Tässä kuva, taitaa olla aika paljon taimia, siinähän on taas urakkaa niitä kouliessa.
Anna nyt apua minulle Pirkko-Martta, ovatko siemenet viime vuotisia vai...tämän vuoden kukkijoista ?
Viime vuoden siemeniä. Olen ne ottanut pelakuun perennojen siemenkirjeestä talvella. Yli puolet lähti tuosta rasiasta illalla iesterin mukaan koulittavaksi. Siinäpä onkin hommaa, mutta hänellähän sitä aikaa on, kun ei ole enää työläinen.
No , ompahan ainakin minulla sitten aikaa ....vuosi... kylvää siemenet kun juuri äsken niitä keräilin :)) jos ei nyt keväällä innostu.
Miten kerätään simenet palavasta rakkaudesta?
Samaa asiaa minäkin tuossa äsken justiinsa mietin kun tein pihakierroksen. Mutta minulla kukkii osa vielä.
Miusta palavarakkaus on yks helpoimmista kerättävistä...mutta se onkin asia erikseen, saanko kerrottua sen siule "helposti"
Kun kukinnot lakastuvat ja alkavat kuivaa, niin kukintojen päihin kuivuu sellaisia suppiloita ja kun otat koko kukinnon kannasta kiinni ja kallistat kämmenelle, sieltä ryöpsähtää miljoonasta ruskeaa siementä!Tämä tapahtuu sitten, kun kukinto on kuivunut riittävästi, muuttunut ruskeaksi.Itelläkin palavarakkaus taitaa valmistua siemeneksi ihan lähiaikoina
Kaksi kertaa olen siemenlisäystä harjoittanut, omista siemenistä tietenkin ja älyttömän hyvin on itänyt, kun on tehnyt pintakylvön.
Suometar, hyvin sie selvisit tuosta, kun miekin älysi ekalla kerralla
Kiitos!
Pittääpä käydä suodatinpussin kanssa kattomassa miten on sadon laita...
Hei! Olisin kiitollinen niille, jotka kertovat mulle, että milloin hehkuva rakkaus laitetaan multaan. Onko nyt jo aika vai tarvitseeko esikasvatusta lainkaan? Kiitos!
Hehkuvarakkaus esikasvatetaan kylmäkäsitellen maalis-huhtikuussa - tai sitten suorakylvönä syksyllä.
euffis, siemenvesalla ja jossakin muuallakin luki, että ei tarvitse kylmäkäsittelyä!?![]()
No, ei väkisin… minulla lukee omissa tiedostoissani noin kuin kerroin. Tieto on peräisin muinoisesta siemenpussistani. Leimurakkauden kohdalla sitä kylmäkäsittelyä ei tarvita - tiedostojeni mukaan edelleen…
Mutta helpompihan on siemenet kylvää, jollei kylmäkäsittelyn kanssa tarvi hötkyillä.
Junttilasta kun olen, tarkistin vielä "kirjallisuutta"… Suomalainen perennakäsikirja puhuu "viileässä esikasvatetuista taimista" - Thomsonin Seeds Sowing Guide puhuu 2 viikon kylmäkäsittelystä. Ota selvää, jos saat…
en myöskään, euffis, itse tiedä varmaksi. kiinnostaa siksi, että tuolla odottaa 4 pussia... katsoin korpikankaalta, siellä luki vain, että helppo kasvattaa ja esikasvatetaan, exotic gardenilla luki yhtenä vaihtoehtona keväällä avomaalle kylvö
.
No, tässä on aika moneen kertaan jo oppinut, ettei olekaan oppinut mitään…;)) Kasveista ja siemenistäkin tulee uusia, parannettuja lajikkeita, erilaisin ominaisuuksin. Joten ihan varmaa tietoa en ainakaan minä uskalla antaa suuntaan tai toiseen tästäkään.
Nämä hehkuva- ja leimurakkaus ovat vähän eri asia kuin perinteinen palavarakkaus - sekin on (ennen ainakin) kuulunut niihin syyskylvettäviin/kylmäkäsiteltäviin sellaisiin. Mutta monesti olen itsekin miettinyt, kuinkahan suurelle osalle siemeniä se kylmäkäsittely on jo tehty mainitsematta siitä sen kummemmin…
Kummallisia ovat nämä kylvämisenkin tiet ja polut. Itse olenkin alkanut jo aikoja sitten sellaisissa epävarmoissa tapauksissa hoitelemaan noita kylvöjä sekä että -menetelmin: teen molempia. Sekä vien kylmään, että en, ja katson mitä tuleman pitää…
En tiedä, mikä on se ‘oikea’ tapa, mutta ulos olen vienyt eikä ne ainakaan siitä ole kärsineet. Odottamassa tuolla on nytkin palavarakkaus mallia ‘Carnea’ ja aion kyllä viedä senkin ulos - näin jää enemmän tilaa sisällä esikasvatettaville. Juu ja jos en ole varma kuinka pitäisi toimia, kylvän minäkin sekä että…
Hehkuva rakkauden kasvatin viime keväänä ilman kylmäkäsittelyä, siemenkirjeestä otetuista siemenöistä ja hyvin iti ja kasvoi:)
En ole minäkään mitään Lychnis-suvun siemenöisiä kylmäkäsitellyt, nopsaan itävät keväälläkin. Olen kasvannut Palavaarakkautta(3 eriväriä), hehkuvaarakkautta ja Leimurakkautta. Hehkuvarakkaus nousee aika myöhään keväällä, luulin jo kuolleen toissatalvena, mutta onneksi en siinä kohtaa myllännyt…sieltähän ne nousivat lopulta pirteinä.
Eihän niille siemenille toki mitään tapahdu jos kylvää ja vie ulos kylmäkäsittelyyn, itävät kunhan kelit otolliset.
Onko kenelläkään kokemuksia palavanrakkauden kylvöstä? Kylvin kaikenlaisia siemeniä, muut onnistuivat hyvin, mutta nämä "paloivat" poikki varresta n. 1cm korkuisena. Samaa kylvömultaa käytin kuin muillekin siemenille (en muista merkkiä, mutta joko Biolania tai Kekkilää se oli). Koitin niitä viimeisiä "melkein kuolleita" pelastaa koulimalla laihempaan hiekansekaiseen multaan. Aika näyttää miten niiden kanssa käy.
Laitoin siemenestä palavaa rakkautta tulemaan viime vuonna. On totta, että taimet olivat jotenkin heiveröisiä. Koulin ne aikanaan sitten maahan ja niiden liikkeelle lähtö oli sellaista kitukasvuista ja itseasiassa unohdin ne sitten kokonaan eka vuodeksi. Vasta tässä muutama viikko sitten ihmettelin mitä ruusukkeita nousee maasta ja ilman Raakin oivallisia kuvia en enää olisi muistanut asiaa ollenkaan. Lajista lisää perennat osastolla. Nyt ne näyttävät oikein terhakoilta ja elinvoimaisilta taimilta ja odotan innolla niiden kukkivan. Kertoilkaa toki muutkin onko se jotenkin tyypillistä palavalle rakkaudelle lähteä varovaisesti kasvuun? Ainakin minun kokemukseni on sellainen, että kärsivällisyyttä... kyllä se siitä
.
Palava rakkaus nousee vasta seuraavana vuonna siemenestä kylvettynä ja kukkiikin silloin. Itselläni kävi kerran ihan samoin kuin törnrosalla
olipa kiva yllätys!