Laita joskus kuva kun olet saanut virvoitettua!
atsalea on rhododendron
mutta rhododenrdon ei ole atsalea vaan alppiruusu …
kuuluvat siis samaan Ericaceae-heimoon
atsalea pudottaa lehtensä, alppiruusu säilyttää talven yli…
juuri siitä syystä, että meillä on aukeaa savipeltoa, ei ole rhodoja,
usein näkee aurinkoisen tontin reunalle ekaksi istutettuna
Kuvien lisäys ei nyt onnistu, mutta vosiko joku kertoa kuinka erotan kukkimattoman pihlaja- ja töyhtöangervon, oletettavasti minulla on toinen. Oliko niin että pihlaja-angervo kasvattaa puisen varren ja siitä kasvaa seuraavana vuonna rungostakin oksia vai muistanko väärin, töyhtöangervo taas kuolee kokonaan maanpäällisiltä osilta?
Näin onpi, pihlaja-angervo on pensas ja töyhtöangervo punkeaa ilmoille keväällä
Kiitti Kassi, toivottavasti tuo kasvini nyt on töyhtötatar, olen käynyt ainaski miljoona angervoa läpi
Ei ku angervo, eikä tatar, mä sekoilen kaiken aikaa
Heh. Nanikalla on alppiruusu viimeisiään vetelevä…sen tunnistaa puumaisemmista versoista ja noista lehdistä, atsalea on kevyempiruotoinen :)Siirrä varjoon ja kastele rutkasti!
Juu, sinne vien heti tänään, kunhan mökille päästään. Mäntyjen katveeseen pääsee hän.
Yksi asia minua siinä röntissä kummastuttaa... Siitä samasta paikasta jo yhden alppiruusun siirsin viime keväänä. Eikä siihen silloin enää mitään muuta näkyvää jäänyt. Mistä se on siihen putkahtanut? Eihän se nyt yhdessä kesässä voi tehdä semmoisia 20 -senttisiä oksia, eihän?
Enkä nähnyt sitä viime vuonna kun se oli särkyneensydämen, elokuunasterin ja lumikärhön alla/takana piilossa.
Voi tehdä! Mutta kuivillaan taisi reppana olla.
Tämmöisiä pensaita kasvaa 4kpl meidän rivitalo-asunnon takapihalla. Eivät ole omia istutuksia.
Ne oli leikattu noin 15 cm lyhyeksi. Melko paksut puumaiset pätkät. Arvelin että ei niistä mitään kasva, mutta kappas vaan, ne ovatkin piristyneet nyt, kun olen niitä helteellä kastellut.
Olisi kiva tietää mitä ne ovat, ja miten niitä hoidetaan.
Oiskohan se sittenkin vain tavallinen paju ?
Outoo jos on....Miksi joku olis istuttanut pajuja?
Ne kun ovat siinä sennäköisesti, että ne varmaankin on istutettu. Säännöllisin välein.
ilmeisesti hoidettu oikein, hyvän näköistä puskaa,
onko varmasti puuvartinen?
en kyllä tunnista …
Kyllä niissä on puumaiset tyvet. Niissä myös jonkinlaista “kaarnaa”. Paksuimmat on noin lapion varren paksuisia, ja näyttävät aika vanhoilta.Harmaanruskeita. Paksuimmissa on melko paksu “kaarna”, ohuemmat näyttää tuoreemmilta. Ja ovat itseasiassa aika samannäköisiä kuin pajun varret. Vihertäviä.
Meillä on pihalla samanoloinen ja sen nimi on punapaju. Sen varsi on tosin letitetty ja juuresta pukkaa ihan samannäköisiä alkuja.
Onko tämä jokin hernepuu, siksi ainakin ollaan sitä aina kutsuttu? En saanut isoa kuvaa laitettua jossa olisi ollut koko puu, olis liian suuri tai jotain, mutta ehkä tunnistatte tästä. En muista et tuleeko tähän siemenet,mut jos tulee niin onnistuuko niistä kasvattaa uutta puuta? En tiedä kuuluuko se puihin vai pensaisiin. Sellainen ehkä 1,5m korkea.
Sperianhernepensas, jonka siemenkodat ovat kuin pieniä herneenpalkoja. Siemenet itävät helposti, ilman kylmäkäsittelyä.
Miten tuosta siperianhernepensaasta saa aidan, siis käytetäänkö siihen jotain erilaista lajiketta vai miten? Jos tuollaisia istuttaa aidaksi niin sehän on alhaalta harva ku on pelkkä runko. Vai onko sille tehty jotain jo pienempänä pensaana. Miehen kotitalossa asutaan joten tuo puu on ollut täällä reilut kymmenen vuotta varmaan 15, on viissiin vähän pienempi ollut silloin. Miten saisin siitä aitaa tehtyä. Täytyy kerätä kaikki palot talteen ja ottaa niistä simenet, muistankin et se tulee täyteen pieniä palkoja. Mihin aikaan ne pitää sit kerätä ja mitäniille pitää tehdäkun oon kerännyt ja miten säilötään ensi vuoteen asti, vain onnistuuko idättäminen heti kun otan niistä siemenet vai pitääkö odottaaensi kevääseen asti?
Hannati82, kannattaa varmaan mennä tänne: “Pensaat - Asiaa lajeittain - lajeittain P-Ö- Siperianhernepensas” ja laittaa tuo kysymys sinne omaan ketjuunsa. Samalla voit tutustua siellä jo oleviin juttuihin, näytti olevan parin sivun verran asiaa tähän mennessä
Ihan kuin Hannatin kuvassa olisi riippaherne. Liekö?
Käynpä sen verran kertomassa siitä pensaastani, että atsalea se on, kibu tiesi. Löysin edellisen asukkaan muistiinpanoista merkinnän hankinnasta, vuoden 2005 muuttaja, revontuliatsalea.