Mikä pensas?

Kiitän kauniisti! Ja kuukkeli löytää minkäpä muun kuin vanhan kunnon puutarha.netin saitin kun keltaoksakanukkaa hakee: http://puutarha.net/index.asp?s=/suorakanava/kasvikortti.asp?id=338

Juuri tuota samaa pensasta minäkin olin tänne tulossa kyselemään. Mutta nyt ei tarvitse kun lähteä ostoksille, jos täältä ei pistokkaita ole saatavilla.

Voi pärskis, kun olisit muutamaa viikkoa aiemmin hoksannut pistokkaita huhuilla! Leikkelin juuri omani parikymmensenttisiksi, ja oksia olisi ollut saatavana…

Intopii, tuo minun viesti on siirretty, ja alunperin noin vuosi sitten kirjoitettu. Muistan, kun kuskasin tyttöä rippikouluun ja törmäsin tuohon pensaaseen. Tyttö pääsi ripille heinäkuussa… Eli hämääviä nämä siirretyt viestit. Mutta veditkö kaikki silppuriin???

Mikä pensas, tässä kuva oksasta lähempää...

Ja tässä koko puska...Otin oksia sisälle hyödettäväksi että näkee minkämoisia lehtiä hän tekee...

Ulkoiselta olemukseltaan näyttäisi vaikka lumimarjapensaalta, mutta siinä taitaa usein olla marjoja vielä talvella? Jokin angervokin se voipi olla…

Ettei siinä ole useampaa lajia? Isompi oksa näyttää pihlaja-angervolta tai jopa siperianhernepensaalta, noin äkkiseltään…

Pihlaja-angervossahan on ne kuivuneet kukinnot talvellakin? Joltain angervolta näyttää - kunhan maltetaan lehtiä odottaa niin ollaan viisaampia :wink:

Niin on ja sibirja on selvästi vihreä ja ikäänkuin “piikkinen”…:slight_smile:

Mitenkä rusopajuangervo, se ainakin leviää juuri noin,kuin tuossa isossa kuvassa, sitä en tiedä onko siinä piikkejä.Taikinamarjan varretkin ovat vähän tuon näköiset, mutte ei ehkä sittenkään…

pieniä väkäsiä on oksissa, kai niitä voi piikeiksikin kutsua…outoa vastasin tähän jo mutta viesti katosi…

Pahat aavistukset alkavat nousta. Terassin edessä on uhkaavasti hanhikinnäköisiä pensaita. Yhdessä pensaassa puoliksi jäisessä maassa oleva lappu, josta saa luettua "Tervola" ja kukinta isoin kukin heinä-lokakuussa. Olenko oikeassa. Kaiken lisäksi vielä versoja typistelty siten, että niiden päissä on kuin patasuteja. Toisaalta siinä pensasrivistössä on myös sellaisia pensaita/versoja, jotka näyttävät kuten angervoilla. Hanhikki on ollut ykkösinhokkini kautta aikojen, kuten talon toisella puolen olevat vuorimännyt. Parin pihlajan, omenapuun ja tuijan lisäksi pihallani ei olekaan muita istutuksia. Tai on luonnonvarainen "koivupuisto" (parempi sana koivikolle)

Ei äkkiseltään tule muita pensaita kuin juuri hanhikki-inhokki mieleen, joissa lajikenimi on ‘Tervola’. Sorry…

Osaisiko joku neuvoa mikä pensas on kyseessä, pensas noin 1,5m korkea.

Veikkaan norjanangervoa, kukkii valkoisin kukin?

Olin viime viikolla reissussa, Prahassa ja Dresdenissä ja varsinkin siellä Tsekin puolella törmäsin pensaaseen joka kukki keltaisin kukin. Osaako joku sanoa mikä pensas on kyseessä? Ei näy ihan kokonaan kuvassa kun tien toiselta puolen pikaisen otoksen otin jotten jäänyt muiden kelkastahymy

Forsythia

kiitti hoyabella linkistä,tuollaista olen kaipaillut jo pitkään!

valvontaakahviakuuma kuppi hyvän linkin laitoit.kukkais pyöritystä