Mustanmerenruusu (torpankukka), Achimenes

Kiinnostaako ihan peruskävyt, tarantella, india ym. vai etsitkö jotain erikoisempia? Mullon olleet kellarissa ja jos ovat vielä “hengissä” niin voisin postitella jo tälle viikolle. Käväsen illemmalla tonkimassa tilanteen.

Kelpaavat oikein hyvin. Mahtuvatko tulitikkuaskiin?

Riippuu askin koosta. Jos puhutaan takkatikuista niin eiköhän :wink:

Minä tilasin achimenantha himalayan sunrise on jotain uutus lajiketta tullut vasta myyntiin  ja muutaman muunkin kukkasen tilasin samalla

Kysytäänpäs nyt muiltakin; Eli Myskimalva lähettää minulle pari vuotta vanhoja mustiksen kpyjä, ovat kai vielä ihan itämiskelpoisia?

Jos eivät ole kuivia käppyröitä niin kait ne lähtee

Myskimalva, eiväthän ole kuivia käppyröitä? =D

Siis korjataan tähän, ovat viimekeväisiä käpyjä.

Hyvä, ei sitten mitään hätää :slight_smile:

Minulla mustanmerenruusut kurkistelevat jo purkeistansa, paitsi vanha vaaleanpunainen, jota epäilinkin jo parin vuoden kokemuksella hieman hitaaksi tapaukseksi. Hitaana on myös yksi näistä uusista, mutta en minä muuta odottanutkaan, kun siitä sain pelkkiä "suomuja". Ne olivat olleet niin suosittuja, että olivat joutuneet jakamaan kävyt melkein atomeiksi, että niitä riitti kaikille halukkaille. Suomujen itäminen kestää jonkin verran pidempään. Eipä tuo niin muuten haittaisi, mutta kyseisen purkin on vallannut aina välillä sellainen karvainen harmaa kasvusto ja pelkään, ettei siellä enää muuta eloa olekaan. Mutta se lajike ei onneksi ollut ainoa hankinta, ja olen aika innoissani näiden muiden tulokkaiden nopeasta kehityksestä, kun aikaisemmat kokemukset mustanmerenruusuista tässä taloudessa oli se, että ne kukkivat vasta loppukesällä. Ne suomut tulivat sellaisesta kuin achimenantha Aries, sitten minulla on toinen achimenantha joka on nimeltään Inferno, se ensimmäisenä kaikista rupesi versomaan. Achimenantha on muuten mustanmerenruusun ja smithianthan risteytys. Uudet achimenekset ovat Stans Delight ja Violacea Semi-Plena sekä Ambroise Verschaffelt.

Voiko nuo kävyt laittaa kukkamultaan? Onko niillä väliä, miten päin ne laittaa sinne?

Voi ja ei ole, ellei niissä ole vielä ituja. Makuulleen olen ne kyllä laittanut, kun taimi ilmestyy aina jompaankumpaan päähän:)

Voivatko ne olla koko elinkaarensa makuullaan?

Ne viihtyy vallan hyvin kyljellään

Kyllä ne on ihan sikin sokin siellä mullassa sitten, kun seuraava keväänä niitä kaivelet ja moninverroin enemmän. Ja jollet kaivele sieltä ne pinnistävät esiin asennosta riippumatta:)

juu juu tietty voi olla…

Hyvä, sillä lailla sitten vaan :slight_smile: Kiitän ohjeistuksesta.

voiko noita muuten laittaa monta samaan purkkiin? minulla on sellaisia pieniä kylvökennoston purkkeja, joihin laitoin noita. voihan sen tavallaan koulia sitten, kun ne kasvavat suuriksi? en peitä mullalla, vai pitäisikö?

Minä lätkäisin viikonloppuna yli 30 käpyä sikin sokin purkkiin, kasvakoot siellä kyljellään tai päällään. Purkki on halkaissijaltaan 10 cm. Koskaan en ole niitä koulinut tai erotellut, tulee isompi pehko, kun on paljon käpyjä.

Hyvä, siirretään vissiin sitten koko pehko kerralla suurempaan purkkiin. Minkä kokoisiksi kävyt kasvavat?