Mikä luonnonkasvi

Ai sielläkö se olikin.   Gilioita on aivan kauhea määrä. Löysin Teksasin keltaruusun eikun jonkun kasvikuvaston, jossa oli kymmeniä ellei satoja Gilioita. Tuon Wikipedian kuvassa olevan achillefolian lehdet ja muistaakseni lehtiruusuke ei mätsännyt, kukka kyllä. Monilla Gilioilla on juuri lehtiruusuke, eikä mun pienellä siniselläni ole.

Vihdoin muistui mieleen, mistä olin tuon harsun version keksinyt. Katso Mossberg - Stenberg: Suuri Pohjolan kasvio. On se varmaan harsukiurunkukka, Gilia achilleaefolia. "Satunnainen harvinainen joutomailla ja kaatopaikoilla" ! cool

Ja minä kun olen plarannut kaikki kasviot mitkä vaan olen löytänyt. Argh. Hommaan Mossbergin heti käsiini.

puhetta paulihoo, nyt minä vasta luin ajatuksella missä sitä sun harsuasi tavataan. naurua

Gilia achilleaefolia, oli Paulihoo maininnut tuossa yhdessä viestissä, vai joko huomasit Maaonni...?

MarjaBee, no just huomasin ja poistin viestini jossa sitä kysyin. Kiitos sulle!

silmän isku 

En nyt taaskaan muista näiden keltaisten kukkien nimeä? Tuoksu ei ole hyvä,mutta niitä on kiva kosketella.

Onko tuo Kuutamo pietaryrtti... tai jotain sellaista.

Kyllä ovat pietaryrttejä nuo. Näyttävät muuten kivoilta palavien rakkauksien kanssa ja yksikseenkin. Illalla luin kirjaston Yrttitarha-kirjasta pietaryrtin karkottavan muurahaisia asuinhuoneista! On niillä muutakin käyttöä ja suosittelen kuivan maan perennoiksi noita.

Perskutarallaa. Meillähän on jo kaikki pietaryrtit niitetty ojan pientareilta, mutta olisi niitä vielä tuolla yhdellä vedenottamolla. Sanokaa nyt, miksi en kehtaa mennä keräämään? Miksi, oi miksi.

Rissa, kuka sitä nyt rikkaruohoja kerääsilmän isku  ehkä siksi...
Senkun menet ja haet ne pois!

Paulihoo, nyt olen tutkinut Mossberg-Stenbergin Suuren Pohjolan kasvion surkeat piirroskuvat, ja voipipa olla että pieni sininen tuntemattomani on harsukiurunkukka. Jos Suuren Pohjolan kasvion kuvan kasvutapa on oikea eikä harsussa ole lehtiruusuketta, asia taitaa olla selvä. En enää muista missä näin kuvan achilleifoliasta, jossa oli selvä lehtiruusuke.

SPk kirjoittaa lattarin muuten Gilia achilleaefolia mutta kuukkeli löytää kuvia hakusanalla gilia achilleifolia. Linkkiä en tällä koneella voi tehdä hakutulokseen.

Mikähän tämä lienee?  Kasvaa mattona mökin pihalla ja

on niin nätti, ettei raaski heti ajaa poiskaan..

Eikös tuo ole niittyhumala?

Minulla on kyllä nyt niin vaikea kysymys, kun ei ole kuvaa, kuin muistikuva kasvista, jonka nimen haluaisin tietää... Tuolla erään Lounais-Suomalaisen kartanon mailla kasvoi puiden juurella pihan reunalla entisellä meren rannalla alue sinikeltaista  kasvia. Kaivoin nurmikon sekaan levinneen alun mukaani, ja koska siihen tuli niin pienet juuret mukaan, piti verso katkaista pois, joten ei ole mistä ottaa kuvaa. Eikä paikan päällä tullut mieleen, höh!

Siis kasvi on noin 30 cm korkea, kukka on pieni, parisenttinen korkeintaan, ja siinä on violetinsiniset ja keltaiset terälehdet, siis kaksivärinen. Tuli mieleen kirjopillike, mutta varsi ei ole karvainen eikä särmikäs, vaan puumainen ja pyöreä. Olisiko mitään osviittaa antaa minkä kukan otin mukaani? Lehtiä en tietenkään muistanut katsoa tarkkaan, mutta tuossa ottamassani varressa on kuivunut sellainen monihaarainen pieni lehti.

Ei ole paljon apua näistä, mutta tuleeko kenellekään mitään mieleen? En löytänyt sitä kotimaan luonnonkasvit kirjasta... tai sitten en osannut katsoa.

Niittyhumalaksi minäkin tuon tulkitsen. Sitä kasvaa muutamassa paikassa nurmikossa hyvin ja tänä kesänä olen sen surutta leikannut leikkurin kanssa. Silti kukkia tulee sinne tänne.

Hei Poppius, voisiko kyseeseen tulla lehtomaitikka?

jos kyse on tästä, on se yksivuotinen puoliloinen, siemenet tarvitsevat heinän itääkseen

muurahaiset ovat ahkeria levittäjiä, siemenet ovat muurahaismunien näköisiä

oho, tuli ympäriämpäri mutta näkyy, en kehtaa kääntää :)

lehtomaitikka siis

Kiitos! Niittyhumalaahan se