Palmuvehka, Zamioculcas

Sinulla nimetön on todella hyvinvoivat palmuvehkat. Voit vielä saada niistä tulevaisuudessakin paljon iloa ja hyvää mieltä. :slight_smile:

Minun kokemukseni on että pieni/nuori palmuvehka kasvaa hitaasti eli uusia lehtiä tulee harvoin sitten yks kaks sataa tulla monta yhtä aikaa. Minulla kesti melki vuoden oksa juurtua ennen kuin teki toisen lehti oksan

“Alku aina hankalaa. Lopussa kiitos seisoo” :slight_smile:

Mökinmummin vehka on kyllä mahtava ilmestys. Kumpa omastani kasvaisi edes 1/4 mitä mökinmummin…

kiitos mökkimummi :smiley:

Minulla on ollut samanlaisia ongelmia palmuvehkani kanssa kun muutamilla muilla tällä palstalla: Jossain vaiheessa palmuvehka kasvatti oksan toisensa perään hillitöntä vauhtia - osa niistä taittui ja katkesi itsekseen, loput varmaan näivetin liikakastelulla. Tämä jälkeen päätin olla antamatta kasville ainakaan mitään lannoitetta, ehkä intuitiivisesti vähensin hitusen kasteluakin (vaan en tarpeeksi). Tuloksena on nyt kasvi, jossa on 10 kurjannäköistä, leikeltyä varrentynkää ja 5 eri suuntiin sojottava, joko mustista läikistä tai kurttuisuudesta kärsivää vartta. Palmuvehkani on ollut kuuman patterin päällä olevalla ikkunalaudalla, en tiedä mitä se siitä tykkää… Kukan ainakin teetti juuri. Vaan äsken tietämättömänä tulin vieneeksi palmuvehkan suihkuun, jolloin multakin kastui läpimäräksi… Luulen, että yritän kuivatella sitä nyt ensin kylppärin lattialämmityksen ja sitten sen patterin päällä seuraavat kuukaudet…

Jos kasvini selviää, onko vinkkejä mitä sille tekisin? Jakaako harvat oksat pienempiin ruukkuihin? Viedäkö koko kasvi pimeämpään pohjoiseen antavaan huoneeseen (että varret jatkossa kasvaisivat hillitysti, eivät itseään samantien tappaen)? Ilmeisesti Mökinmummi ja muut, jotka ovat saaneet palmuvehkansa menestymään, joutuvat myös sitomaan harottavia oksia? Vahvistuvatko nuoret, vilkaasti kasvaneet varret ajan myötä, jos ne tukee näin paikalleen?

Minä ainakin jättäisin ne samaan purkkiin, ja veisin kesäksi ulos.

Minä en ole vielä koskaan uskaltanut viedä omaa palmuvehkaani ulos vaikka muita kasvejani mieluusti pidänkin ulkoilemassa. Perusteluna on se, että se on kotoisin tasalämpimiltä seuduilta ja se ei välttämättä pidä suurista lämpötilan vaihteluista. Samanlainen tapaus on nämä erilaiset anopin kielet ja -hampaat: Jos lämpötila laskee alle 13 asteen ne alkavat kärsimään vaikka muuten ovat sitkeähenkisiä kuin mitkäkin.

Ostin viime syksynä palmuvehkan, jossa oli 4-5 oksaa. Nyt määrä on jo enemmän kuin tuplaantunut ja lisää pukkaa. En kastele sitä juurikaan, kun pelkään ylikastelua - vehka on tuommosessa puuruukussa, joka on vuorattu muovilla, eli reikiä astiassa ei ole. Kastelen ihan vähän vaan ja harvoin. Muutaman kerran olen vain sumutellut sitä ja tuntuu, että tykkäisi siitä. Monesti olen aikonut kastella, mutta kun olen laittanut sormeni parin sentin syvyyteen multaan, olen huomannut mullan olevan edelleenkin kosteahko. Mukava kasvi. Tässä vehka sumuttelun jälkeen tänään.

Minä vein palmuvehkan ulos vesisateeseen, koska sen lehdet olivat ihan laikulliset. Sade teki taatusti hyvää, jätin sen yöksi verannalle.

Miks lehet kellastuu ja kuihtuu? En ole kastellut paljoa, kuukauteen ainakaan.

Valon puutetta saattaa olla tähän aikaan vuodesta? Varmaan voisi jo vähän kastellakin.

Eikös nuo viihdy aika hämärässäkin?

Varmaan, mutta talvella jos ovat vaikka sisemmällä huoneessa saavat paljon paljon vähemmän valoa kuin samassa paikassa kesällä.

Palmuvehkani tekee uusia lehtiä aina keskitalvella. Olen järkeillyt sen nyt kasvuaikaan tarvitsevan kosteutta enemmän, muulloin pidän ne niukalla kastelulla. Lie eteläisen pallonpuoliskon kasvurytmissä?

Palmuvehka joulukuussa

Tässä tämä komeus. Uuttahan kyllä pukkaa, mutta…

Hm, vettä, valoa ja lannoitetta? Mitäs mieltä valtsu olet?

Hmm, jos eteisen lipastolla lampun alla kasvaa mulla, niin voisi tuolle lisävalo ja lannoitekin tehdä terää. Ravinteiden puute voi kai kellastumista aiheuttaa. Voisi käyttää suihkussa, huuhtoa näkymättömät pölyt lehtihuokosista.

Katsotaan mitä tuosta tulee. Eilen pääsi suihkuun, sai hieman orkidealannoitetta näin aluksi ja pääsi eteläikkunalle. Ressukka on kyllä ollut ikkunattomassa eteisessä koko ajan. Tänään käyn ostamassa sille jonkun lampun ja pääsee sitten takaisin omalle paikalleen lisävalon tultua.

Eikös tavallinen energiansäästölamppu kelpaa?

Ei kaupassa ollut ollenkaan E14 kasvilamppua.