Olen pyörittänyt - ja pyöritän edelleen - eräänlaista multatehdasta: lämpökompostoria, kolmea puutarhajätekehikkoa ja sen ympärillä lukuisaa määrää eri vaiheessa ja sisällyksin olevaa multasäkkiä. Kehikoiden takana on tietysti varuiksi vanhoja multasäkkejä. Niin ja sopivat risut on myös säästettävä sinne taakse, koska niitähän tarvitaan prosessissa.
Tänä keväänä sain kompostointikohtauksen: väsähdin ihan täysin tehtaan puolivalmisteosastoon ja likaisiin säkkeihin. Poistin kaikki vaiheessa olevat, minkä mihinkin ja vein tyhjät säkit ja toivottomat rikkispussit kaatikselle. Tuli siistiä! Mutta mitä kummaa? Reilu kuukausi kulunut ja kompostinurkka alkaa näyttää samalta kuin aina ennenkin. Emännöitsijä kääntää, säästää säkkeihin ja tutkailee massoja ja miettii mikä puolivalmiste sopisi mihinkin kehikkoon… Puutarhanhoito on myös kompostointia, en siitä mihinkään pääse:-)
Multatehdas pyörii täälläkin. Lämpökompostorin lisäksi käytössä on tilanteesta riippuen 5 - 9 kehikkoa. Tällä hetkellä kehikkoja taitaa käytössä olla vain viisi, mutta syksyllä voidaan tarvita kaikki yhdeksän, kun puut varistavat lehtensä. Risujakin tulee paljon, mutta ne "grillataan" ja tuhkat levitetään nurmikolle.
Multatehtaalla töissä tämänkin hellepäivän. On vain lämpökompostori ja kuution vanerinen lämpök. puutarhajätteille. Sen kun syksyllä täyttää niin jopa on keskikesällä käännettävä ja valmis pohjakerros talteen otettava. Muutaman säkin hilaan autolla&veneellä mökille asti. Ah niin työlästä mutta on tolkun multaa! Saaressa tietty kompostorejax3 mutta kalliomaastossa ei paljon täytettä kerry.
Siirsin eri kompostoreja koskevan keskustelunpätkän tänne: “Viherrakentaminen - Kompostointi - Erilaisia kompostoreja”
Kävin tänään siskollani kylässä. Mukaan tarttui pussillinen koirankarvaa.
Matkalla ohitin hevostallin, jossa täytin 8 isoa sankoa hevonpeellä. Kotiin ajaessani ex-kälyni soitti ja kysyi haluanko havunneulasia pari säkillistä? Tottakai; rodoille ja mustikoille.
Kotikujalle kaartaessa huomasin haravointia yhden ison pihakoivun juurella.
Pokkana pysähdyin ja kysyin, mihin aikovat kuskata lehdet. Metsään, oli vastaus. Sanoin, että odottakaa hetki, niin haen kottikärryn. Kärräsin 2 täpötäyttä kärryllistä lehtiä kompostikasaani, jossa oli jo ihan reippaasti paskaa. Päälle lehtiä, pari sangollista kahvinporoja (jotka olin eilen tuonut yhdeltä huoltsikalta) ja päälle hevonpaskaa ja pressut.
Onko puutarhurointi oikeasti muuta kuin kompostointia :)?
,onpas siellä tomera naisihminen, hienoa !!
Jaa´a ja meillä ukko mulkoilee tuota mun yhtä kompostia - ei oo todellista; sanon minä. Pökertyis kun lukis tai kuulis teidän multatehtailusta.
Kompostointi on kaiken perusta. Liian huonolla hoidolla vaan nuo minun lehtikompostorini.
Ja kompostointi on ihanaa.
…olen ennenkin kertonut tämän: kun ensimmäisen kerran tyhjäsin oman kompostini mullat kasvimaalle ja lopulta päivän päätteeksi ehdin kotiin puhelimen viereen (huom. aika oli ennen kännyköitä. semmoinenkin aika oli, uskokaa pois:-)), soitin kiireesti äidilleni ja kerroin, että nyt vasta tunnen itseni oikein varakkaaksi (mökin osto ei ollut ollenkaan tuonut semmoista tuntua)
Kävin yli kolmekymmentä vuotta sitten kerrostalossa asuessani luonnonmukaisen puutarhanhoidon kurssia silloisessa työväenopistossa. Nuo opit kyllä pureutuivat tiedostoon ja jaksan aina asiasta “vaahdota” kunhan vaan jonkun uhrin saan käsiini;)
Joka vuosi jaksan hämmästellä jätesäkkeihin haravointia ja hermostua metsään vietävistä haravointijätteistä.
Uuden Suomenennätysmittaisen auringonkukan (476,6 cm) kasvattanut mies kertoi että hän käyttää multana lehtikompostia. Hän kasaa kompostiin kerroksittain lehtiä, ureaa, vanhaa kompostimultaa, lehtiä ureaa, vanhaa kompostimultaa…jne… Siitä syntyy kunnon muhevaa multaa jossa kasvit kasvavat. Lannoitusta hän ei käytä kauden aikana kasveille.
RitvaL, ei se tosiaan paljon muuta ole kuin kompostointia. Kaikki sen lisäksi on pientä pintaremonttia
vaikka taas aiheutan paheksuntaa, olen edelleen sitä mieltä, että jonkinmoinen omakotiasujanajokortti tarvittaisiin noita kompostoimattomia varten: miksi helmiä sioille?
itse aikoinani opetin semmoiset kärräilijät pysähtymään tonttini nurkalle ja kysymään viedäänkö kompostointialueelle vai kelpaako maijalle.
ja muistakaa sekin, että kaikki kompostiin kelpaava, kelpaa myös katteeksi ja runsukäännettäväksi. puutarhailija pääsee halpommalla sillä tavoin:-)
Puutarhanhoito on pelkkää riemukasta kompostointia syksyllä jos viisaasti toimii.
Komensin kiinteistöfirman miehet kippaamaan ruohonleikkurilla keräänsä lehdet rivarin meidänpuoleiseen päähän kasaan meidän kohdalle. Höyryää kasassa syysviileydessä, loistavaa kompostiainesta hevonmunkeilla höystettynä. Ajan tarvittaessa isommat lehdet puhaltimen jäljiltä pienemmiksi. Kuskaan lehdet kasvimaapalstalle runsukäännökseen. Umpinainen säkki on takakontissa kätevä, ei pääse pökertyneet ampparit autoon lentelemään. Siellä on tilaa mihin levittää 1,5 a ja täysi kuution kompostori, joka ei mihinkään riitä. Samoin palstalla ryhmäpuutarhalla käydään kovaa kilpailua kaupungin keräävällä leikkurilla kootuista lehdistä, katteena ainesta menisi loputtomasti ja meitä "porkkanapalstalaisia" on paljon.
Mökillä tulee vain havun neulasia ja järviruokoa, lehtimultaa kuskaan veneellä, ei paina niinkään paljoa kuin höttö märkä säkkimulta. Jokainen lehtisäkki jonka saan syksyllä kerättyä on siellä aarre. Multasäkkejä en ostele, tyhjät säkit kelpaavat kyllä käyttöön.
ainakin joku on muistanut/käynyt kertaamassa <-blogin puolella, mitä olen muutamankin sanan verran saarnannut kattamisen ja kompostoinnin autuudesta ja siitä, ettei meillä ole oikeutta köyhdyttää maata, vaan antaa sille takaisin se, minkä siitä pois otamme.
parissa tunnissa on tullut iso määrä klikkauksia:-) kiitos niistä ja todella toivon, että paasaamisestani löytyy ohjeita, joita itse kukin voi omalla pellollaan käyttää hyödykseen
Kiva, että herätin keskustelua :).
Pahinta miusta on se, että viedään kaatikselle biojätteitä tai haravointi/risujätettä. Siksi kysyn aina kyläpaikoissa, että onko teillä biojätepussi täyttymässä ja tuon sen kompostoriini.
Miulla ei ole valitettavasti kasvimaata pihan pienuuden takia, mutta kompostoin kaiken mahdollisen, jotta saan omaa, ilmaista kunnon multaa perennoille ja pieneen yrttimaahani. Nyt olen tosi innoissani, kun tiedän pari tallia, josta saa hakea rajattomasti olkipellettikuivitettua hevosenhyvää. Pidän takakontissa muutamaa säkkiä ja sankoa, johon voin ohiajaessani käydä lapioimassa tuota “mustaa kultaa”. Yritän välttää turhaa autolla-ajoa ja tehdä samalla reissulla mahdollisimman monta asiaa. Kompostoinnista huolimatta joka kesä joudun ostamaan monen monta säkillistä kallista, höttöistä pussimultaa.
Mai-lee ja Valtsu, käytitte sanaa runsukäännös. Mitäpä se on selkokielellä? Liittynee kasvimaahan? Kävin mai-leen blogiakin lukemassa, mutten löytänyt selvennystä.
Löytyihän se runsukäännös ihan täältä pentistä, kun osasin hakea oikealla sanalla.
Mai-leen tekstistä kopioitu:
runsukäännön tekniikan on temskukka oppinut täydellisesti:-) paitsi, että kun maa käännetään, ne vaot syntyvät kuin itsestään. kokeilkaa vaikka.
ja runsu on kaikkea sitä, mitä puutarhailijalla on syksypuolella liiankin kanssa: kitkuujätettä, naatteja, pudonneita lehtiä, nurmikon leikkuun tuotosta. helpommalla pääsee, kun sen piilottaa maahan suoraan eikä kierrätä ollenkaan kompostin kautta.
luksusrunsukääntö tehdään sitten niin, että vaot täytetäänkin puolipalaneella hevonhyvällä:-)
Mutta mistä tulee sana runsu?
Ai jai ompa hyvää tekstiä.
No, mitäs kun minä olen laittanut lehtiä katteeksi nyt kasvimaalle, mutta keväällä jyrsitään vasta maa(En kyllä ois saanu ukkoa maata kääntämään syksyllä, yhden penkin tein nyt lapiolla itse, kun laitoin siihen palsternakat ja valkosipulin. Niin en kyllä laiskamato minäkään alkanut lapiolla tuota kääntämään, on sen verran suuri alue ja kun on jyrsin.) - teinkö pahan tempun. Tuota katettahan tarvittaisiin maapinnalle keväällä ja nyt se sekoittuu multaan. Kyllä minulla on vielä tosi paljon opittavaa.
Katteeksi maanpinnalle laitetut lehdet maatuvat talven aikana, vähän multaa pinnalle ja homma tehostuu. Ei haittaa kevään kääntöjä ja jos jo on hyvä maa, ei tarvitse kääntää syksyllä, eikä keväällä, katetta käyttämällä sellaisen saa!!! Jos keväällä katetta tarvitsee pitää lehdet jemmata talveksi säkkiin ja säilyttää kevättä varten siinä. Tai latoa vaikka käytävän paikalle maahan ja siitä levitellä keväällä.
Kiitos Valtsu! - nyt helpotti epätietoisella olo, siis ei mitään hätää mulla noin toimiessani. Ukko ois kipannu lehdet taas monttuun ja minä en malttanut, kun niistä saa multaa. Nyt kesällä eka kerran laitoin katetta kasvimaahan ja kyllä helpottikin hoitoa - ei tarvinnut niin paljon kitkeä. Yritin tuota kate-juttua jo mökillä harrastaa, mutta siskot eivät siitä tykänneet, vaan ottivat katteet pois. Minä hurahdin nyt tähän katejuttuun täysin, vielä vain pitäisi lukea asiasta, en paljon siitä mitään tiedä.