoitus kuntoon myös, kestää kuivahtamistakin jonkun verran.

Nasty76, ei mullakaan oo gladdarit koskaan kukkineet

Pitäisiköhän tänä vuonna laittaa ruukkuun? Joka vuosi yritän saada kukkimaan vaan ei onnaa.Miikos; millaista multaa olet niille laittanut? Onko tämä nyt tästä kiinni =)

Jadetsu; kohtalon toveri =)

Ihan tavis puutarhamultaa, esim. kekkilä. Oon tainnu laittaa joskus kakkelia sipuleiden väliin vähän. Lannottaa ainakin pitää mun kokemusten mukaan. Tai näillä metodeilla ovat aina kukkineet =)

Selvä. Miepä kokeilen tuota samaa.Miulla on kanankakka rakeita tuossa ja multaa pitää hakea pussillinen. Tänä kesänä miun gladiolukset kukkii! Uskokaa pois =)

Mulla ne kyllä aina kukkii penkissä. Kanankakkaa laitan istutusvaiheessa ja sopivasti kastelua. Lannoitan vaaleanpunaisella kastelulannoitteella :slight_smile: ja kyllä kukkii. Tosin en ole ikinä onnistunut saamaan niin komeita kukkia kuin mummoni aikoinaan. Hän rakasti gladiooleja yli kaiken :slight_smile:

Penkissä mullakin ovat kukkineet, enkä niitä ole hyysännyt. Sipulin viereen heti 25 cm tukitikku istutus/esikasvatusvaiheessa, varren kun tikkuun sitoo pysyvät varret pystyssä ja suorina, lyhyt tikku toimii. Onkohan vanhat gladiolus lajit olleet isompikukkasia vai onko nyt niin paljon muuta isoa ja komeaa että tuntuvat pieniltä?

Gladiolus tarvii vahvemman maan kuin monet muut kasvit. Ja  valoisa paikka. Maalajilla ei kai väliä, mutta voimaa pitää olla. Jos istutatte suoraan maahan, montun pohjalle hevon tai kananpeetä tai vastaavaa.  Ja kesälläkin vielä lannoitekastelua.  Isoon ruukkuun sama juttu. Ja vettäkin riittävästi, sen verran kasteluväliä, ettei kuitenkaan tukehdu. Kukathan ehtii komeimmilleen vasta loppukesään; heinä- elokuussa, vaikka olisivatkin nyt jo purkeissaan uuden elämän alussa.

Hmm… kukkimattomuuteen selvästikin täällä ongelma tuo etten ole pahemmin lannoitellut . Se on oltava se syy. Koska muuten maa on ihan ok koska muut kukat viihtyy ja sellainen peruslannoitus penkeissä on. Kiitos taas…kysymällä viisastuu =)

Valtsu, ihan samaa olen miettinyt kun muistan että mummulla oli aina niin hervottoman isot kukat gladioleissa ja tuntuu ettei enää mistään niin suurikukkaisia saa. Mummulla oli aina sellaisia lohenpunaisia talon seinustalla kasvamassa.

En ole ennen miekkaliljoja kasvatellut, ihan tavallisia vaan. Mutta tänään hoksasin Prisman puutarhamyymälässä gladdareideiden sipuleita, jätin sinne kuitenkin, mutta nyt kuitenkin tekisi mieli käydä pussillinen ostamassa. Kai ne loppukesästä ehtisi vielä kukkia ilman esikasvatusta?

Minkä väriset teidän kokemuksienne mukaan kukkivat aikaisimmin?

Sillä vaan, että ostaisin pari pussia samaa väriä isoon ruukkuun terassille.

Kerrankin, kun Gladikset ostin aikaisin, sain aikasin esikasvatukseen ja kasvoivat erittäin vahvoiksi ja tanakoiksi (yhteensä 35kpl), niin sitten en pääsekään nauttimaan täydellisistä miekkaliljoistani. Viime yrityksestä jo aika monta vuotta. Nyt kuitenkin halusin yrittää ja päästä nauttimaan näistä ihanista kukista.

Noh, kylmä kevät ja kylmähkö kesä, tästä vielä olisi selvitty. Kaikki Gladikset kasvoivat ja olivat hyvinkin tanakoita ja lehdet isot. Tuli vaihe kun iloitsin, kukkavanoja oli valtavia määriä. Kevät ja kesä on ollut miltei yhtä vesisadetta, toisaalta hyvä, toisaalta ei. 

Nyt sitten kun nuput on avautuneet ja avautumassa, tämä liika (täysin liioiteltu suomen sade, pakkoko on sataa joka päivä....) sade sitten on vahingoittanut kukkia ja nuppuja. Ovat sellaista kukkamössöä, eikä ole toivoakaan että toipuisivat. Eli, uusi yritys ensi vuonna. Mikäköhän sitten vie miekkaliljani?

Kuvassa se maljakossa oleva, oli säästynyt, oli räystään alla. On siinäkin "kauneusvirheitä" mutta on se kaunis. Toivottavasti olisi poutaisempaa aikaa tulossa, niin saisi nauttia vielä avaamattomista kukkanupuista.

kuva

kuva

Castor Exotic

kuva

Hallmark

kuva

Tämän piti olla Blue Frost, mutta jotain muuta on pussissa ollut

kuva

kuva

kuva

Tässä minun ekat gladiolukset. Hyvin kukkivat. Miten kukkien "siemenet", laitanko ne ensi vuonna suoraan multaan?