Nimilaput

Jos laminointikalvon väliin jää tyhjää, eikä ole juuri tarve nimilapulle enempää laitan jonkun kauniin kalenterista tai kortista leikatun kuvan jolloin siitä tulee oivallinen kirjanmerkki tms. Laminoituna.

Minä leikkaan margariinirasioiden kansista suikaleet ja kirjoitan niihin vedenkestävällä tussilla nimet. Ovat kestäneet vuosia, vuosia… kesät talvet.

Mä olen käyttänyt noita sytykkeen nimellä ainakin Biltemassa myytäviä puutikkuja esim. tomaateille, joita kastellaan tosi rajusti suoraan letkullakin. Kirjoitan niihin nimet öljykynällä tai öljytussilla. Sitä voi myös käyttää esim. metallin merkintään. Ei lähde pois ilman jotain liuotinta. Ainoastaan nuo puutikut tahtovat jo loppukesästä mädäntyä alaosasta poikki. Mutta tällä kynällä tai tussilla voisi merkata myös muoviliuskoihin tms. Tampereella näitä saa ainakin Rautasoinilta, aivan kassan vierestä ja noita normaaliteräisiä öljykyniä myydään joskus myös tiffanylasikaupoissa.
Tässä kuva tuosta öljytussista eli rasvakynästä eli maalikynästä. Terää voi ehkä terottaa kapeammaksi.

https://www.wulffinkulma.fi/tuote/301082/Maalikynä%20Sakura%20Solid%20Marker%20XSC-T%20punainen

Lidlissä huomenna laminointikoneet tarjouksessa 18,99. Minäkin lankesin tähän härpättimeen pari vuotta sitten vaikka yleensä välttelen tämmösiä ostoksia. On se kätevä nimilappuhommissa. :slight_smile:

Liinukan idea margariinirasioiden kansisuikaleista kuullostaa hyvälle!

Joo minäkin oon keränny kansia siitä lähtien kun tuon Liisukan viestin luin. :slight_smile:

“Mä oon kirjoittanut Biltemalta ostettuihin muovisiin nimikointi tikkuihin CD-levyihin tarkoitetulla tussilla. On pysynyt ainakin koko kesän teksti muuttumattomana ulkona.”

Sama juttu ku ermerillä, muovitikut tosin eri kaupasta.

Teillä on hienot laminointisysteemit käytössä. Minä olen leikelly vaan kertakäyttömukista/jugurttipurkeista ym. suikaleita reunasta pohjaa kohti ja niihin kirjottanut cd-tussilla. Kestivät hyvin kastelun ja auringon.

Ostin itselleni syksyllä tuollaisen laminointikoneen Lidlistä tarjouksesta. Vielä en ole sitä kokeillut, mutta kiitos ohjeista! Saatan niiden avulla jopa onnistua. Laitan mieheni vielä tekemään puutikkuja, joihin kiinnitän laminoidut kyltit. Toivottavasti tekee tarpeeksi pitkiä, ettei tarvitse keväällä juosta pitkin pihaa niitä keräämässä. Mulla oli aiemmin käytössä kaikenlaisia muovitikkuja erilaista purkista leikattuja, mutta kyllästyin siihen, että routa kaivoi ne aina ylös maasta ja tuuli lennätti ympäri pihaa ja joistakin oli teksti hävinnyt, vaikka oli permanent-tussilla kirjoitettu. Millä muuten kiinnitätte laminoidut kyltit tikkuihin?

Kuumalaminoidut laput ihan hyviä. Tosin lapun teksti pitää olla aurinkoa kestävä ja lisäksi laminoidut liuskat päästävät kosteuden läpi nimilappuun jokseenkin aina kesässä! Parhaimmat ninilaput saa edelleen pakottamalla kuparisiin / muihin metalliliuskiin!

Kosteus ei pääse laminoituun lappuun, kunhan jättää tarpeeksi leveät reunat niihin, siis ne paperiliuskat sinne sisälle vähintään sentin välein niin että jokaisella lapulla on irti leikattuna vähintään puoli senttiä kiinni laminoitunutta muovireunaa.

Ja käyttöön joko valonkestävä musta tussi tai sitten tulostaessa käyttää mustaa mustetta, muiden värien olen huomannut haalistuvan.

Mullakin on säilynyt reunukselliset, laminoidut laput hyvänä vuosia, ei ole mennyt kosteus sisään ja tekstitkin on säilyneet haalistumatta.

Kiitos neuvoista. Yritetään nyt näillä laminoiduilla kylteillä, kun on tullut tuo kone hommattua. Nämä vinkit ovat kyllä tarpeen. Oletteko muuten kukan kuvia laminoineet kylttiin ja mahtaako niissä säilyä värit?

Vielä kysyn, millä olette kiinnittäneet laminoidut laput puukeppeihin? Onnistuuko nitojalla?

Jos laminointiin tekee reijän menee kosteus siitä paperiin (ellei reunoissa ole tarpeeksi laminointia) Mie olen vaan tehnyt niin pitkät laput että saa työnnettyä syvälle.

Töissä olemme jo vuosia käyttäneet kuumalaminoituja kylttejä…ja ainakin meidän käytössä ovat varsin lyhytikäisiä auringossa ja sateessa…vaikka reuna ovatkin lapuissa olleet vähimmilläänkin sen yhden sentin! Tulostimien musta väri haihtuu samoin muut värit… ja niin on käynyt myös valoakestäville mustille tusseille. Ainoa joka on jotenkin kestänyt on ollut vahakynä ja lyijykynä

Kiitos taas infosta. Voi harmi, jos tuo laminointisysteemi ei olekaan hyvä. No ainakin aion yrittää, koska se himputin kone on tullut hankittua ja niitä lamonointiarkkejakin on 80 kappaletta. No jos vaikka muutaman vuoden säilyisivät haalistumatta, niin olishan sekin jo jotain.

Kyllä täällä on tiedot kestäneet lapuissa vuosia jos ei ole kosteutta päässyt väliin. Musta muste on säilynyt.

Omat laminoidut laput on kestänyt pari kolme kesää.
Pitää jättää kunnon marginaali ettei kosteus tosiankaan pääse lapun sisään.

Vanha mustesuihkuprintterin tulostus oli mielestäni hyvä, mutta ne laput haalistuivat kesässä.
Kun jouduin hankkimaan uuden printterin, on teksti pysynyt hyvänä kauan.
Asetuksista laitan aina "paras" tulostusjälki.

Ehdottomasti parhaat ja pisimpään kestänyt laminoidut tekstit olen tulostanut töissä laserilla.
Vanhimmat ovat nyt kolmatta vuotta tuolla salaattilavoissa, kesät talvet.

Toivottavasti tämä ei ole etiketin vastaista, mutta ainakin itse kaipaisin ideoita kasvien nimikylteille. Lähinnä ulkokäyttöön, isoin tarve tulee siitä, että olisi ihan kiva keväällä nähdä perennan paikka ennen mitään isompia operaatioita . Koristekylttejäkin voisi joissain yhteyksissä käyttää.

Tässä joitain ideoita, joita saatan soveltaa:

kuva

Kirjainleimasimilla sileisiin kiviin. Pitääkin katsoa, onko minulla pysyvää leimasinmustetta, muuten kivi pitää lakata. Melko työlästä pidempien perennannimien kanssa.

kuva

Kepit ovat ihan kivoja, eivät visuaalisesti häiritse. Näihinkin voisi tietty leimata, jos jaksaa...

kuva

Ruukunsirpaleetkaan eivät ole hullumpi idea.

Kirjasinleimasimia löytyy ebaysta ainakin, myös Granit on myynyt aika kivoja, tällaisia: http://2.bp.blogspot.com/-_0Co-A3g-0E/UbxgXbBNz1I/AAAAAAAANoY/aH0XCSo4dNY/s640/kortti.JPG 

Minulla on noita Granitin leimasimia isommat ja pienemmät, mutta melkoista näpertelyä on leimaaminen.