vanhat säleverhojen liuiskat, erinomaisia kasvi tikkuja ja lyijykynän jälki pysyy niissä hyvin!!
Laminoijilta kysyisin, että kuinka pitkä laminoidun kyltin käyttöikä on keskimäärin? (ulkona ympärivuotisesti)
Mun mielestä kestää vuosia, kunhan teksti on kirjoitettu mustalla, siis ei väritulostusta. Ne haalistuu. Ja pidä huoli, että leikkaat reunoja sen verran, ettei vesi pääse sisälle.
Samaa mieltä, ainakin kolme vuotta kestävät jos on reilusti laminointia reunoilla.
Ok, vaikuttaa siinä tapauksessa yllättävän kestäviltä. Voisi harkita, niin saisi pienellä fontilla jotain botanistisia detaljejakin ympättyä nimikylttiin
Kukaan ei tässä ketjussa (ainakaan en huomannut) ole maininnut liitutaulumaalia ja liidulla tekstejä. Mä siis mietin, että voiko ne oikeesti kestää mitään, vaikka niitä koko ajan näkee telkkarissa ja täälläkin tuolla “tee-se-itse” osastolla.
Itse jotenkin luotan lyijykynään puutikulla tai tussiin muovissa…
Kertokaa, oi viisaammat!
No jos ajattelee yhdistelmää liitu ja sadevesi, ni eiköhän se oo aika selvää se ja sen kestävyys. Sisätiloissa tai terassilla saattaapi kestää, kunnes innokas kastelija lorauttaa kannusta vettä väärään kohtaan - eli tauluun…
Itte jatkan edelleen stanssausta ja koodeja, millon pantittomiin tölkista leikattuihin liuskoihin, millon vanhasta sälekaihtimesta leikkattuihin suikaleisiin. Ei haalistu - ei vaikka yrittäis.
Nyt olen leikannut värittömistä jauhelihapakkauksista ja esim. raejuuston värittömistä kansista suikaleita nimilapuiks. Eivät loista niin selvästi tuolta maasta ja ovat tukevaa muovia. Mulla on yksi tussi joka kestää talven yli. Maassa on kuitenkin täysin valkoisia lappuja, en tiedä onko jonkun muun kirjoittamia, siis vaihtopäiviltä saatuja kasveja, vai olenko vahingossa käyttänyt muuta tussia tai sitten tussi ei olekaan niin varma. Muistaakseni on pakastustussi.
puutikku ja lyijykynä ei ainakaan kestä talven yli, kokeiltu on.
Bilteman puiset maalinsekoitustikut / sytykkeet ja textmarkkerilla teksti. Annan tekstin kuivua ja spraylakkaan alta ja päältä (kannattaa laittaa ohuina kerroksina, muutoin teksti tuppaa leviämään).
Parhaimmaksi olen kokenut tuon laminoidun nimilapun. Minulla tietoina nimi+lattari+korkeus(+väri)+valovaatimus. Tietsikalla tehtyinä mahtuu pieneen tilaan. Nämä kaikki tiedot laitan silloin, kun kyseessä on jokin erikoisempi siemenkasvattelu tai muuten vain minulle ennestään tuntemattomampi kasvi. Lappu saa olla paikallaan ainakin pari vuotta, sitten kun kasvi on asettunut ja tullut tutuksi, niin lappu pääsee vielä “arkistoon”.
Ensimmäiseen viestiin viittamatta, mutta samaan otsikkoon liittyen. Tähän blogiin on koottu hauskoja nimikyltti -vinkkejä. Meikäläistä ainakin inspiroivat! Ja mikseipä joku käsistään näppärä nikkaroisi kauniita nimikylttejä vaikkapa myytäväksi saakka!
Mies suikaloi mulle vanhoista jalkalistoista ja muista ylijäämäsoiroista merkkaustikkuja ja tarkoitukseni oli kirjoittaa niihin lyikkärillä, mutta luettuani tämän ketjun ymmärsin ettei lyijykynäjälki siis pysykään? Pisamakello oli ainakin lakannut alta ja päältä, mutta onko mitään mikä pysyisi puupinnalla suoraan (helpommalla taas koitan päästä…)?
Musta maalitussi (sellainen tussi jota heiluttaa helmi kilisee sisällä) kestää pakkasen aurinkon ja veten mutta niistäkin musta on paras väri punainen hiukan haalistuu aurinkossa ja voit ostaa suihkutettavan lakkapullon niin se auttaa vielä lisäksi kun suihkutaa kirjoituksen päälle. Yksi vaihtoehto on myös poltokaivertaa kolvilla nimi puuhun
Tuo polttokaiverrus ois hieno, mutta ei näillä kyvyillä ja kärpäsen kärsivällisyydellä ;). Ehkä tuo tussi sitten…eikä sen nyt ikuisesti tarvi kestää, jos nyt pari vuottakin näkyisi niin kai sitten jo oppisikin jotain.
Onko jälki kovinkin paksua? Tarkoitan, että kuinka iso täytyisi merkkitikun olla?
Paikallisessa Prismassa näytti olevan jäätelötikkuja myynnissä. Niitä oli kolmea kokoa. Pisimmät pysyisivät varmaan aika hyvin paikoillaan ja niihin olisi lyijykynällä helppo kirjoittaa.
Herätelläänpäs tätäkin osiota pikkuhiljaa.
Vaikka itselläni löytyykin jo laminointikone noita nimilappuja varten, niin kokeeksi ostin kirjakaupasta tällaisen merkkauskynän. Kaikkeen sitä haksahtaakin
Mullakin on merkkauskyniä, kun mulla on tapana merkkailla laminoidun lapun taakse esim. kylvöohjeita ja -aikoja.
Teet pitemmän kaavan kautta Minulle riittää, että lapussa on kasvin nimi.