...ja vielä lähikuva yksittäisestä kukasta, jonka korkeus on noin kolme senttiä ja leveys noin kaksi senttiä.
Ipidix hei, käy kurkkaamassa sinun Rodriquesia, minäkin kävin juuri ja sieltä se kukkavana oli ilmestynyt. Viime viikolla ei vielä ollut mitään.
Kasvaa kaapissa, kaappi ikkunan edessä, muuta ikkuna varjoinen, joten keinovalot ovat päällä.
Olen siirtänyt sen purkista palikalle.
Tänään Orkideayhdistyksen kokouksesta palatessa kotona odotti iloinen yllätys. Kevään yhteistilauksesta tullut Phalaenopsis violacea raotti jo kukkaansa. Aamulla nuppu oli vielä tiukasti kiinni. Toukokuussa violacean saapuessa kukkavanaa oli valmiiksi melkein sentin pituinen pätkä. Nyt kukkavana on jo venähtänyt komeasti melkein kolmen sentin pituiseksi. Tuoksua ei vielä tunnu.
Kamera toimii taas, joten tässä tulee yhteiskuvaa: alhaalla Miltassia Roayl Robe ´Diplomat,´ keskellä Odontonia Samurai ja ylhäällä Oncidium flexuosum. Perhosia ei nyt otettu yhteiskuvaan mukaan.
Eilen illalla kuvasin mummin Cattleya Love Knotin ja laitan siitä nyt sisällä otetun kuvan.
Eikä tuo ollut ainoa kukkiva kukka mummilla, vaan hänellä oli myös pari Doritaenopsista ja sain häneltä sen kukkivan poikasen. :)
2007 orkideanäyttelystä ostettu Paphiopedilum hybridi, King Arthuriksi veikattu (minusta tämä on kyllä tummempi).
Tuo Raakin Mummilta saama aarre taitaa kuitenkin olla Phalaenopsis equestris.
Paphiopedilum King Arthur on kunnianarvoisa risteymä vuodelta 1915. Ja vuosien saatossa ja kaupallisessa käytössä se väistämättä muuntuu. Kulmalavin kasvi laittaa kyllä hiukkasen miettimään. Kukan muoto ei ihan täsmää, myös lehtien alapinnan punaisuus on kovin voimakas. Vaikka Arthurista on viininpunainen 'Bourgogne', ei sekään yllä ihan noin huikeaan viiniin.
Mutta tosi ihana silti!
Muistaakseni P.King Arthusissa on tasaisen vihreät lehdet. Kukka on kuitenkin todella upea oli se sitten mikä tahansa .
Joo - minä taas sekoilin nimen kanssa, eikä täällä pysty enää vanhoihin viesteihin korjauksia tekemään. :(
Juu, täällä pätee sääntö “Sen minkä kirjoitin, sen kirjoitin” Eipä tuo taida kamalan kauheaa olla.
Eilen nuppuaan raottanut Phalaenopsis violacea on nyt aukaissut nyt kukkansa kokonaan. Tuoksu on jo selvästi havaittavissa.
Onko tuo kaapissa vai ikkunalla?
Tällä hetkellä violacea on pöydällä pienen matkan päässä ikkunasta. Syksyn hämärtyessä siirtyy vähän lähemmäksi ikkunaa lisävalon alle. En laita ikkunanlaudalle, ettei kylmettysi. En ole pitänyt yöllä ikkunaakaan auki samasta huoneesta, ettei tulisi vetoa. Olen myös lämmittänyt kasteluveden ihan kunnolla lämpimäksi. Ihan hyvin on viihtynyt kesän pöydällä. Uusia juuria on kasvanut pitkin kesää jo ennen nupun kasvun alkua.
Kyselin ihan siksi, kun olisi monta kertaa tehnyt mieli tilata tuo, mutta olen kuitenkin jättänyt sen pois, kun en ole uskonut pystyväni pitämään sitä hengissä.
Täytynee kuitenkin ensi keväänä riskeerata ja kokeilla tuonkin hoitamista. ;)
Minä hankin viime keväänä basaarista tuon violacean. Se on ollut koko kesän lämpimällä ikkunalla muiden phalejen joukossa. Laitoin ruukun alle lautasen ja leca soraa ja vettä. Mielestäni se on näin silmämääräisesti viihtynyt vallan mainiosti. Ompa kasvattanut uuden kookkaamman lehdenkin kesän aikana. Ei ole vielä kyllä kukkinut tai vihjannutkaan sinne suuntaan. Olen aivan vakuuttunut, että kyllä se Raakillakin menestyy, kunhan se pidetään siellä lämpimimmässä nurkassa.
Kannustan Raakkia hankkimaan sen P.violacean. Tässä esimerkkinä yhtä "hankala" P.bellina, joka ei säikähdä syksyistä suoraa auringonpaistettakaan (keväällä en suosittele). Lähisukulaisia kyllä ovat, kun synonyymina on P. violacea var Borneo. Ei tuossa ikkunan edessä kovinkaan kostea ilma ole ja viime talven alin lämpötila taisi pyöriä n.+12C. Juurethan ne viileämmissä olosuhteissa suurin ongelma ovat pimeään kylmään aikaan. Maalaisjärkeä kasteluun talvella ja tarpeeksi ilmava kasvualusta, niin kyllä pitäisi selvitä ihan huoneoloissa.
Kukinnon runsaudella kumpikaan ei kyllä koreile, mutta tuoksu ja pelkistetty kauneus korvaavat sen puutteen. Nyt on kolmas kukintakuukausi menossa ja uudet nuput vielä tulossa.
Ja lisäyksenä vielä. Viileys ei ole itsetarkoitus, vaan P.bellina tykkää aina lämpimästä. Tuo +12C on vain esimerkki, jonka lämpömittarini ovat tallentaneet talvikuukausina ja jonka kasvi on kestänyt. Orkideojen sopeutuvaisuus on aika hyvä.