Ostin tässä kuukaus sitten uuden palmuvehkan. En millään malttanut olla ostamatta, kun kaupassa sen näin.
Se vaatis nyt vaan ruukun vaihtoa, kun kaupan muoviruukku pullistelee jo siihen malliin ja mukulta tursuaa yli äyräiden. Mulla on vaan pieniä muoviruukkuja ja täällä kaupoissa ei minkäänalaisia. Suojaruukkukin on varmaan liian iso sille pelkästään (~2,5cm leveämpi ja 5cm korkeampi).
Sinne vaan suojaruukkuun, jollei muutakaan ole. Siihen voisi tehdä ojituksen ehkä, pari senttiä soraa/hiekkaa/kiviä/lecasoraa pohjalle. Jotkut laittavat siihen väliin esteen, ettei multa valu pohjalle, asian ajaa vaikkapa kahvisuodatinpussi. Kastelussa sitten vaan tarkkana, ettei tule lorottaneeksi koko purkkia täyteen vettä.
Mutta eikös palmuvehka viihdy aika pienessä ruukussa?
Niin tietysti voisin tuosta muoviruukusta leikellä niin, että saisin vehkalle vähän ahtaammat oltavat tuossa suojaruukussa
Siinä palmuvehkassa on juuressa sellainen perunan näköinen köntsä, joka vaatii mielestäni suuren ruukun. Jos otat kasvin ulos ruukustaan niin huomaat miksi kannattaa laittaa kookas ruukku aivan suosiolla.
Kyllä mä tiedän minkä näkänen se on. Myös minkä nökönen on märäntynyt mukula Tuolla aikasemmilla sivuilla joku vain kertoi, ettei palmuvehka ollut kasvanut sen jälkeen, kun se siirrettiin isompaan (liian isoon) ruukkuun. Ja samoin kukkakauppias kertoi niiden viihtyvän ahtaassa ruukussa.
Jos haluat ison, rehevän hyvin voivan kasvin niin laita se todella reilun kokoiseen ruukkuun, pienessä ruukussa sitä ahistaa ei jaksa kasvaa. Minusta nuo pienessä ruukussa viihtymiset ovat ainakin palmuvehkan suhteen vääriä legendoja.
Minulla on kolme isoa palmuvehkaa ja kaikki semmosessa ämpärin kokoisessa ruukussa,kun on tilaa niin ne kasvavat hyvin.
Kyllähän kasvin kasvamattomuuteen voi olla monia muitakin syitä kun ruukun koko
Kiitos vinkistä, tutkin varastoja, jos löytäisin jonkin tosi suuren purkin.
No minäpä koitan laittaa sen tänään sitten tuohon isoon ruukkuun. Pari sivua taaksepäin vain puhuttiin, että jos se alkoi täyttämään ruukkua, kun kasvu loppui ruukun vaihdon jälkeen. No tuossa omassa on ainakin todella monta alku jo tulossa, että tauko ei varmaan pahaa tekis. (Tai ehkä alkuja on sen takia, kun ruukku on niin ahdas )
Joku taisi täällä sanoa, että palmuvehka on maailman helpoin kasvi. Ei näköjään ainakaan minun hoidossani. Pari vuotta sitten sellaisen hankin, ja tuntuu, että se ei ole kasvattanut edes ainuttakaan lehteä koko aikana. Ruukkukin on kohtuullisen kokoinen eli ei pitäisi senkään puolesta ahdistaa. No ehkä siinä mielessä helppo, että ihan sama kuin olisin muovikukan purkkiin tökännyt.
Minä taas luulisin palmuvehkan kasvavan, kun se siirretään uuteen ruukkuun. Se kasvattaa aina yhden varren yhtä mukulaa kohden. Jos niitä mukuloita saisi tulemaan paljonkin, ko. kasvi tuuheutuisi entisestään. Tekisi mieli ostaa sille puutarhaliikeestä semmoinen 50 litran altakastelukärry. Ehkä vuoden-parin päästä.
Koeta Jatuuli vielä kuitenkin vaihtaa isompi ruukku ja uudet mullat jos sitten ymmärtäisi että kasvaakin pitäisi.
Palmuvehka on todella helppo kasvi, minä en kauheasti jaksa/osaa temppuilla noiden rehujen kanssa jos eivät kasva ja ränsistyvät niin lähtö tulee. Palmuvehkan voi unohtaa pitkiksi ajoiksi, joskus vettä ja lannoitetta, meillä tekee uudet lehdet joulu-tammikuussa muuten sitten vain on vihreänä vaivattomana ilona pölyjä tietty kun välillä pyyhkii niin on nätimpi.
Ehkä vielä sitten yritän sen kanssa. Kiinnostaa hiukan nähdä, missä kunnossa ovat juuret ja olisiko vielä toivoa, että se edes malliksi jonkun lehden kasvattaisi.
Olen ollut huomaavinani, että elää vähässäkin valossa, mutta uusia lehtiä tulee paremmin kun saapi valoa enempi. Minulla on syvässä vaikka aika kapeassa ruukussa ja lehdet lisääntyvät pikkuhiljaa - vuotuinen kesävieras joskus laski, että lehti/vuosi:)
Muualtakin luin, että iso ruukku saa palmuvehkan kasvattamaan mukuloita lehtien sijaan. Eikä se huono asia välttämättä ole. Kun ruukku on tarpeeksi täysi, tulee lehtiä varmaankin ihan tarpeeksi.
Tältä näytti ennen
Nyt. Ei se nyt niin iso ollutkaan. 8 uutta lehteä tulossa
Tämmönen on majaillut jo yli puoli vuotta tiskipöydällä vailla hoitoa. Aina vaan vihertää eikä kuole vaikka kuinka odotin, että sais laittaa kompostiin
Katsotaan mitä mullan vaihto sille saa aikaan
Myös itse kasvattamat mukulat pääsi uuteen multaa ja pienempää purkkiin. 5 mukulaa joista kaksi jo hyvässä kasvussa
Kokemukseni on, että palmuvehka viihtyy minunlaiseni laiskan hoitajan luona. Kastelen sitä hyvin harvoin. Suihkuttelen joskus merileväuutteella. Uusia lehtiä on tullut lukematon määrä talven aikana. Ruukku on aivan täynnä. En voi kuvitella sitä vaihtavani ison (145 senttiä) kokonsa tähden. Annan ajan kulua…
Kylläpä on mökinmummolla komea palmuvehka!
Tässä vielä kuva ahtaasta ruukusta
Upea! Tuollaisen minäkin haluaisin. Ilmeisesti olen ainakin kastellut aivan liikaa. Pitää yrittää jatkossa olla varovaisempi. Mullat on nyt vaihdettu ja ruukkukin on hieman isompi kuin ennen.
Minun pelmuvehkani on saman kokoinen kuin mökinmummilla. Kuulemma lehdet tulevat enimmillään 150 senttisiksi, joten se on siis täysikasvuinen. Minulla on paljon erilaisia kaktuksiakin, joita kastelen paljon useammin kuin pelmuvehkaani. Palmuvehkani saa vettä noin 4 kertaa vuodessa ja hyvin on pärjäillyt.
mökkimummin p-vehka vielä kukkii kaiken kukkuraksi. oma on vajaa parin vuoden ikäinen ja pieni rääpäle vielä mökkimummin vehkaan verrattuna. laitan kuvan:
vieressä reilun vuoden ikäinen lehdyköistä kasvatettu taimi.