Sama ongelma täällä.
Nyt kun aloin musitella, niin pari vuotta sitten mulla oli ihan mahdottomasti niitä alkuja mullassa, annoin jollekin akverillekin niitä, mutta sitten ne taantuivat. Mitähän niiltä nyt on puuttunut.
Viime kesänä minulla oli vain yhdessä ruukussa mustanmerenruusua, mutta jostain syystä isoja käpyjä muodostui nyt niin runsaasti, että niistä riitti hyvin kahteen ruukkuun ja suuren osan annoin pois. Usein aikaisempina vuosina kävyt ovat olleet surkean pieniä ja niitä on ollut vain vähän. Kyllä niistäkin sentään aina jotain on tullut.
Käpyjen muodostuksesta:
Katkaisetteko syksyllä kasvin mullan pinnalta kun on jo järkky ruma, muttei ruti kuiva?
Huomasin kerran vuosia sitten, vaikka kasvia ei oltu kasteltu enää aikoihin leikatessani sen, ettei ollutkaan rutiruti kuiva ja kun aloin kevättalvella etsiä pähkylöitä niin ei yhtään ainoaa ollut, vaikka siihen oli 20-30 käpyä laitettu.
Senjälkeen olen katkonut vain suurimmat kuivat pois ja laittanut kasvin ruukkuineen muovipussissa kaappiin, Kuivat olen poistanut paaaljon myöhemmin tai istutusvaiheessa ja ei enää ole käynyt käpykatoa; päinvastoin.
Ilmeisesti multa ei saa kuivaa kokonaan. Minulla on tänä talvena ollut yksi purkki lähes kuiviltaan, mutta 2-3 kertaa talven aikana olen sitä kastellut, ja siinä purkissa oli paremmat kävyt.
Mie en kastele koskaan talvisin. Annan syksyllä oksien kuivua paikoilleen.
Kertaakaan en ole talven aikana kastellut, ja multa oli aivan rutikuivaa, kun aloin kaivaa käpysiä esiin. Varret olen myös antanut jäädä kuivumaan paikoilleen
Imeeköhän ne kävyt sitten jotain elinvoimaa niistä varsista, vai mikä tuon jutun juju on. On ne niin mystillisiä talvehtijoita. Nyt kun haen kaupasta uudet kävyt, laitan kunnon paksakuorman purkin pohjalle, ettei ainakaan ravinteiden puutteesta johdu huono käpysato seuraavana keväänä.
Lienevätkö nämä uudet jalosteet jotenkin heikompia kävyntuottajia. Ensi syksynä täytyy muistaa olla katkomatta varsia.
Mikään asiantuntija en ole, mutta jotenkin tuntuisi järkeen käyvältä, että kävyt kasvavat niin kauan kuin on eläviä lehtiä jäljellä. Siksi ne varret varmaan on hyvä jättää paikalleen, kunnes vähitellen kuivuvat.
Miulla olevat kävyt on varmaan 40-vuotta (ainakin) olleet meidän perheessä ja aina on tehty samalla laill., Syksyllä unohdetaan purkki varsineen johonkin ja keväällä kaivetaan kävyt esiin.
Ne varret on hyvä jättää senkin vuoksi, että muuten tulee keväällä helposti vahingossa kipanneeksi mullat käpysineen jonkin puskan juurelle
Mun hurja mustis on pykännyt ensimmäisen nupun <3 Viime vuonnakin se teki aluksi vaan muutamia lehtiä ja sitten heti jo koko ajan nuppujakin. En tiedä onko sillä kuinka paljon tekemistä sen seikan kanssa etä ovat hirmu epätasaisella hoidolla…
Istutin juuri uudelleen tädiltäni muutama vuosi sitten saadut mustanmerenruusun kävyt. Olen vaan niitä ostokäpyjä aikaisemmin istuttanut, ja sen kokoisia käpysiä odotin löytäväni purkista. Mutta mitä vielä…Luulin ensin ettei purkissa ole mitään, mutta tarkemmin katsottuna löysin useita noin nuppineulanpään kokoisia käpyjä…
Tuo mustanmerenruusu on ollut kova kukkimaan, mutta viime kesänä se ei muistaakseni kukkinut lainkaan, sen takia ajattelin sen istuttaa uudelleen. Kasvaako nuo kävyt tuosta edes isommiksi, jaksaako nuo pikkukävyt kukkia?
Onkohan ne kauppojen ulkomailta tuotetut kävyt "tehokasvatettuja"? Kaupaksi ei taitiaisi mennä mitkään pikkiriikkiset. Viime kesänä eivät kukkineet juur lainkaan, ed. kesänä ihan hyvin ulkona appelissa, jonne ne laitoin, kun sisällä eivät kukkimista harkinneetkaan. Merkillisiä. Jos jollakulla on ylimääräisiä vanhaa kantaa olevia käpyjä, niin voisin harkita vaihtoa, postimaksuja maksan ainakin ja vaihdankin johonkin, esim. pelakuun pistokkaisiin tai johonkin huonekasvin alkuihin.
Minkä kokoisia ne itse kasvatetut/tuotetut kävyt mahtavat olla?
mulla oli osa vain nuppineulanpään kokoisa ja osa hiukan isompia ja niitä oli vähän.
minulla oli pari lyijykynän pään kokoista käpyä ja loput oli niitä nuppineuloja.
Minulla on lilat kävyt 1,5-3cm mittasia ja punaset n.1,5cm oli mukana kyllä pienempiäkin.Käpyjä oli tänä vuonna paljon.
Eilen laitoin multaan ostokäpyjä, vaaleanpunaisia ja liiloja, kaikki samaan purkkiin, kasvavat tai eivät.
Olisiko kenelläkään posteja vastaan minulle mustanmerenruusun käpyjä?