Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, Osa 1, Suljettu

voi olla että olen hoitanut niitä liikaa.annoin kerra akvaariovettä ja luulen että se on liian typpipitoista tai jotain.kaikki viherkasvit kyllä tykkää akvaariovedestä.

Voi valtava mikä määrä nuppuja Sailasin santussa... kieli ulkoa

Onpa tosiaan Sailasin santussa nuppuja . Mulla ei koskaan tule kuin muutama kukkavarsisurullinen. Mutta tuosta sinistymisestä, olikos se niin että sininen on se luonnollinen väri mihin nämä jalostetut aikaa myöten voi palata ?oho

Kun niitä nuppuja alkaa näkyä, niin ootteko nyppiny keskimmäiset lehdet pois?

Komea on sailasin santtusydän

Hienosti sailasin santussa kasvaa nuo lehdet alaspäin, tulee kukat paremmin esiinkukkanen.

En minä ainakaan ole nyppinyt pois muutakun huonoksi meneviä lehtiä. Joskus otan jonkun lehden joka jää peittämään kukkia, jotta näen ne paremminsilmän isku

Tänään huomasin että santtuni on tekemässä ihka ekoja nuppujaan, mites nyt hoidan tätä kasvia? Kastelenko enemmän, useammin? Entä lannoitus?

Eijanita, mie olen itsekseni noin olettanut, että siniseen se on palaamassa.

Tämä on vanha santtu, yksi kiitollisimmista kukkijoistani. Muutenkin nuo "maatiaissantut" kukkivat hienommin kuin lajikkeet.

Amppelisanttuja on vielä  Amerikan maalla 
http://www.robsviolet.com/trailing_violets.htm

Ehkä niitä vielä tulee joskus Suomeenkin?

MarjaBee kuulolla! Tässä olisi nyt lähettämäni vaaleanpunaisen, vanhaa kantaa olevan santun kukka:

Tulipa iso...

Mihin se teksti katosi? Tuossa piti lukeman, että sininen, valkoreunainen on puskemassa nuppuja, kuten kaikki muutkin santtuni. Kun tuo aukenee kunnolla laitan kuvan.

Ensi tuli liian iso kuva ja sitten pieni.... Ehkä ensi kerralla siltä väliltä

Minulla olisi vanhan amppelisantun lehtiä tarjolla muutamalle. Vaihdan mielelläni muihin erikoisiin santtuihin. Vastaukset hölöön.

Kaunis on Karakalin santtu! Katsotaan tuleeko jälkeläisestä samanlainen, jos nyt saan sen juurtumaan.

Mollielle laitoin hölöä!

tämä kyllä on ahkera kukkia, toinen kukinta, kaupan jälkein. (Kiitos Kässikäppille! hymy )

tästä Ramonda sinulle tule pari lehtia silmän isku

pakko näytä vielä kerran tämän, niin söpö se on hymy

Tosi nätti tuo Sashan viimeisimmässä kuvassa oleva, mikäs hän on nimeltään?

Minulla kukkii tällä hetkellä mm. tämä saintpaulia, "Emerald Love". Innokas kukkija, mutta lehdet tahtovat sojottaa vähän joka suuntaan. Tämä on muuten aika iso, läpimitta 40cm, mutta johtunee siitä että on ollut eteläikkunassa. Niin, ja kukkien väri on siis valkoinen vihreällä reunalla (ei ehkä näy niin hyvin kuvassa).

Hei Reia, kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa!

Kaunis on tuo Emerald Love. Se olikin ainut niistä sinulta saaduista lehdistä joka mätäni... surullinen

Muut ovat nyt alkaneet työntämään pikkulehtiä! kieli ulkoa

Mutta jos luet tätä ketjua alusta asti, niin huomaat että paljon olen santtuja hommannut lisää...

Näköjään olet MarjaBee hankkinut muutaman lisää.. Miten ihmeessä saat ne kaikki mahtumaan? Mulla on tällä hetkellä n. 40 santtuja, osa vielä pieniä, mutta tässä jo ihmettelen miten saan ne kaikki mahtumaan...

Syksyllä lähettämistäsi lehdistä Rob´s Dust Storm ja Halo´s Aglitter mätänivät, mutta muut ovatkin sitteen tehneet kiltisti pikkutaimia.

Ei ne oikeasti mahdukaan mihinkään, kunhan kasvavat isommiksi... silmän isku

Sitten on vain alettava karsimaan muita kasveja vähemmiksi, ja minun taidoilla kyllä joitakin kuolee ihan omia aikojaankin...

Mutta silti, lisää santtuja haluan!!! kieli ulkoa

marjabee,  en tiedä nimiä, se on ilman nimiä, sain lehtia naapurilta, ja nyt ensimmäinen kukki, toivottavasti jää pieneksi kun on, tosi vähä tila vie naurua. Ja kaunis on kyllä sydän. Elävänä vielä parempi kun kuvassa.

Kannanpa minäkin korteni (lue santtuni) kekoon: