Mitä tänään syötäisiin (alkaen 1.1.2025 ->)

Tänään vielä borssikeittoa. Huomiseksi tein possusuikalekiusausta. Piti tyhjentää pakastinta ja sieltä löytyi kaupan perunasuikale-sipulipussi, ja jääkaapissa mulla oli porsaan ulkofilepala. Ne sit yhdistelin. Pari seuraavaa päivää syödään sitä.

Suolasen piirakan aineksetkin kaivelin pakasteesta, löytyi vielä 2024 kanttarelleja. Nyt piirakka jäähtymässä.

2 tykkäystä

Päivällä ulkona syömässä. Luvattoman herkullista. Tulee aina liikaa syötyä.

Nyt pönttöuunissa.

2 tykkäystä

Paistettuja perunoita ja riivittyä possua :face_savoring_food:

1 tykkäys

Iltapalaksi keittelen rikotuista kaurasuurimoista joulupuuroa.

Jouduin eilen pakkosiivoukseen, kun perhana soikoon löysin riisihäröjä riisi pussista.
En osta enää kyllä riisiä, saavat häröillä rauhassa kaupan hyllyllä.
Ehdin jo kaataa riisit maidon sekaan, kunnes huomasin pienen pieniä tummia täpliä maidon pinnalla.

No tulihan tsekattua kuiva-aine laatikot ja putsattua samalla ja kaikki vanhat ja epäilyttävät roskiin.

1 tykkäys

Joulufiilis…
Kauraryynipuuro, glögikeitto ja ripaus kaneli-sokeria.
Ja jouluverhotkin saatu ikkunaan. :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

Ja pesee kyllä maussa 6-0 riisipuuron tämä kaurasuurimo puuro.
Vahva suositus riisipuuron tilalle.

3 tykkäystä

Naudan petit tenderiä valkkariperunoilla ja monenlaisilla lisukkeilla.

1 tykkäys

Aamupalalla 400 g hedelmiä: päärynä, satsuma ja puolikas iso persimon.

Jauhelihapihvit, keitetyt perunat ja korvasienisoosia. Vielä tulee Rosamundasta lohkoperunat, sienisalaattia, keitetyt kasvikset ja kanaa uunissa. Talvella keskityn nyt kasvisten mittailuun, jotta silmä tottuu 800g määrän arviointiin.

Äsken söin täysjyvä kaurapuuroa.

Olen ne hiutaleet kerännyt sillee, että kun laitan jauhoja alustaan siivilän kautta, niin kaadan hitaleet paperipussiin.

Siitä on monta vuotta, kun viimeeksi olen kaurapuuroa syönyt

Lounaaksi lihakeittoa.

Illaksi makkaraperunat ja salaattia.

Meillä kolmas päivä perään kun syötiin hirven vasan kokolihapaistia. Uunijuureksia+perunat, sweatchilikermaviilikastike ja kurpitsalaatikkoa.
Jälkkärinä sharlotkaa vaniljakastikkeen kera.
Iltapalana tänään raparpericurdirahkaa jossa vadelmia ja saskatoonia.
Kesäkurpitsakaurasämpylä

2 tykkäystä

Päivällä lounaalla vanhan koulukaverin kanssa. Iltaeväänä pönttöuunissa kaurarieskan päälle tehdyt pitsat.

2 tykkäystä

Meillä syötiin taas kolme päivää peräkkäin samaa ruokaa
Kanasalaattia tein ison annoksen jota Isäntä toivoi. Olis kuulema voinu syödä huomennakin mutta tänään loppui.
Keitettyjä makaronia, raejuustoa, hernemaissipaprikaa, sipulia, omia kuivattuja tomaatteja, suolakurkkua, ananaspaloja, parsaa, paist. kananfileleikkeitä paloina ja maun mukaan suolaa, punaviinietikkaa ja ranskalaista salaatinkastiketta.

Jälkkärinä tänään kaurasuurimo uunipuuro ja raparpericurdia

1 tykkäys

Mä olin tänään joululounaalla Vanhassa Sammossa yhen kaverin kanssa. Mentiin jo heti kun se aukesi 10.30 ettei jouduta hirveeseen ruuhkaan. Nyt olikin sellanen päivä ettei ruuhkaa syntynyt ollenkaan, normaaliinkin lounaspäivään nähden oli aika vähän porukkaa liikkeellä. Syynä se että vesilaitos ilmoitti eilen illalla että vesijohtovedestä on tällä alueella löytynyt jotain bakteeria ja vesi täytyy keittää ennen käyttöä. Säikäytti tietysti ison osan ihmisiä ja he jäivät kotiin.

Selvitin toki itekin tänään ennen sinne menoa että onko he ottaneet tän asian kunnolla huomioon ja kun sieltä tuli vihreää valoa niin mikäs siinä sitten - “Eletään vaarallisesti” :sweat_smile:

Vieläkään ei oo yhtään nälkä :face_savoring_food:

3 tykkäystä

Tänään on hiiligrillipäivä kun aurinkokin paistaa. Katsotaan mitä lähimarketista “löytyy”, kanaa kuitenkin ja kasviksia, +tomaatteja, sipulia ja kaalia.

1 tykkäys

Ruokana mozzarellasalaatti.
Jälkkärinä rahkavaahto, piparimuruilla, jääkarpalot, kanelikinuskikastike, sekä piparifudgen palat.

6 tykkäystä

Herkullisen näköinen ja varmaan makuinenkin jälkiruoka. :face_savoring_food:

1 tykkäys

Pienestä kinkusta paistoin yhden neljäsosan josta vähän syötiin tänään kurpitsa laatikon ja uunijuuresten + perunoiden kanssa

Lopusta kinkkupalasta teen joku päivä taas lihakeittoa varmaan useammaksi päiväksi.

Jälkkärinä tänään kaurasuurimouunipuuroa ja vadelmia pakastimesta.

2 tykkäystä

Mullaki haluttaia tuommosta makiaa herkkua :face_savoring_food:

1 tykkäys

Oli mukava raikas yhdistelmä.
Kivasti sopi karpalo siihen ja siitä se idea lähtikin, kun on paljon yli vuoden ollutta karpaloa pakkasessa.

Pitänee tehdä toistekin, Kinuskin keitin itse kermaa, tummaa sokeria, kanelia ja voita.

Pirkka parhaat sarjassa on uutuuksina fudgeja, makuina suolainen kinuskin ja speculaas, joka on siis piparimausteinen.

1 tykkäys

Lidilissä mainostettiin ankkaa, hyppäsin molemmat Kokkolan Lidilit mutta ei löytynyt. Ihmettelivät myyjätkin mihin oli jäänyt. Kalkkuna ei kelpaa ja kinkkua syödään hyvin vähän. Poika joutuu itse tuoda tullessaan, kun sitä haluaa. Hänestä joulu ei ole mitään ilman kinkkua.