Minikasvihuone,minikasvilava

Sand, mitä nyt olen lukenut ympäriinsä netistä, niin ne jäniksenpapanat kannattaisi liottaa ennen käyttöä etikka-valkosipuliliemessä. Estää etanoita ja sienitauteja :wink:

Vai niin Rissanaurua Papanoiden määrä on verrannollinen mullasaineen määrään meillä eli etanat eivät meillä pahemmin juhli muutenkaan, koska nääntyvät matkoillaan jo kuivuuteen, joten kun panen papanoita vain kukkapenkkien lannoitteeksi, ei tule meidän niitä syötyä herneinä.

(Hyvä, Temskukka: "Päällään kasvavia kasveja..." ehe-he-he...naurua) Miekin innolla luin siitä Y-lehen kohopenkkijuttua.

Tulin vaan kertomaan, että tuolla viherrakantamisen puolella on kohopenkkijöille oma rimpsu aloitettu. Sand asialla, muistaaksein. Ite höyryän siellä ja suunnittelen suuria. Harmi vaan kun olen nurmikkoa tukehduttanut reippalla sanomalehtikerroksella kun olen kukkapenkkiä rakentanut. Nyt vasta hokasin, että ne ruohoturpeet olisi pitänyt kiikuttaa kohopenkin matskuksi...

Itse olen painellut rusakonpapanat kengän kannalla mutaiseen maahan, jottei yksivuotias popsi poskeensa. Itäneekö niistä sitten pupuja kun kevät etenee...

Onko joku minikasvihuoneen omistaja saanut sittemmin ison, oikean kasvarin ja minisellainen on jäänyt ylimääräiseksi niin, että haluaisi siitä pentti-kollegan hyväksi luopua? Oikeaa kasvaria tuskin koskaan saan pihalleni, mutta miniversion TARVITSEN kaikkien näiden siemenketjujen lopputuloksena... Ostan mielelläni, jos jollakin on ylimääräinen. Satuk-a:n malli voi olla mulle liian iso, mutta tuollainen pienempi versio (äh, kenellä se olikaan, leijalla?), jopa kaksi, menisi kyllä.

Jossain muussa ketjussa taisin syksyn lopulla kertoakin, että päädyin sittenkin hankkimaan samanlaisen muovikasvarin kuin satuk-a:lla (kuva taisi olla ihan ketjun alkupäässä). Se on tähän saakka ollut kokoamattomana omassa pienessä laatikossaan tuolla autotallissa, mutta nyt se kuulkaa on alkanut laulaa sieltä laatikosta seireenin tavoin. Mitä minä teen???? Mihin aikaan täällä kakkosvyöhykkeellä kannattaa alkaa pystytellä häkkyröitä pihalle, ettei tule tehtyä tollon työtä?

Jaa... toisaalta, jos se olisi jo pystyssä, sinnehän sitä olisi iloista ja mukavaa hyllyille kiikutella noita kylvöjä kylmäkäsittelyyn... lämmityslaitetta kun ei ole olemassakaan.

Ja kannattaako muovikasvarin pohjaksi virittää jokin alusta, vai suoraanko nurmikolle tinttaan?

Tämä kasvihyllykkö onkin mainio kapine - kai sen saa ''ankuroitu'' tuuliselle parvekkeelle??

Intopii, minä aion ottaa tuollaisen Hoyabellan kuvassa olevan minikasvarin käyttöön heti tällä viikolla. Vien sen työhuoneeseen (viime keväänä se oli kodinhoitohuoneessa) ja virittelen sinne valoja, eli sillä tavalla saan siitä taas hyvän taimikasvatuspaikan. Jossain vaiheessa kevättä vien sen sitten ulos. Kylmäkäsittelyn vaativat kasvit/purkit on ihan maassa vaan ilman mitään hyllyjä.

Oho! Kävin katsomassa sen Satuk-a:n kasvarin. Se olikin ehkä “hiukan” iso sisätiloihin.

Minä olen myös tilannut syksyllä noita samoja minikasvareita ja olen nyt koonnut ne tuonne yläkertaan. Toinen mahtuu juuri kahden huoneen ja parvekkeen välissä olevaan pieneen tilaan, jossa on mittausteni mukaan n. 15 asteen lämpötila, siis huippua taimikasvatusta ajatellen. Keväämpänä sitten siirrän ne kasvarit huppuineen kasvihuoneeseen.

Juu, tämä mökkerö on kahden neliön kokoinen. Ei löydy meidän huushollista tuon vertaa "ylimääräistä" lattiapinta-alaa... silmän isku

Tai saattaisi sen takakuistille (kylmä) tietysti nostaa töröttämään, mutta sitten kuistin kautta ei pääsisi pihalle. naurua

Helmikuun 19. päivä, aurinko paistaa tosi nätisti. Taitaa olla passeli kylvökeli...

Olen harkinnut nyt hommata lidlistä sellaisen pikkukasvarin, johon ajattelin laittaa kylvökset keväällä. Tarkoitus olisi laittaa häkkyrä terassille että saisin kylvöt ulos aikaisemmin kuin normaalisti, suojaahan se ainakin tuulelta mikä teki tepposet viime vuonna monelle hyvälle pikku alulle.

Sitten kun säät lämepenevät voin nostaa taimet terassille ja häkkyrä saa väistyä joko pihan puolelle tai varastoon. Varmaan ihan käypä idea? Mutta kertokaapa mitä pitäisi ottaa huomioon kasvarin ostossa mitä tavallinen tallaaja ei välttämättä huomaa.

Onko hyvä sellainen mitä viime vuonna jo haikailin, ihan perusjuttu jossa hyllyjä ja muovijutun saa edestä auki vetskarilla? Varmaan tomaatit yms. ei mahdu kasvamaan kasvarissa loppuiäkseen? Mitä siinä yleensä voi kasvattaa sellaista joka siellä mahtuisi elämään, ymmärtääkseni hyllyjen välit eivät ole kovinkaan suuret?

Mulla on ennestänsä kaksi matalaa hyllykasvaria, mutta toisesta taidan tehdä undulaateille isomman kämpän, kun on tilattuna kaksi vähän korkeamman mallista.

Kilppu; omakohtaista kokemusta mulla ei ole, mutta kaverin kasvarin tuuli vei mukanaan. Eli hyvä olisi sitoa kiinni tai tukea jotenkin jos tuulenpuuska pääsee käsiksi.

Mie sain tällaisen joku aika sitten, näyttäisi yhä olevan tarjouksessa ja myynnissä:

minikasvihuone

Nuo kevyet kasvarit tarvitsee kunnon kiinnityksen. Meillä myrskyistä huolimatta on tukevasti paikoillaan, eikä ole aikeissa karata. Sen pystytys projektista on palstalla:Valmis kasvihuone, sivu 10

Tilasin juuri samanlaisen tarjouskasvarin kuin Kaarinalla. Toivottavasti niitä on vielä jäljellä. Hinta ei todellakaan paha.

Kaarina* !! Pitkästä aikaa. Tervetuloa takaisin. kukkanen

Pistinpä sitten minäkin tilaukseen tuon savenmaan tarjouskasvarin… Unohtu vaan että asun kerrostalossa.

Kai sitä olkkarissakin voi pitää :slight_smile: Mulla on 2 ha tontti, tuotko tänne…?

Taitaa olla syytä viedä se tuonne vanhusten luo maaseudulle… Isi hyppii riemusta, mut jos mä kasaan sen salaa siltä takapihalle…