Kyllä pysyvät. Laitat vaan ajoissa multiin että ehtivät kukkia.
Ja jos pakkaset uhkaavat syksyllä, leikkaa maljakkoon, kukkivat sitten sisällä.
Luin ketjun läpi, kävin terrassa ja nyt mietin millaiseen ruukkuun laitan 15 callianthusin sipulia .
Ne tuoksuvat ihanalle, Fiia!
Kun pistää ne purkkiin oikein lähelle toisiaan, niin tukevat siinä samalla vieruskavereitaan. Kyllä ne muuten meinaavat röhnöttää nekin.
Laitoin viikko sitten kasvamaan sipulit. Vastahan tämä on kai viides yritys. Keväällä ostan uudet ja laitan kasvamaan. Syksyllä heitän pois kun ei niistä mitään tullut =)
Viides?? Ovatko ne niin konstikkaista. Mulla on nyt ne purkeissa sisällä. Huom! meillä on vielä lunta paaaljon.
Mä laitoin viime keväänä ekan kerran tuoksumiekkaliljaa, eikä mielestäni ole ollenkaan konstikkaita, ku tällaanen poropeukalokin ne saa kukkimaan ja kasvamaan. Muistan vai, että tosi pitkään meni, että sipuleissa alkoi näkymään kasvun merkkejä.
Tässä mun viimekesäinen , joka kukki vaan yhdellä kukkavanalla. Tuli vaan mieleen kun ajattelin jo tuupata esikasvatukseen,…vai onko liian aikaista?
Viime kesänä kukki elokuun keskivaiheilla partsilla.
Tuoksumiekat nostettu maasta, oli paljon pikkiriikkisiä sivusipuleita.
Kerkesi kukkia kaikki kukkansa, mut siemenet näyttää raakileilta.
Tästä linkistä löytyikin tosi hyvät talvetusohjeet.
Voi mitä ihanuuksia täälläkin on.
Taas löytyi “ihan pakko saada” -kasvi:)
No taasen sai joku kukkanen nimen, minulla noi kukkii vieläkin ruukussa terassilla kun en ole ehtinyt sitä tyhjentämään. Enpä ole huomannut että tuoksuisi pitääpi mennä illalla nuuhkimaan. Olen varmaan istuttanut ne ihan värään aikaan taasen…
Hyabella , kyllä mä olen esikasvattanut sisällä , en tiedä miten on oikein 1
Mä kohtelisin samoin kun daalioita, vaiks eivät varmaan niin arkoja ole.
Tuoksuliljat on ihania ja näyttäviä myös terassilla ruukussa. Sipulien/mukuloiden istutusajasta mulla on tämä kokemus. Pussi unohtui viime keväänä johonkin ja luulin jo pelin menetetyksi. Ikuisena optimistina peitin sipulit isoon ruukkuun,oltiin jo hyvän matkaa kesän puolella.
Hyvin ne lähtivät kasvuun ja saimme nauttia kukista, upeista lehdistä ja tuoksusta monta viikkoa. Versot kestivät melko viileää säätä ja ruukku oli viimeisiä jotka korjasin terassilta talvivarastoon.
Tänä vuonna ajattelin aloittaa hieman aikaisemmin, kaikesta huolimatta, ja laittaa kaksi ruukullista:-)
Ai, tämä olisi sittenkin talvetettava kasvi. Minä ostin vähän heräteostoksena kun oli kuvassa niin kauniit kukat. Olen karttanut näitä maasta kaivettavia kasveja, koska en oikein tiedä missä ne talvettaisin eikä se joka syksyinen kaivaminen/keväinen uudelleen istuttaminen innosta. Onko näistä kenelläkään kokemusta siitä, että alkaisivat silti kasvaa keväällä vaikka maahan jättäisikin talveksi? Minä omani juuri tässä päivänä eräänä istutin kukkapenkkiin.
Joku täällä kirjoitti, että maahan jääneet olivat talvehtineet. Ovat senverran edullisia, ettei niitä kannata kaivaa pois - paitsi jos on jokin erityisen mieluisa eikä saatavilla. Siis kaivoin, talvetin ja huokaileen, ettei koskaan enää ja vielä niitä sivusipuleitakin tuppaa…
Kolmosella ainakin kestää hyvin kun peittelee talvella vaikka kunnon lumikasalla.
Selvä, kiitos vastauksista! Elättelen siis toivoa, että ne selviäisi jatkossakin, täytyy vaan muistaa peitellä. Jos nyt ensin lähtevät kasvuun…
Tässäpä kesällä otettu kuva minun kukkivasta tuoksumiekkaliljasta. Sipuleita taisi olla 10 silloin kun istutin ne ja kaikki tekivät lehdet ja kukkia. Mutta olin hieman pettynyt siihen tuoksuun. Odotin jotain paljon enemmän nenään tulevaa, nuo tuoksui vain jos vei nenänsä kukkaan kiinni. Mutta kauniita ne oli ja kukkia tuli kivasti. Nyt jätän ne maahan, suojaan talveksi ja katson nousevatko talven jälkeen.
Shirina, nuuhkisitko illalla? Silloin tuoksu vahvinta.