Ei meillä ole Plantsua… pöh.
Paulastiina, minulla oli siihen aikaan kolmenlaista jalominttua.
Aitominttu on se piparmintun makuinen,tummahkolehtinen ja - vartinen. (Ylin kuvasi)
Sitten oli Japaninminttu, joka on aika saman näköinen, kuin Aitominttu, mutta maku on aromaattisempi, ja “lämpimämpi”. Sen lehdet ovat myös pyöreäkärkiset, niin kuin Aitomintullakin.
Sitten oli pitkälehtistä, väriltään harmaamman vihreää Sahalinin minttua, joka on myös voimakas maultaan, mutta siitä puuttuu “aromaattisuus” ja sen sävyä voisi minusta luonnehtia “puhtaan raikkaan viileäksi”. Siinä on teräväkärkiset lehdet. (ilmeisesti toisessa kuvassasi)
Kolmannessa kuvassasi voisi olla vaikka Sitruunakissanminttu, jos se tuoksuu sitruunalle. Muistelen, että sitäkin oli täällä siihen aikaan, lieneekö tullut lähetetyksi.Sekin on erinomainen teeaines…
Kiitos, Jussa!
Edellisellä sivulla oli juttua suklaamintusta, itsellenikin sellainen tarttui mukaan viikonloppuna, aivan hurmaavan tuoksuinen. Osaattekos kertoa kasville latinankielistä nimeä tai muuta infoa, mistä kasvi on peräisin, onko siinä risteytetty minttu ja suklaa, vai?
Onkos kenelläkään tuota kähäräminttua. Heitin siemenet maahan tuossa jokin aika sitten, hyvin ovat lähteneet itämään. Miten eroaa esim. piparmintusta?
Minttu!!!! Arvatkaas missä on mun minttuni... No nehän on tietenkin siinä maakasassa jonka isäntä kaivoi pois uima-altaan alta.
Muistin krookukset, heinätähdet, valkosipulit, mahdollisen mäkimeiramin. Ja unohdin mintun. Voi minä määly ...
Nii-i, eikä mulla mitään Kyproksen minttua edes ollut, se on joku Kyproksen meirami, että sikäli ihan väärän otsikon alla yritin seliseli…
Tulipas tänään ostettua pari purkkia inkivääriminttua… Onkos jollain kokemuksia siitä?
Rantaminttu se sitten on -tosi- kova kasvamaan ja leviämään! Kun en neuvoja uskonut ja jotenkin rajoittanut sitä, taidan kohta olla pulassa sen kanssa. Mut kun se oli ihan pikkuinen alku vain!
Mihinkähän tätä voisi käyttää isoja määriä...ja mihinkä olisi kiva istuttaa...luulen, että täältä vielä tänä kesänä saa rantamintun alkuja, ketkä haluaa!!
Yrttitarhan sivuilta lötyi tällsita tietoa rantamintun käytöstä:
Rantaminttua voi käyttää tuoreena ja kuivattuna soseiden, hillojen ja tuorekiisseleiden maustamiseen. Omenaruokiin sen lehdet soveltuvat mainiosti, ja sillä voi maustaa myös liharuokia. Kuivatusta rantamintusta tehty tee on jopa paremman makuista kuin viljellyistä mintuista haudutettu. Maku kuitenkin vaihtelee eri rantamintturotujen välillä.
Käyttö rohtona
Rantamintun eteerinen öljy sisältää mentholia, jolla on limaa irrottava sekä hengitysteiden ja suun limakalvojen tulehduksia hillitsevä vaikutus. Mentoli lievittää myös kipuja, viilentää ja estää kutinaa
Kerro sitte, kun perkaat ylimääräisiä pois. Olisin täällä jonossa.
Nimim: minttujen ystävä, joka ei myöskään ole malttanut rajoittaa piparminttuaan.
Mehuihin rantaminttu antaa myös oivan lisäaromin. Mehumaijaan vaan paksu nippu rantaminttua marjojen päälle…
Anita, voin lähettää vaikka heti juhannuksen jälkeen, jos olet kotosalla niin, ettei alut joudu odottamaan postissa! En ole ennen taimia lähettänyt, mutta nämä varmastikin selviävät. TODELLA elinvoimaisia!
Sain useampia minttuja Farmarilta, ja tämä on kyllä kaikista rehevin ja leviävin. Laita osoite yksärillä, ja otatko muita minttuja, harmaa- ja omena-? Niistä on vasta pikkuiset puskat, mutta varmasti saan jaettua.
Eipä tarvi miettiä, mitä ainakin tuon ensi vuoden taimenvaihtotapaamisiin!!
Kiitos molemmille vinkeistä! Rantaminttusato tulee olemaan komea! :O)
Laitan yksäriä (hetken kuluttua)
Osaako joku kertoa omenamintusta,kasvutapa, kuinka kukkii ja onko monivuotinen…ja jos vaikka kuvakin sattuisi jollain olemaan “valmiista kasvista” Puutarhalle jossa olen töissä sattui tätä tulemaan vahingossa verbenan taimien sijaan ja nyt ovat kompostituomiolla kun ei tietoa oikein löydy niiden hoitoon ja käyttöön…
Tarleena ja Tang0, oman suklaaminttuni ostin toissa kesänä, hyvin on talvehtinut ulkona 2-vyöhykkeellä. Tänä keväänä pelästyin sen jo hävinneen - olikohan syynä vähäluminen ja vaihteleva talvi? -, mutta taas on lähtenyt hyvin kasvuun. Saa levitä niin paljon kuin haluaa, vierustoverina on lipstikka.
Miiku, on monivuotinen. Mentha rotundifolia antaa enemmän tuloksia kuin omenaminttu googlatessa. Kompostiin ei todellakaan kannata heittää. Mielestäni ihan sama kasvatus kuin muillakin mintuilla.
Minä sain mintun hengiltä. Yhden talven yli selvisi, sitten siirsin ja ei tuo jaksanut kasvaa.
annesurfsille hölöä täältäkin...
Kiitos Anita, täytyy pelastaa osa kotia ennen kuin joutuvat kadotukseen!