Onko puutarhanhoito muutakin kuin kompostointia

Nuulle: jos peittääpi paksakasan tiiviisti silloin kun se muhii kuumana, kosteus ei pääse haihtumaan "normaalisti", mutta jos laittaa esim. heinä- tai olkikerroksen paksan ja tiiviin peiton väliin, siellä pääsee edes vähän ilma liikkumaan, mutta esim. sadevesi ei pääse kastelemaan kasaa lisää. Pelkkä olki-/heinäkerroskin riittää, koska sekin ohjailee veden kulkua omalla tavallaan (vrt. olkikatto). Kompostille on tärkeää se hapensaanti, jotta tapahtuu palamista mädäntymisen sijaan.

Toiset viljelijät korjaavat oljet talteen, toiset eivät, kunkin tarpeista riippuen. Usein puimurin persauksissa on silppuri, joka silppuaa oljen sen verran pieneksi, ettei se haittaa esim. kyntöä tai muita toimenpiteitä. Jos oljet halutaan kerätä esim. paalaamalla, niitä ei silputa vaan jätetään karhoksi sängen päälle odottamaan paalauskelejä. Varmaan useat viljelijät antaisivat kerätä olkia jos kävisi kysymässä - tai ainakin minä olen aina saanut. Tänä syksynä taidan ostaa paalattuna, josko käyttäisin kopukoitten kuivikkeena turpeen ja purun kanssa. Tosin Pieni Hevonen mitä suurimmalla todennäköisyydellä pistää ne kuitenkin poskeensa, joten täytyy hankkia sellaisia olkia, joita ei ole käsitelty kasvunsääteillä. Sellaiset käsitellyt oljet eivät sovellu syötäviksi ja maatuvatkin huonommin kuin käsitellyt.

Viikatteella heiluteltu heinä käy mainiosti kompostiauman katteeksi :) Paksan ravinteista typestä osa voi haihtua, jos ei ole ollenkaan mitään katetta kasan päällä, ja kalium on herkkää huuhtoutumaan, jos sade- ja sulamisvedet huuhtelevat kasaa. Ja karkaa se fosforikin, jos tarpeeksi huuhdellaan, muttei niin herkästi kuin kalium. Ravinteitten takiahan sitä paksaa käytetään, joten ei kannata päästää niitä karkuun.

Kiitos Paulastiinalle tuhdista tietopaketistasydän!  On niin paljon helpompi ja varmempi tehdä ja puuhata kun on kunnon tietoa. Näillä evästyksillä luulen että niitän loppupellon heinät ja kasaan ne sitten siihen  syksyllä tuotavan paksakasan päälle. Ehkä en laita sitä kasvuharsoa ollenkaan kaiken katteeksi, ohutta peitettä kun on. Paksumman peitteen saatan siihen kyllä laittaa. Todella paljon kiitoksia kun näit selittämisen vaivan,nyt tiedän syyt miksi mitäkin tehdään - motivoi tekemään taas hieman enemmän.

Kiitos kun annoit aikaasi ja jaoit tietoasi!!!!

Aamulla heiluin viikatteen kanssa ja niitin heinäkasvustoa laitettavaksi sitten siihen tänne tuotavan paksakasan päälle talveksi, niinkuin Paulastiina neuvoi. Hitsin rankkaa oli kun maasto siinä paikassa oli sellaista että välillä viikate kiinni kannossa, välillä muuten vaan jossain tukevammassa puskassa (en siis niittänyt pellolla vaan talon vieressä siinä paikassa johon se paksakasa kipataan kun pellolle sitä ei enää saa naapurin kautta ajaa). Ajattelin kaiholla että jospa voisi vaan jostain pellolta olkea kerätä...

Siis ihan oikeesti välillä tuntuu että toiveet toteutuu jos oikein toivoo (ja on jotain valmis tekemäänkin). Ajelin nimittäin äsken asioilta kotiin, ja juuri samaan aikaan viereiselle pellolle ilmestyi puimuri (?) hommiin. Pellon omistaja se siinä ohjaksissa istui. Olen hänen kanssaan pari kertaa jutellut niitä näitä, joten niiltä sijoilta kipitin sinne katsomaan että jääköhän häneltä sitä olkijätettä turhanpäiten lojumaan. Ei näyttänyt jäävän kuin pienenpientä silppua. Hän kysyi että oiskos tarve, ja kun sanoin että lantala tuohon kohta kipataan ja olkea tarvis päälle niin hänpä sanoi että kun ajelee siinä pellossa tässä minun talon vieressä sillä koneellaan niin säätää sen sellaiseksi että maahan jää ne oljet. VOIsydän sentään, kuinka ystävällistä hyvänpäiväntutulta, ja voi jestas kuinka joskus voi mennä asiat putkeen!

Saan siis sen lantalan kotiin tuotuna talon viereen kompostoitumaan, ja oljet sen päälle kerättyä tuosta muutaman kymmenen metrin päästä. Enpä enää niin kamalasti viitsi olla pahoilla mielin siitä ettei naapuri enää katso suopeasti traktorin menemistä piha-alueensa kautta sinne pellolleni, ja ensi vuonna se on sitten täysin kiellettyä. Olkoon, ei liikaa hyvää onnea saa ollakaan ettei ihan ylpisty

Puutarhuri on ihanista asioista onnellinen, lantakasasta ja oljista naurua

Ja juuri pihaan kipatusta 20 kuution multakuormasta, joka ostettiin eräältä puutarhalta. Kylläpä levisi onnellinen hymy naamalleni kun pihaan kurvasin töistä ja rekka kippaa juuri sitä odotettua kuormaa, on muuten ensimmäinen multakuorma rekalla tuotuna meille, asuttu vuodesta 1984 lähtien täällä ja pihat perustettu ilman ensimmäistäkään rekkakuormallista, ihmeellistä, miten me on se saatu aikaan oho. Tähän saakka on roudattu multaa ja turvetta säkkikaupalla viikon välein keväästä syksyyn, siksi tää tuntuukin niin taivaalliselle. Viikonlopusta on siis tulossa liikuntapainotteinen ja onhan minulla muitakin keskeneräisiä visiointeja toteutusta vaille muutamia, nam, nam, tämä se on oikeeta elämää.

Soitin tänään eräälle mullantoimittajalle ja kyselin hintoja. 15 kuution hinta olisi ollut 250 e, hyvää, kalkittua multaa. En kuitenkaan vielä tilannut. Kalliomursketta 30 kuutiota tuotiin hiljattain ja hinta oli samaa luokkaa. Hinnat varmaan vaihtelevat suuresti.

Niin, kuinka pienestä sitä voikaan olla onnellinen. Kauhea flunssakuume päällä, ja päätin heti aamusta piristää itseäni pienellä lahjalla. 15 kuutiota multaa, hetitoimitettuna ! Mullan saavuttua piti rientää tutkimuksiin tohtori Sykerölle, mutta samalla reissulla täyttyi peräkontti ja takapenkki taimeloista ja sipluista. Jihuu, pääsen sairastamaan oikein tosissaan. Edes bensapumpun hajoaminen moottoritien kiihdytyskaistalle keskelle neljä ruuhkaa ei saanut hyvää mieltäni sammutettua. Rukkasin rakkineen ajokuntoon, ja painuin ostamaan pari sihteerikköä (Kopparberg ) ja annoksen turkkilaistyylistä hapatusta (sitä getuppia). Löysin vielä paikallisesta puutarhamyymälästä keskeltä koristekukka-asetelmia yhden kappaleen Heuchera ''Creme Brule''a, joka maksoi aivan ''sikana''. Eikä perhe ole kotona. Voisiko elämä olla makeampaa. *sukeltaa mullan sekaan*

Horsma, älä nyt kuitenkaan kuumeessa mene sitä multaa körräämään tai tulee Ikuinen Tauti (lausutaan hyytävällä äänellä). En tiedä mikä se Tauti on mutta niin minua isoäiti aina varotti kun meni ylilyöntien puolelle puuhailut naurua

Huomasin että kun tuuli on yltynyt navakaksi voin ihan hyvin luurata ulos ikkunasta ja pistää villasukat jalkaan. Jospa sunnuntaina...se on nimittäin puutarhuroinnin suurimpia elementtiä se, että on itsenäinen, voi päättää etten teekkään tänään yhtään mitään!

Kiiltomato on tehnyt järkevän ratkaisun. Itse otimme keväällä 10 kuution multakuorman ja jonnekin se on vaan kadonnut. Säkeissä ostaessa mullalle tulee hintaa mielettömästi kuutiota kohden. Se ei tunnu missään, jos tarjouksesta ostaa 5 säkkiä multaa ja se maksaa 15 euroa. 120 euroa multakuormasta tuntuu kalliilta, mutta sitten sen kanssa ei tarvitse nuukailla. Hieman mullasta on noussut rikkaruohoja, mutta olen pyrkinyt nyppimään ne heti pois, etteivät ehdi siementää. Ravinteikastakin tuntuu olevan.

No ei sitä kuulemma 20 kuutioo ookaan, ukko sanoi, ettei sellaista määrää mahdu rekkaankaan, no kuomallinen kuin kuormallinen, saan sen kasan alta aikayksikön katoamaan. Hyvää oli, sitä samaa kuin sulla Peukaloinen, pikkuisen parempaa vaan, oli ukko sanonut, että meillä on tosi natku eukko ja sen mullan pitää sitten olla parasta muuten se palauttaa sen.

Kyllä mullat saa katoamaan tosi äkkiä, tämän voin minäkin todistaa. Nyt on taas niin hyvä olla kun on uusi satsi muhimassa jolla ensi keväänä jatketaan. Näissä itsetuotetuissa on tosiaankin siemenrikkaa, mutta minä en oikein usko että rikkaruohotonta multaa on olemassakaan, ainakaan elävää multaa. Meillä on jauhosavikan siementä varmasti maa täynä kymmenen metrin syvyyteen mutta sitähän on helppo perata.

Pitää ensi keväänä kertoa millaista multaa tulostuu aumasta, joka on L-kirjaimen muotoinen, ja onko talvella käynyt ufoja luulemassa sitä merkiksi laskeutumiselle. Tai en minä usko että se muoto kovin siihen laatuun vaikuttaa...

No mullakin on onneksi monessa kompostissa muhimassa kevättä varten jatko-multaa ja Sotaratsun hevonpeetä kanisterissa ja hevonlantaa tilauksessa, joten tulevaisuus on otettu huomioon tässä asiassa. Ja johan meiltä tekemiset loppuis jos rikkaruohoja ei olisi luotu.

Ritterina, hei, ihan tuolla alussa kirjoitit "Lokakuussa katetaan parsamaat eli kärrätään kompostia parsamaalle ". Täällä taas tämä tietämätön kyselee, että miksi? Minulla olisi nyt hoopeekompostia varastossa, ja parsat sain istutettua silloin joskus kesäkuussa (heinäkuussa? en muista tarkkaan). Siellä ne ovat joitakin kymmeniä senttejä pitkiksi kasvaneet melkein kaikki, osa ihan tynkiä vielä (ja osa oli kuolleita tullessaan).  Onko siis kompostin ja parsan kohdattava lokakuussa? Vasta lokakuussa vai viimeistään lokakuussa?

No heh. Meinasin tulla tähän otsikkoon räväkästi kertomaan miten kahden juniorin kanssa epätoivoisesti tyhjennetään lampaanpaskaa navetasta, mutta otsikossa puhutaankin kompostoinnistapuhetta Pakko suunnitella juoni uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Voihan !!!!! Kirjoitin pitkät rimssut ja kuvankin lisäsin ja sitten esikatselussa pientä juttua olisin korjannut - painoin jotain nappia jostain ja kaikki hävisi huutsin nevadaan!!!!! En ihan äkkiä nyt uudelleen alusta aloita, sen verran */%*!!**:ttaa! No ehkä oli hyvä ettei se vuodatus nähnyt koskaan päivänvaloa, oli aika mustasävyinen...

Nuu, kokeilitkos mennä selaimen Back -nappulalla takaisin päin? Minä olen huomannut, että jos esikatseluun asti pääsee, niin sitten tuolla Back-nappulalla saapi sen kirjoitetun tekstin (usein) takas.

Tänään ei tunnu mikään onnistuvan...No kruunataan päivä kertomalla etten tiedä mitä tarkoitetaan kun puhutaan selaimesta. Kerran sitä minulta jo kysyttiin mutten kehdannut vastata - tämän päivän mustien juttujen lukuun siis menköön tämä tyhmyyden tunnustaminenkin sitten. (huutelin ukollenikin tossa äsken että missä meillä on back-näppäin ja mikä on selain meikäläisen kielelle muutettuna...se kattoo tuolla nauhoitettuja urheilujuttuja eikä nyt kerkiä kaikenmaailman jonninjoutavan asian kanssa näpräämään - ei siis tiedä itsekään).

Kompostointi-juttuja kun tässä pitäisi olla, niin pitääkin miettiä miten menneen päivän saisi kompostoitua. Pantentin sille keksinnölle sitten voisi hakea ja taatusti rikkaaksi tulisi.

Älä välitä Nuu, minäkään en ole ikinä tiennyt mitä pitää sallia, kun sallii evästeet, ja kyllä tässä on pystynyt naputtelemaan jo muutamia vuosia tietämättä tuota. Enkä liioin tiedä mikä on targetti naurua

Haa, täällähän on muitakin yhtä viisaita kuin minänaurua.

Selain on se ohjelma, jota käytät netin selailuun. Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera ovat ne kaikkein yleisimmät. Back-nappi on se vihreä nuoli vasemmalle, tuolla ylhäällä vasemmalla. Evästeet ovat pieniä ohjelmanpätkiä, jotka tallentuvat koneesi muistiin. Niillä yksilöidään käyttäjä. Targetti on minullekin outo. Ellei sillä sitten tarkoiteta yksinkertaisesti maalia, kohdetta.

Oman tyhmyyteni laatua voin valottaa sillä, kun mies yritti viikonloppuna opettaa minulle, miten kerrotaan 0,3:lla. Ei edelleenkään harmainta aavistustakaan, miten se tapahtuu.cool

Mutta kompostoinnin olen oppinut, ja minulle suuri osa puutarhanhoidosta onkin nykyisin kompostointia. Se on ihan parasta. Ajatelkaas, rivissä erilaisia aineksia. Kuivaa puutarhajätettä, hiekkaa, kanankakkaa (no sitä lisään vasta valmiiseen multaan), turvetta ja sahanpurua. Siitä vain valitsen, mitä kakkuun tänään lisäisi ja suurta tyydytystä tuntien tungen välillä käteni kompostin uumeniin (siellä ei kompostoida ruokaa tms.) ja tunnen ihanan lämmön. Ja suorastaan kuulen, miten paskaruohot muuttuvat ihanaksi mullaksi.....Tämä olisi varmaan pitänyt laittaa sittenkin hulluutta käsittelevään otsikkoon.