Meksikon rakuuna eli rohtosamettikukka (Tagetes lucida) on meillä yksivuotinen, saattaa talvehtia sisällä. Mulla on yrttimaan lisäksi sitä laitettuna kahteen ruukkuun ja meinaan ottaa ne sisälle syksymmällä. Viileää talvehtimispaikkaa mulla ei oo tarjota, katotaan miten käy. Kasvatan ekaa vuotta joten kokemusta ei ole.
Molemmat niistä on nyt kukassa, annoin kukinnan alkaa kun olin ehtinyt saada kerättyä mukavasti lehtisatoa tässä kesän mittaan. Lisää satoa tulee vielä kasvmaalta.
Mulla on viileä talvetuspaikka, talvetan siis sisällä. Minttu varmaan menisi ulkonakin, mutta en halua istuttaa sitä maahan.
Kesäkurpitsa-tomaatti-linssi-lasagnea. Huominen ruoka mut oli pakko jo vähän maistaa. Ou jee !
Toinen minkä tein oli lisukeruoka savukalalle. Uunipellille pilkottua kesäkurpitsaa, lohkottuja sipuleita, lohkottuja paprikoita, puolikkaita kirsikkatomaatteja, lohkottuja herkkusieniä, pikkusen yrttejä ja kaikkien päälle ruokaöljyä ja sit sekoitus. Oli uunissa 200 asteessa tunnin verran ja hyvä tuli. Laitoin siihen kaikkea mitä nyt sattui kaapista löytymään. Kesäkurpitsan kanssa vähän emmin mutta laitoin kun olin saanut vinkin että toimii hyvin. Ja niinhän se toimi, ei tullut liian vetistä.
Mä tein myös tänään hirvenpaistin lisukkeeksi kesäkurpitsapaloja uunipellillä, siinä oli myös porkkanan ja sipulin paloja, ja papuja. Vähän öljyä ja suolaa ja jotain yrttimaustetta päälle ja uunipellille 175 asteeseen, olisiko puolisen tuntia ollut. Oikein hyvää oli.
Täytyy yrittää keksiä tapoja käyttää tuota kesäkurpitsaa, kun sitä nyt on. Viikolla tein lasagnen, johon laitoin väliin raastettua kesäkurpitsaa. Hyvää tuli siitäkin.
Kaksi mustikkakukkoa. Tuli vähän tummahinen tuosta joka oli leivinuunissa takana. Siinäpä ne tämän kesän mustikat tulee syötyä, kylmyys ja kuivuus kukisti marjat. Pakkanenkin ehti osansa ottaa.
näyttääpä tuo pöytätabletti tutulta.
Kylmäsavustettiin 1,7 kg norjanlohi, 5,90 kg. Tulee 850g-1.1 kg syötävää. Kylmäsavugeneraattori ja pönttö mallin hiiligrilli on helppo yhdistelmä.
Taginepadassa tehtiin taas hiiligrillissä mausteista ruokaa ja rannassa tuoksui. Paimentolaiset Afrikassa tekivät ruokaa savipadassa, sitkeämpikin liha hautua herkullisesti.
Omat perunat, sipulit, tuoreet yrtit ja tomaatit, luumut, omenaa, karjalanpaisti lihaa ja broilerin koipipaloja, lihat päälimmäiseksi. Maustekori viereen ja pusseista lusikoiden mausteita reilusti. Kiva kun ruoan voi tehdä ulkona pöydän ääressä istuen. Kotona on tavallinen savipata, hiiligrillissä on lämpömittari ja valmistuu talvellakin ihan varmasti. Karjalanpaisti ja makaronilaatikko eivät vaan maistu.
Marokkolainen kanapata Najman tapaan - lautasellinenrakkautta.fi Marokkolainen kanapata Najman tapaan - lautasellinenrakkautta.fi
Myskikurpitsarisottoa ja krakovanmakkaraa.
Voi että oli hyvää.
Kurpitsan paahdoin uunissa, jäi vielä puolet keittoa varten.
Piti kyllä olla vähän kanaa tuossa mutta unohtu ottaa pakasteesta sulamaan. Piti oikein ottaa kuva kun vihdoin olen oppinut laittamaan kukkakaalia.
Siinä on pakastevihannesta, kvinoa ja kukkakaalia enkä jaksanut kaikkia syödä.
Kvinoa laitan keittoihin, on hyvä lisä niin ei tartte niin paljon perunaa laittaa.
Piimäkakku uunissa.
Me syötiin lohta ja keitettyjä perunoita. Lohifile pinaatti(kauden satoa) -creme fraiche-soossilla peitettynä uunissa. Kyllä sopi makunystyröille mainiosti, teen jatkossakin.
Iltapalaksi olis pinaattipiirakkaa.
Broilerileikkeet, riisi, kastike + salaatti. Jälkkäriksi porkkanapiirakkaa. Iltapalaksi kesäkurpitsajuustokeittoa ja leipää leikkeleellä.
Perunat, jauhelihapihvit ja sienisoosi.
Sekä porkkanaraastetta, mummonkurkut ym lisut.
Hyvin maistui ulkohommien jälkeen.
Lihajuurespataa, maustekurkut, omenahyve vaniliakastikkeella jälkkäriksi. Iltapäiväkahville bebeleivos. Kohta tonnikalapizza palat.