Pitääkö paikkansa että santtu tarvii "kylvettää" viikottain kuumassa vedessä? istutin omat lehti pistokkaat umpinaiseen ruukkuun, ajattelin et pärjäävät kun on hyvä salaojitus ja kastelee varovasti mutta pitääkö siirtää? en muistanu istuttaessa kuulleeni sellaisesta kylvetyksestä..
</strong>, ei pidä kylvetysjuttu paikkaansa.</p>
Itse en istuttaisi santtuja umpinaiseen ruukkuun. Lisäksi lehtipistokkaille pitää olla tosi pieni ruukku kasvun nopeuden varmistamiseksi.
taks taks.purkit on pieniä mutta pitää varmaan varovasti porata reiät niiden pohjaan. muovia kun ovat niin onnistuu kyllä suht helposti.
Smirgeline, sanoisin ettei kannata hirveästi santtua trimmata kukinnan aikana, muutaman lehden voi toki ottaa pois. Ja jakaminen on tosiaan santulle rankka toimenpide, joka melko varmasti saa kukinnan loppumaan. Sinänsä tuo lehtien poistaminen kukinnan parantamiseksi pitää paikkansa, santtu tekee paremmin nuppuja jos sillä on yksi siisti "lehtiruusuke". Varsinkin kaupoista ostetuilla santuilla on yleensä yksi tai useampi sivuruusuke, minkä takia ne eivät oikein tahdo kukkia uudestaan - ellei sitä sivuruusuketta poista.
Santun lehden voi laittaa juurtumaan joko suoraan multaan tai laittaa vesilasiin tekemään juuria. Teki niin tai näin, pikkutaimia saa odottaa melko kauan - sellaiset pari kuukautta on normaalia monelle lajikkeelle.
Muutam santun taimi: Ajohn`s Yellow Submarine, Apache Victory, Buckeye Lace Petticoat, Fredette`s Sweet Jenny, Iceberg, Ness`Fantasy Gold, Rob`s Antique Rose, Shiawasee Trail ja Sunny Skies.
Jutita, hep kaikille paitsi Rob´s Antiquelle...
Toinen Sashalta saatu santtu avasi kukkansa
Miten muuten on? Kun santusta karsii niitä lehtiä ja luonnostaankin ne kuolevat, niin mulla on alkanu santtuihin tulemaan varsi. Saako sen "varren" ensi kevään mullanvaihdoissa upottaa yhtään mullan sisälle vai mädättääkö se koko kukan? No, eihän nuo varret nyt vielä ole "kosmeettinen" haitta, mutta.......
Em santut edelleen vapaina, MarjaBeelle on varattuina omansa.
Kiitos Reia, perusteellisista neuvoista. Otan muutaman lehden ja tökkään suoraan multaan.
Tyhmiä kysymyksiä lisää palstalla aloittelijalta, ettehän hermostu, please Mikä on hölö ja jos on henkilökohtainen viesti (=arvaus), miten ja mistä sellainen lähetetään? Jotkut tarjoavat santun taimia tai lehtiä, vaihtareitako kaivataan ja käykö ainoastaan santut vai voiko ehdottaa muitakin pistokkaita? Voiko maksaa rahalla, ainakin postimaksut, jos itsellä ei vielä ole vaihtareita.
Hölö on privaattiviesti (oikein arvasit:) siihen pääsee käsiksi tuolta oikeasta yläreunasta kirjekuoren kohdalta. Hölöissä yleensä sovitaan vaihdokeista tai muista maksutavoista.
Kiitos hoyabella käyttöohjeista. Löysin niistä vinkin, miten poistan turhan aloituksen. Ei loppujen lopuksi ollut ollenkaan vaikeaa.
Karakali, minullakin on muutamilla santuilla vuosien varrella ollut tuo varsi-ongelma, aluksi tosiaan kosmeettinen ongelma mutta vähitellen koko kasvi on mennyt huonoon kuntoon. Olen ratkaissut ongelman lehtipistokkailla - olen siis kasvattanut uuden taimen.
Talvella tuli kuitenkin luettua santtukirja ja siinä tuohon "kirahvikaulaongelmaan" ehdotettiin jompi kumpi seuraavista ratkaisuista:
1. Ota santtu ruukusta ja leikkaa terävällä veitsellä noin sentti juuripaakusta pois (alhaalta siis). Tämän jälkeen santtu uppoaa vähän syvemmälle ruukkuun ja voidaan lisätä multaa ylhäältä, niin että varsi jää mullan alle. Kirjan mukaan varsi tottuu uuteen elämäänsä mullan alla ja ryhtyy osaksi juuria.
2. Katkaise "kaula" ja pistä multaan juurtumaan.
En ole siis kumpaakaan ehdotusta itse kokeillut, ja sen verran radikaaleilta vaikuttavat, että varmasti ottaisin varmuuden vuoksi kuitenkin tuon lehtipistokkaan.
Huh, Rea! Lukemasi santtukirjan mukaan, ei santtujen päätä parane silitellä.... eikun poikki vaan! Ehkä se varsi ei mua vielä haittaakaan.....
Niinpä, joko "jalat" tai "kaula" poikki jos eivät kasva nätisti...
Kyllä tuo minustakin kuulostaa tosi radikaalilta, mutta taidan kuitenkin kokeilla seuraavan kerran kun joku niistä tekee varren. Sen verran huonot kokemukset on nimittäin siitä kirahvikaulasta, eivät tahdo sitten enää kukkia ja ovat menneet niin huonoon kuntoon, että ovat kuitenkin kuolleet. Mutta lehtipistokkaan otan kyllä ensin.
Mie olen kyllä kylmästi katkonut santuilta juuria ja varsia lyhyemmiksi mullanvaihdon yhteydessä. No problemos.
Mutta Reia, kerro toki santtukirjan nimi!
Kiva kuulla, että tuo juurien ja varsien katkominen on onnistunut, niin uskaltaa kokeilla seuraavan kerran kun tulee vastaan.
Santtukirja on nimeltään African Violets The Complete Guide ja sen on kirjoittanut Joan Hill ja Gwen Goodship.
Jos laittaisin tämän kuvan tännekin, eli tässä on minun santtuvauvalani, suurimmasta osasta saan kiittää teitä ihania ihmisiä, joilta olen lehtiä saanut. Kiitos!
Ruukkuja on 26 kpl ja varmaan jossain vaiheessa alan jakamaan ylimääräisiä taimia pois, kun niitä näyttää ainakin joihinkin tulevan vaikka kuinka...
Tämäkin pikkuinen santtuvauva halusi tehdä jo kukkia. Kiitokset menee muajussille!