Mikä luonnonkasvi

Mietin tätä kuusityräkkiä vielä. Ylemmässä kuvassa on oikea kuusityräkki, siinä on hyvin neulasmaiset lehdet.

Se kukkii nyt ja olen siirtänyt sitä yhdestä pihasta omaani. Eli varmuudella se on puutarhakasvi.
Sitten tässä alemassa kuvassa on tuo aiemmin luonnosta löytämäni kasvi:

Siinä on hieman leveämmät lehdet ja hieman robustimpi, pystykasvuisempi kasvutapa. Ovatko nämä nyt siis kummatkin kuusityräkkiä, vai voiko tuo alempi olla jotain muuta?

Niitä lähes saman näköisiä tyräkkejä on aika monia.
Eli kyllä tuo tyräkki nyt ainakin on ja kova leviämään.

Meilläkin sitä on hullun lailla joka paikassa.

Enkä edes ollut kuullut ikinä sinun käyttämääsi kuusityräkki nimitystä, minulle se on aina ollut tarhatyräkki.
Kasveilla on usein lempinimiä ja täältä luin oikeasti ekaa kertaa tuon kuusityräkki nimen kyseiselle kasville.

Tyräkki kuin tyräkki, kovasti ne rehottaa ja vaikeaa päästä eroon,.
Paitsi kaunis kultatyräkki ja harvinaisemmat koristetyräkit esim. manteli- ja metsätyräkki ei sen sijaan kyllä minulla tahdo levitä, hyvä jos hengissä pysyy.

Hölmöyksissäni sitä alkuaikoina istutin pihalle. Ainakin ämpärillisen olen tänä keväänä kitkenyt ja taitaa toinen mokoma tuolla vielä kasvaa. 

Meilläkin on ollut joskus kuusityräkkiä. Kyllästyin siihen ja revin pois, juuret irtosi helposti kun se kasvoi hiekkaisessa maassa. Ei sitä ole ilmestynyt näkyviin jälkeenpäin mistään. Omituista.

Ei kai se nurmikolle leviä? Laitoin sitä kivikkopenkkiin, joka rajautuu laatoitusalueeseen ja nurmikolle.

Heeiii… mitä jos se on tosiaan sitä… no mutta mitäs tuosta, nätti kasvi sekin, ja menee varmaan ihan hyvin kivikkopenkissä! Olen aina tykännyt siitä. Pitääkin etsiskellä, jos löytäisin sitä lisää.

Tulin juuri samaa sanomaan;)
Se kovasti leviävä jonka joskus hölmöyttäni olin pihaani tuonut, on keltakannusruoho eikä kuusityräkki.

Keltakannusruoho onkin alunperin ollut 
torppien seinänvierustoilla kukkimasa, ensimmäisiä puutarhakasvijamme silmän iloksi.

Kannusruohoksi vain olen sanonut tuota, lapsuuden ajan lempikukkiani. Kukka nypättiin irti ja siitä  “pillistä” imettiin niin sai tipan jotain hyvää makua suuhun. 

Onko nimeä tälle? Löysin pihalta ja siirsin kivikkopenkkiin.

Sitten tämä. Epäilin aiemmin harmaakäenkukaksi; näyttääkö siltä?

Ihanaa! Olen aina halunnut sitä. Jostain ihan itsekseen tupsahtanut tuohon.

Kiitos valtsu! :wink: Minähän olen tosiaan tällainen nollabudjetilla pelaaja. Viimeksi tänään kävin lapiohommissa Espoossa kehä II varrella ja sain vähintäänkin ihmetteleviä katseita… ja yhdeltä mieheltä ystävällisen huomautuksen, kun olin jättänyt autoni kävelytielle. Saaliiksi sain mäkitervakkoa ja neidonkieliä. Aina lapio autossa! :face_with_hand_over_mouth:

Kävin kaupassa ja nyt tarkitsin uudestaan mitä keltaisia kukkia siellä pienellä alueella metsän reunassa kasvaa.
Ei ne ollutkaan maapähkinät, sillä lehdet oli hieman erilaiset.
Pitäisi joskus tutkia mitä kaikkea siellä kasvaa.

Huono kuva, mutta tunnistaako joku tätä pientä kasvia? Niitä kasvaa ympäri pihaa,ja jos kasvuston leikkaa ruohonleikkurilla, se tuoksuu.

1 tykkäys

Maahumala, leviää kukkapenkkeihin tai kasvimaalle lähtee kitkemällä koska pienet juuret ja maavarsi

Onko tämä ahdekaunokki?

1 tykkäys

Vuorikaunokki.

1 tykkäys

Kiitos tiedosta. Komea kasvi, huomasin eilen muutaman kukan kaupungin puolella tontin vieressä. Alue kasvaa rehevästi kaikenlaista.

Mikäs kukka tämä on? Helsingissä kasvaa tien penkalla.