Laitanpahan tännekin kuvan täsät arvoituksellisesta kasvista. Olen varmaankin istuttanut sen, kun on sellaisessa paikassa, mutta ei ole aavistustakaan, mikä voisi olla.
Kuuka on pikkuruinen...
Kyllä vain vaahtera123 ja Kibuvitsi, tuo sen on pakko olla! Kyllä se muistikuvani mukaan oli hyvin paljon tuon näköinen, aivan ihana väripläjäys siellä heinikon reunassa! Mutta kotimaan luonnonkasvit-kirjasta en olisi ikinä sitä tunnistanut, ei näytä sitten vähääkään tuolta! Paitsi että siitä löytyi mikä on se liuskoittunut kuivunut "lehti" mikä on jäljellä siinä varressa.
Jaa että yksivuotinen... siis turhaan kaivoin sieltä taimen mukaani. Mistähän sais siemeniä tuonne meidän niitylle...? Onks kellään? . Rantapenger on kangasmaitikan valtaama osittain, ja tämä lehtomaitikka on sata kertaa nätimpää! Sitä kun sais sinne tilalle. Tai edes lisäksi :)
yritän muistaa edes muutaman ottaa talteen :) ?
neljännesvuosisadan ! yritin saada viihtymään meillä,nyt vasta toinen kesä kukintaa,
siemeniä on Ropnäsista Ruotsista, Iitistä Irjalta ja Ruissalon kasvitieteellisen kasvilta :D
kolmessa eri paikassa kasvaa...
Kibuvitsi hei, en olisi tiennyt, että lehtomaitikka on vain yksivuotinen. Kyllä mä nyt saan taas nauraa ittelleni, kun olen sitä yrittänyt siirtää pihalle milloin mistäkin, Tartton matkanvarreltakin Ilmankos ei ole lähtenyt Mun yksi ystävä asuu Kemiössä ja siellä näitä kasvaa aikalailla. Siemeniä täytyy vaan nyt alkaa metsästämään.
RvaH...kaunis ja pieni, tuosta kukasta tuli mieleen jokin raunioyrtin kukka...mutta eipä taida olla
Ei ole, tämä on ihan matala kasvi. Sainkin sen jo klorofyllissä selville ja voin sen tähänkin tiedottaa. Se on Halikka, ehkäpä Helmiäishalikka
Eipä nyt löydy nimeä tälle, pellonlaidalla kasvaa ja myös pellolla sängen seassa, kukkii ilmeisesti toista kierrosta, ihan tukevana puskana korkeuttakin 70 cm, kauniin sininen joku hernekasvihan se on mutta mikä ?
Vuohenherne lienee. Viljellään myös rehuksi, monivuotinen typensitojakasvi, ja kauniskin!
Sama kasvi kukkii meilläkin toistamiseen. Se on erittäin näyttävä puska pellon laidassa ja kauniin, syvän sinisenä päihittää monet perennat. Olen parina syksynä yrittää kasvattaa sitä siemenestä lisää, mutta tulosta ei ole tullut.
Kiitos tiedoista, katselinkin sitä vähän sillä silmällä, josko siitä siemeniä saisi oli tosi kauniin väriset kukat ja ihan mallikas puska muutenkin.
Heissan,
puutarhasta löytyi tämä merkillinen tulokas. Tunnistaako joku? Siemenkota on n. 6 cm pitkä ja sisällä on sadoittain siemeniä...
Datura, hulluruoho.
Tuo datura ei ole mikään kiva puutarhan kasvi. Se on todella myrkyllinen, joten jos on lapsia pihalla leikkimässä lienee paras hävittää ne ettei vaan tule vahinkoja. Datura leviää lintujen ja linnunsiementen mukana.
Kiitos tärkeistä tiedoista törnrosa ja Jatuuli, tuhoamme kasvin heti, toivottavasti ei ole ehtinyt levitä!!
apua, mikä kasvi on nimeltään?
</p>
olisikohan nahkajäkälä ?
Olisi tämmöisen kasvin siemeniä..-> Succulents Crassulaceae Kalanchoe neglecta
Mutta mikähän kasvi kyseessä, googlesta ei löytynyt kuvaa eikä mitään tietoa kyseisestä kasvista suomeksi.. Mites nuo sitten kylvän..
pilkkunahkajäkälä, peltigera aphthosa
Katjuusha, miten tulit ostaneeksi sen pussin? Onko siinä kuvaa, ja löytyykö siitä jonkunkielistä tekstiä? Kaippa se joku tulilatvan sukulainen on, mutta olisi kiva nähdä kuvakin.