Neilikka / Yleistä, Dianthus

Ostin neilikan taimen, lajike oli jade. Tosi nätit vihertävät kukat oli ainakin kuvassa. Erikoisen näköinen! TOivottavasti kukkii ja siementää oikein paljon! Onks kellään kokemusta?

Onko toi ihan pöljää kylvää monivuotisten siemeniä suoraan kukkapenkkiin? millä tavalla ne olisi oikeaoppisesti hyvä peittää?

Kirjoitan tänne kun en löytänyt perennojen kohdalta ketoneilikkaa…

Kylvin siemeniä tohon kukkapenkkiin tänään…mahtaako lähtee siitä itämään? Ja sitten kun koulin, kun sirkkalehti on tullut, niin voinko istuttaa näitä minialkuja vaan vähän kauemmaksi toisistaan mutta samaan kukkapenkkin?

Siellä siemenpussin takapuolella yleensä lukee peitetäänkö siemenet vai ei ja jos ihan oikein ei aina menekään niin  monet siemenet itävät vaikka niitä ei ihan oikeaoppisesti käsittelisikään.Poikkeuksiakin on jotkut ovat krantumpia.
Kannattaa lueskella näitä pentin juttuja, täältä löytyy monenlaisia kokeiluja ja tapoja toimia, tavoiteena kaikilla varmaan on saada aikaan hyväkuntoisia kauniita kasveja mutta aina se ei onnistu sitten vaan uutta matoa koukkuun ja uusi yritys

Kyllä ne neilikat todennäköisesti itää,jollei mitään haaveria satu ja ne voi harventaa minun mielestäni siihen penkkiin suoraa( en tiedä neilikoista mitään, en ole niitä koskaan kasvatellut) minä tekisin varmaan niin.
 Sitten vaan huolehdit etteivät pikkutaimet kuivu/aurinko polta/halla vie/tai kastele niitä hengettömiksi. Pikkutaimien elämän alku saattaa olla kovin vaarallista, niistä pitää pitää hyvää huolta
Onnea yritykselle.Toivotaan että joku neilikka expertti täydentää tai korjaa virheeni.

Milloinkas harjaneilikat uskaltaa istuttaa ulos? Osa on mulla sisällä ja osa kasvarissa, ja ulkoiltukin on. jotenkin on semmoinen olo, että ne pääsevät huomenna maahan, mutta ovatkos kuitenkin arkoja ja peiteltäviä?

en löytänyt tuolta ketjusta apua ketoneilikan siementen kylvöön…no jokatapauksessa tuolla penkissä ovat…itää tai ei…

Tumpeloinen, kyllä ne siellä itävät. Tänä kesänä ei vielä kuki, mutta en si kesänä varmaan, ja siitä edelleen joka kesä, kun annat vaan siementää.

Mitä neilikoita ne yleensä on mitä nyt myydään kennoissa kesäkukiksi? Jotain yksivuotisia?

Meillä ne on ihan kesäneilikan nimellä mitä olen ostanut

Hoitoneuvoja kesäneilikoille antaisitteko:
Hankin taimitarhalta kolme kesäneilikkaa/kiinanneilikkaa parvekelaatikkoon, kukassa tietenkin olivat, sitten helteissä niitä lakastui yksi kerrallaan, uutta tuli tilalle, mutta nyt sitten alkoivat kasvattaa pitkää vihreää oksaa jäljellä olevien kukkien yli. Näyttäisi toki olevan pientä nuppua niissä pitkissä oksissa - mutta minun mielestäni koko kasvi muuttui nyt tosi rumaksi. No, leikkasin nyt toisesta tällaisesta resuisesta kasvista ne pitkät oksat pois, alhaalla näytti olevan isompia kukkanuppuja muutama, toisesta resuisesta karsin vain muutaman pois. No, miten tätä kasvia hoidetaan, että pysyisi nättinä? Vai onko vain annettava kasvaa ja poistella niitä kuivahtaneita kukkia vain - miten tämä kukka kasvaa? Olin tyhmä, kun en tarhalta kysynyt - tiedän… :)))

Entäs sitten jos tähän vaihtaisi tilalle petuniaa, no, sanovat että yksikin kuivahtaminen tappaa petunian, pitääkö paikkansa? Olin ymmärtäväni että kesäneilikka pärjää paahteessakin, ei kai sitten ihan näin paahtessa taidakaan?

myös nämäkin neilikat aloittavat kukkimisen

Punainen ketoneilikka.

Nimeä en tiedä, ostin sen kesäkukkana, mutta on ollut tuossa jo monta vuotta.

Hyvin on muuten ketoneilikan simenet lähteneet kasvamaan tuolla pikkuisessa kukkapenkissä. Ja loput ovat edelleen jugurttipurkeissa ulkona varjossa :slight_smile: Niitä sitten kastellaan. Olisi se hienoa jos ensi kesänä nousisivat penkistä ja kukkisivat… voi voi :slight_smile:

Satues, lähettämäsi pulskaneilikan “siemenet” kukkivat jo, kuvaa on vaikea ottaa, kun on niin korkea kukinto.

No hyvä juttu, itsellä ei enään olekaan, kun tytär vei koko pehkon, kun en siitä tykännyt, hänellä se kukkii komeasti…pitää pyytää takaisin pieni alku :wink:

ehdoton suosikkini neilikoiden joukossa. Joku siemenpussi oli viime syksynä Haapsalun tuliaisiksi löydettävä. Ei ollut kuin tämä ja kaksi muuta, mutta tässä onkin kylliksi ihanuutta

Sulkaneilikka "Sweetness", kuopuksen kylvämä. Onhan hän aikas sweet.

Mulla on etupihalla kivetystä, jossa on rakoja. Tahtoisin kokeilla ketoneilikkaa sinne väleihin, jostain jopa luin, ettei se tarvitse suurtakaan väliä kun jo hurahtaa kasvuun.

Kuitenkin tuollaiseen pieneen väliin on hankala alkaa taimia istuttelee joten ajattelin tiputella siemeniä väleihin. Onnistuisko tuo jo nyt? Sulana mulla on jo kivetys, jonne sitä tahdon.

Ajattelin siistiä nuo välit, ripotella hieman multaa ja sitten siemenet, onko tuhoon tuomittu ajatus?

Ei ole kokemusta, mutta kokeile ihmeessä, eihän siemenet paljon maksa:) Itse en ihan vielä laittaisi, vasta joskus muutaman viikon päästä. Muokatun maan pinnalle (tai tässä tapauksessa lisätyn mullan pinnalle) ketoneilikan siemenet kylvetään.

hiekan päälle aseteltujen puulaattojen välissä ainakin kasvavat ja kukoistavat. multaa en ole lisäillyt enkä siemeniäkään kylvänyt; itsekseen ovat paikkansa sade- ja kasteluvesien mukana hakeneet.