Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, Osa 1, Suljettu

Jutita, HEP jokaisesta yhdelle! Laitan hölöä.

Jutita, en pääse hölöihin, mutta olisin myös kiinnostunut santuistasi!

Jäljellä olisi  Bol`s White Lady 1
  Ward Brown   2
  ja  Playful Spectrum  1 

Jutita, haluaisin Ward Brownin ja Bols White Ladyn.

Virpis ok

Olenpa yrittänyt moneen kertaan saada tänne viestiä että kaikki taimet varattu, mutta ei vain onnistu. Jokohan nyt?

Hoyabella, kyllä tuota on minullakin esiintynyt...

PirjoH, ei se mitään, ihmettelinkin kuinka se ei ollut jo mennyt silmän isku

Nyt on kaikki muut muajussilta saadut lehtipistokkaat tehneet pikkuisia alkuja paitsi se kirjavalehtinen Frozen in time (?). Täytyy panna varpaatkin ristiin jotta alkais itämään piakoin kun on niin kaunislehtinen. Näin tässä pääs käymään näiden santtujen kanssa, että kohtapuolin mulla on jo 17 plaatua tulossa. Se tietää kukkapenkkinikkarille töitä.

Löysikö kukaan kuvan tästä  Bols White Lady? Minä en.

Voisitteko näytä tai laitaa linki, tai kuvata se hymy.

hoyabella, ne alkut tulevat kaukana lehdestä, koska varmaan pistit sen lehden (tai lehden varsi)liian syvään. Minä pistän multaan 1-1,5cm varsista. Nytkin huomasin että pistin lehden syvämälle, alut menevät rikki tai mädäntyvät ja vie enemmän aika alkujen tulemista, liian kaukaa pitää nousta. Selitinkö hyvin, ymmärsikö kukaan?

(kohta kukkii Mac's rouge rouge ja Astral poikanen ja muutama venälainen lajikke.)

Täällä aloittelee tällainen lehtipistokastaimi.
Kellehän tämän emon lehtiä laitoin? no ainakin toiveita on emonsa näköisistä kukista. Siemenestä laitetut sisarukset ovat ottaneet hirveän spurtin kasvussaan ja vaatisivat jo harvempaan istutusta.

Tässä näkyy normaalisti yksinkertaisin kukin kukkivassa
saintpauliassa kolminkertaisesti normaaliin määrään terälehtiä.
Laskin viisitoista lehdykkää, voi olla enemmänkin, kun ovat niin limittäin.
(Kuvan lisäyksessä on nyt jotain hassua... 
resoluutio on heikun keikun, kuvasta tuli ihan pikselimössöä kun yritin isompaa 
kuvaa laittaa.)

Minulla on nyt tällä hetkellä 3 puna-violetti raidallista chimera lajiketta. Taitaa olla vielä lisääkin.. Koko ajan odotan että jee, nyt aukeaa joku muu kuin chimera, mutta ei... ärtynyt

Iiris.L Onko se huono juttu?  Nehän ovat tosi kaunit! Sinullahan on vielä chimera lajikke valkoinen ja punaiset viivat keskellä silmän isku. Sinulla on 3 eri chimera hymy

Uusi kirjoittelija, joka on kukkahöpsö, liittyy mukaan tähän keskusteluun, jos muille sopii. Olen nyt töissä, niin en ehdi vanhoja viestejä selata. Kastelin lomailevan työkaverini kukkivia santtuja. Jokaisessa on monta ruusuketta. Uskaltaako jakaa eri ruukuihin kukkivana? Loppuuko kukkiminen siihen tai käykö emokasvin huonosti?

En ole uskaltanut kukkivaa jakaa, mutta lehtiä kyllä napsaissut kukkivastakin - luulisi kukinnan jakamisesta kärsivän.

Minulla oli kolme santtua samassa ruukussa. Minä onneton menin erottelemaan ne omiin ruukkuihinsa kun yhdessä oli jo nuput tulossa. No, eipä tullut kukkia, ei! Suuttui tosissaan!

Siis on parempi olla koskematta juuristoon kukinnan aikaan. nim, merk, kokemusta onapea.

No joo, eihän se huono juttu ole, mutta saisi kyllä muutkin lajit kukkia. naurua

Niin arvelinkin, ettei kukkivia santtuja uskalla jakaa. Voinko lehtiä napsia vähemmäksi, paraneeko emokasvin kukinta? Voinko itselle laittaa lehtiä suoraan multaan vaiko ensin vesilasiin jurtumaan? Varmaan tätä on jo kysytty, mutta voisiko joku kärsivällisesti aloittelijaa neuvoa?