Minttu, Mentha

annesufrs, täälläkin tarjotaan rantamintulle kotia!

Vaikka sitten ensi vuoden vaihtotapahtumassa ?..

Onko Jussa aitominttu sama kuin piparminttu?

Mun piparminttu kun on miltei voisin sanoa samanlaista kuin Paulastiinan aitomintuksi nimittämä.

Ja sitä on kyllä jakaa, jos joku haluaa.

Tuntuu, että sitä on sellaisissakin paikoissa, joihin juuria ei ole voinut kulkeutua…

Alkoipa ihan mietityttää, mitä nämä mun mintut mahtaakaan oikeestaan olla.
Tässä yksi. Siis tuo kuvan keskellä harmaavartinen.

Tätä varreltaan neliskanttista olen pitänyt piparminttuna.

Piparminttuna minäkin tuota pidän.

Suklaapiparmintulla on mielestäni myöskin kuvaustasi vastaava varsi. Kulmikkuus vain ei näy selvästi tässä kuvassa:

Tuolla suklaapiparmintulla näyttäisi olevan pidemmät lehdet kuin omassani, joka tuoksuu kyllä ihan hammastahnalle.

Liisukka, käsittääkseni Aitominttu on juuri se “oikea” piparminttu. Se ei tee siementä, vaan on lisättävissä ainoastaan juurakosta.

Tuo, jossa on nelikulmainen varsi näyttää kuvassa juuri siltä.

Vaaleampi, “harmaavartinen” muistuttaa mielestäni Sahalinin minttua, mutta voi olla tietysti muutakin.

Kiitos Jussa,

eli aitominttu siis ON sama asia kuin piparminttu!

Aitokissanminttua muistelen joskus kylväneeni, voiskohan toi toinen olla se?

Leviää ihan hirveesti siemenestä.

Meneeköhän tämä jo ihan saivarteluksi, mutta ostin keväällä mintun siemeniä, joiden pussissa luki suomeksi minttu ja ruotsiksi pepparmynta. Ehkäpä ruottalaiset pepparmyntat tekeekin siementä? Vai voisiko olla, että piparminttu onkin ruotsiksi jotain muuta?

Aitominttu ei tee siementä, joten siemenestä kylvettävä on jotain muuta. Saattaa olla ihan hyväkin lajike. Itsekin ostin joskus tuollaisen siemenpussin, jossa puhuttiin piparmintusta, mutta siemenistä kasvoi vihermintun näköisiä, vaaleampia minttuja. Hyvää teetä niistäkin tuli… :slight_smile:

Liisukka, aitokissanminttua minulla ei ole koskaan ollut, joten en tiedä miltä se näyttää…

Sain tuttavalta tässä pari päivää sitten persiljan, maustemeiramin ja mintun taimia, ja kohtelin kaikkia samalla tavoin. Persilja ja maustemeirami voivat hyvin, mutta mintusta lähes kaikki taimet kuivattivat lehtensä heti. Ja nyt alkuperäisestä kymmenestä varresta kahdella on vielä elinvoimaiset lehdet.

Kenelläkään mitään ideoita missä tein väärin (ja ovatko vielä pelastettavissa) ? Saivat vahingossa osansa isompien kasvien sumutuksesta, voisiko mitenkään liittyä?

Lehdet kuivettuvat varmaan just siksi, että juuret säilyis. Uudelleenistutuksen jälkeen juuret ei heti pysty imemään riittävästi vettä, joten kasvi vähentää haihduttavaa pinta-alaa - odottele siis rauhassa aikaa tulevaa. Ja tervetuloa penttiin, Luthien!

Huh, kiitos. Olin jo melkein valmis heittämään roskiin, mutta enpäs taidakaan.

Parisen viikkoa sitten piparminttuni saavissa.

Hyvännäköinen kasvusto ja saavi on erinomainen oivallus.

On aivan ihanaa kun lahjaksi saamani mintun taimi on alkanut nyt puskea juuresta uusia versoja :wink: Ja kirvainvaasiokin on toistaiseksi ohi. Leikkauksesta tuo minttu vallan innostuikin, aah ihanaa piparminttu teetä iltaisin!

Minulla on ollut aiemmin ainoastaan piparminttua. Sain keväällä tuttavalta ihan uuden mintun, jota en tunne ennestään. Siinä on pyöreähköt lehdet ja aika hillitty kasvutapa, mutta haju on ainakin minun nenääni paha. Ei haju tunnu ollenkaan minttumaiselta. Kukista ei ole vielä tietoakaan, mutta ne voivat kyllä sitten antaa jotain tietoa lajistakin.

Oletko varma ettei ole mäkimeirami?

Kyllä minä nyt sentään mäkimeiramin tunnen !!!! Minttu se on, mutta minulla ei ole sellaista koskaan ennen ollut. Kasvi on sitä paitsi paljon korkeampi kuin mäkimeirami. Mäkimeiramiakin olen joskus kasvatellut.