Niin unohtu vielä sanoa että siinä on hermoromahdus lähellä,kun joku ääliö on jättänyt uunipellin uuniin"jemmaan".Sitten kun napsasen uuniin kiireessä lämpeneen,että saa vaikka vieraille nopsaan pakastepullaa,niin eikö se pelti löydy 200asteisena uunista,ja se pitää jäähdyttää ennen pullien laittoa,ja siihen menee ihan turhaa aikaa,kun peltien paikka on uunin alalaatikossa!
Ja kun ukko tyhjentää kauppakassin,niin minkä hiivatin takia se muovikassi pitää jäädä keskelle pöytää?ja ei se koskaan laita mausteita takas kaappiin…Ja vaikka mä olen tehnyt siivouskaappiin tavaroille omat laatikot,jossa lapussa lukee mitä se sisältää,niin ei se ukon ryökäle silti laita hehkulamppuja ja ilmastointiteippiä oikeille paikoilleen:/
Vaikka muuten olen tarkka järjestyksestä,niin meillä saa kissat hyppiä missä vaan,juoda hanasta,istua pöydillä,telkkarin päällä,nukkua mun tyynyllä,jos ne haluu pudotella kukkaruukkuja niin senkus:)
Ainoa asia kissojen touhuissa vähän tökkii on se että ne jemmailee välillä kalanpaloja tai verisiä peuranlihoja sängyn alle ja sohvan taa,mutta kyllähän ne sieltä koirat käy jossain vaiheessa syömässä:)
Tosta silmälaseista ja puhelimeen vastaamisesta tuli mieleen hauska tapaus vuosia sitten.
Olin töissä joskus töissä stokkalla ja hulluilla päivillä hirveässä kiireessä kassalla näpyttelin koneelle liukuhihnatyönä tavaraa. Toinen vieressä pakkasi kasseihin ihmisten ostokset, että saataisin jonot kulkemaan mahd. nopeasti. Ihmisiä oli kuin pipoa ja kassalla soi puhelin.
Tuloksena se, että minä huutelen haloota nitoja korvalla ja ihmettelen, miksi se puhelin yhä soi eikä kukaan puhu mulle. Kohtalaisen naama punaisena siinä lasken nitojan ja vastaan puhelimeen ja koitan jotenkin pitää pokkani....
Muuten olen siis täyden hallitun ja hallitsemattoman kaaoksen ihminen, kaapinovet on aina auki, sängyt petaamatta ja tavarat juuri siellä, missä ne on sattunut kädestä irtoamaan viime näkemällä.
Horoskoopiltani olen jousimies
Kyllä täältä löytyy paljon omia omituisuuksia (tai en minä niitä tietenkään omituisina pidä, ihan tapoina vaan).
Tuosta siivonpidosta meillä: meillä on siten hallittu kaaos, että meillä on muissa huoneissa suht siistiä ja paikat järjestyksessä, paitsi yhdessä huoneessa. Kutsumme sitä askarteluhuoneeksi, mutta ei tuonne kyllä mitään askartelemaan mahdu, ellei tavaraa tyhjennä jonnekin muualle. Se huone järjestellään kyllä muutaman kerran vuodessa, mutta hyvin nopeasti se taas ajautuu varastohuoneeksi, joka on aivan kaaoksessa. Se on meidän "johonkin"-huoneemme, johon tavaraa työnnetään pikaisesti pois alta/edestä/tieltä/esiltä jne. Ainahan siinä tavaraa työntäessä on ajatus, että "ihan kohta" keksin tuollekin tavaralle sen oikean paikan, mutta niinhän se on, että poissa silmistä, poissa mielestä.
Olen oppinut ajattelemaan, että on se vaan hyvä, että meillä on tuollainen huone. Muuten saattaisi olla kaaos muuallakin. Oikeastaanhan meillä kuuluisi olla semmoinen iso sisävarasto, mutta kun ei ole, niin kyllä tuo huonekin kelpaa. Siitä saa tosi hyvän vierashuoneen, jos sen jaksaa siivota kun tulee enemmän porukkaa.
Vessapaperin suunta on yläreunasta ulospäin. Kahvikuppeja meillä ei käytetä, mutta -mukien korvat sojottavat oikealle. Ruokailuvälinelaatikko on haa-vei-lu-järjestyksessä. Värikoodatut tiskiharjat (harmaa= kattilat, padat, paistinpannut; vih= muut astiat; sin= kissankupit ja kompostiastia) ovat tietyssä järjestyksessä rivissään. Kaikissa kaapeissa lukee korin- tai hyllynreunassa mitä sinne kuuluu laittaa (esim. "jauhot ja suurimot", "sokerit ja suolat", "öljy-, etikka- ja maustepullot"; "työhanskat", "käytetyt patterit", "pussilakanat" jne.). Mausteet ovat aakkosjärjestyksessä niin purkeissa kuin pusseissakin (pusseja on kaksi jäätelölaatikollista A-K, L-Ö). Lisäksi kaikissa ruoka-ainekaapeissa on muovinen "sekalaista" laatikko, jonka aika-ajoin siivoilen ja laittelen tavaraa oikeampiin paikkoihin.
Pussilakanat ja tyynyliinat ovat aina samaa paria ja aluslakana sointuu väriin. Sänkyjä ei pedata, paitsi kun on pidemmän ajan vieraita. Makuuhuone on sen verran syrjässä yläkerrassa, ettei siellä olla kuin nukkumassa. Taulut ja matot ovat suorassa, vaikka ne joutuu oikomaan 20 kertaa päivässä, kun kissat juoksevat rallia.
Kaaoksen hallintaa auttaa se, että siivooja käy kahden viikon välein. Silloin on viimeistään aina pakko tyhjentää tasoja (sinne askarteluhuoneeseen), että siivooja pääsee töihinsä. Vieraiden kutsuminen on myös oikein hyvä järjestely- ja siivousmotivaattori.
Meillä on myös "hyvä talle" ja "joku paikka" -korit avohyllykössä. Aina tulee näitä kiireitä, jossa pieniä tavaroita tai papereita on työnnettävä äkkiä hyvään talteen tai johonkin. Samoin meillä on eteisessä jokaiselle perheenjäsenelle oma pikkutavaran kori, johon voi tyhjentää pikaisesti reppua, laittaa avaimet ja laturit ym. ym. Ja tuon korin saa jokainen nenänsä eteen tyhjennettäväksi/järjesteltäväksi esim. joskus sunnuntaisin.Nobile
Kuolen nauruun…
Siis tosta nitojaan vastaamisesta.
Juuh, minun siskolla on käynyt siivooja pidemmän aikaa, nyt ei systeri sentään enää siivoa ennekuin siivooja tulee
Minä lauleskelen kotona puuhastellessani koko ajan. Sävel menee kohdalleen, mutta olen mestari muistamaan sanat väärin, sekoittamaan säkeistöjen järjestyksen, poimimaan säkeitä sekaan vääristä säkeistöistä ja jopa vääristä lauluista. Mieheni huomauttaa monta kertaa päivässä, miten hoilotuksen alla olevan laulun sanat oikeasti menevät.
Olipa tyly nitoja kun ei vastannut, vaikka kuunari miten haloota huusi!
Ei mitään käytöstapoja opetettu sille! Se on omituista!
Heksu, kyllä kannattaa järjestellä ennen siivoojan tuloa, että siitä siivouksesta saa parhaan hyödyn. Ei se siivooja osaa laittaa paikalleen kirjojasi, lehtiäsi, vaatteitasi, kuittejasi, lelujasi ym. ym. Esimerkiksi meillä on siivoojan kanssa sopimus, että hän siivoaa tyhjähköt pinnat (no siirtelee tietysti selkeät koriste-esineet). Hän ei myöskään siivoa askarteluhuonetta, joka toimii varastona.
Meillä on sama siivooja käynyt jo kymmenisen vuotta. Hän on kyllä nähnyt meidän kaaoksemme, pölymme ja likamme eri elämänvaiheissa, joten ei hänen vuokseen siivota tarvitse. Mutta meidän etumme on tuo etukäteisjärjestely. Kyllä sen edun jokainen siivoojaa käyttävä aika pian huomaa.
Nobile
Hyvä Kuunari, miekin olen jousimies:)
Ilman muuta noin, mutta kun sisko myös imuroi ennen siivoojan tuloa… silloin ennen, nyt ovat jo toisiinsa tottuneet.
Hyviä ideoita täältä saa… Olen suunnitellut ostavani asunnon joskus loppuvuodesta, täytyykin ostaa sellainen missä on yksi ylimääräinen huone “hyväksi talleksi” ja toinen minkä voi heti ennen muuttoa naulata kiinni vierashuoneeksi että pysyy varmasti siistinä!
Täälläkin yks jousimies =)
Loistavaa, muillakin on sohvalla puhtaita pyykkejä
Olohuoneessa on kaksi sohvaa ja pahimmillaan ne molemmat ovat olleet täynnä. Tarkoituksena on ollut että talon neljä nuorta miestä ottaisivat siitä omansa pois Mutta koska niitä ei käytetä juurikaan istumiseen niin saa joskus sanoa asiasta ihan painokkaasti.
Lusikkalaatikoita laitettiin viime keittiöremontissa kaksi päällekkäin että saa kaiken mahtumaan. Järjestys on perinteinen haa-vei-lu, eli ensin haarukat, veitset keskellä ja lusikat toisella reunalla. Ylemmässä laatikossa käyttövälineet ja alemmassa sekalaiset eriparijutut joita käytetään vasta viimeisessä hädässä.
Kirjat ovat aiheittan ja aakkosjärjestyksessä, tosin eri huoneiden kirjat vaeltavat aina väärään paikkaan ja ovat sitten tilsittynä poikittain ja sängyn vierellä jopa lattialla osa.
1 tungen kaikki ostoskuitit lompakkoon ja tyhjennän vasta, kun lompakko ei mene enää kiinni.
2. nukun villasukat jalassa kanariallakin.
3. järjenjuoksuni on omituista: Kerran mietin, että kasvavatko puun juuret siten, että juuret työntyvät eteenpäin ja näinollen juuristomassa lisääntyy ikäänkuin juurien alusta vai kasvavatko ne niin, että juurien kärkiin tulee solukkoa lisää.
miekii oon jouskari:)
...sisko imuroi ennen siivoojan tuloa...siis että te olette hirv..eikun tosi hassuja, hah-hah-haaaa, minä varmaan panisin suursiivoksen pystyyn siivoojan lähdettyä...
On muuten yksi asia, jolla jopa minä olen voimaton, meijän kissan karvat, kaikesta huolimatta niitä on joka paikassa, kananmuna taitaaa olla ainoa, minkä sisältä ei vielä toistaisesti ole löytynyt
Horoskoopeista minä olen varmaan hankalin; ihan vaa’an ja neitsyen rajalla. Minuun on kiteytynyt vaaka-ihmisten ailahtelevaisuus ja neitsyen pikkutarkkuus.
Joo Flora, kannattaa hankkia pari ylimääräistä huonetta (ja varastoa) siinä samalla kun asuntoa hankkii. Niille suattaap löytyä käyttöä.
Ja Eevaliisa, kyllä niitä kissankarvoja etenkin tuossa kevättalvella tosiaan löytyi ehkä sieltä kananmunan sisältäkin. Ostin jopa uuden, supertehokkaan imurin keväällä kun hermostuin niihin karvoihin. Kissat vaan ei antaneet itseään tehokkaasti imuroida. Ja sohvien imurointi oli yhtä tylsää sillä uudellakin imurilla. Nyt harjaan kissat ainakin kerran päivässä tuossa pihalla. Siitä ne tykkäävät ja kyllä se jonkinverran vähentää karvasouvia sisällä.
Nobile
Kauhean vaikea löytää mahdollisia rahoja kuittien välistä, joskus kun saa lompsan tyhjäksi niin saattaa löytyä ihana yllätys, vitosen seteli!
Hienoa MirjaM, kohtalotoveri!
Minä olen nyt tässä kirjoittelun lomassa raivannut huushollia, kuulkaa imuroitu ja kaikkea vaikkei siivoojaa näy eikä ole! Nyt olen ansainnut pihapuuhastelutuokion, samalla teemalla voisi jatkaa eli kitkemistä ja kanttausta!