Ihan valtava kasvunhalu on tuolla palmuvehkallani. Mittasin sen korkeudeksi 150 senttiä. Uusia lehtiä ilmestyy melkein päivittäin. Tänään laskin niitä olevan jo yhdeksän. Ne eivät oikein tahdo mahtua kasvamaan. Niin tiivis on lehdistö. Yrittäessäni hiukan kääntää jotain lehteä katkaisin yhden uusimmista lehdistä.
Kuvassa on myös minulle ennestään outo kasvi . Ö nko se traakipuu?
Itselläni on myös palmuvehka, joka kasvoi aluksi hyvinkin nopeasti ja olikin komea kunnes siirsin sen liian suureen ruukkuun 2 vuotta sitten. Tämän jälkeen kasvi ei ole kasvanut yhtään( lukuunottamatta yhtä versoa, joka kasvoi vain kahden sentin korkuiseksi!). Muistaakseni kasvista kuoli vielä kaksi mukulaa n.vuosi sitten.
Mitäköhän kasville kannattaisi tehdä? Onko se ruvennut kasvattamaan vain juuria ja voiko sitä siirtää pienempään ruukkuun? ja kannaattaako siirto tehdä keväämmällä? vai odotanko, että se alkaa kasvaa?
Muuten vehkani näyttää "suht" hyvältä, mutta ei tosiaan ole kasvanut yhtään tai tehnyt uusia alkuja ollenkaan 2 vuoden aikana..
Uskon, että palmuvehka tykkää ahtaasta ruukusta.Istuttaessani vuosia sitten tuota omaani isompaan otin siitä pari uutta alkua. Kapeaa, syvää ruukkua minulla ei ollut. Siksi istutin ne yhteen ja laitoin väliin “aidan” muoviruukun palasesta. Ne kasvavat hyvin pituutta mutta uusia versoja ei näy. Ehkä ovat täyttämässä ruukkua juurillaan.
Ei ainakaan joka vuosi varmaan tarvitse multia vaihtaa. Minä ainakin annan viime keväänä mullitetun rotjakkeen olla vielä tämän vuoden ainakin smassa ruukussa, jos ei kasva ruukkua rikki =D
Minä oon saanut tapettua minun palmuvehkani. Ostin semmosen reilun kokosen ja jaoin sen kahteen ruukkuun. Kuinka ollakaan molemmat ruukut (eri huoneissa) kissat tiputti useaan kertaan ja liika kastelu ei varmaan auttanut asiaa. Useita lehtipistokkaita laitoin multaa ja alun kasvamisen jälkeen kuolivat nekin. Nyt olis vielä jäljellä 3 alkua. Yhdestä pilkistää piikki ja kahdesta on jo sirkkalehdet kasvamassa hyvää kyytiä. Vielä kun saisi ne pysymään hengissä. Vinkkejä?
Mutta koska tapan kaikki nämä "helpot" kasvit (3 anopinkieltä, palmuvehkan jne.) niin mikähän on liika kastelun raja sitten? Rahapuu onkin helppo, kun lehdet on ruttuset ja pehmeät = vettä. Ilmottaako Palmuvehka millään tavalla veden tarpeesta? Muistelisin kastelleen edellistä n. kuukauden kahden välein ja se oli auringossa. Silti mukula mätäni
minä tunnustelen palmuvehkan vedentarvetta siten että ensin kokeilen mullan pintaa ja sitten lehtiä. jos lehdet ovat nahkeat ja lämpimät niin silloin kastelen. jos lehdet ovat kovat ja kymät siin silloin ei tarvii vettä.
Minulla on kookas palmuvehka, jota kastelen muutaman kerran vuodessa. Todellakin, se pärjää vähemmällä vedellä kuin kaktukset. Se on valoisassa paikassa ja uusia lehtiä tulee useampikin parhaillaan ja se kukkii joka syksy-siis se viihtyy vallan mainiosti todella vähällä vedellä.
Minulla on jo kohta vuoden kasvanut palmuvehka pilkkopimeässä vessassa, eli saa valoa pienen hetken, kun joku siellä vessassa käy. Vettä annan ehkä parin kolmen kuukauden välein. Siellä se kasvattelee koko ajan uusia lehtiä. Vähän kalpeampi se on kuin päivänvaloa saavat, mutta muutoin aivan pirteä.
tulin tässä ajatelleeksi että voiko lehdykkäpistokasta käyttää useamman kerran? esim. kun lehdykkä on kasvattanut mukulan ja muutaman lehden niin sitten leikkaa lehdykän pois ja laittaa ruukkuun kasvattamaan uutta mukulaa.
No ei oo tämäkään minun hoidossa maaliman helepoin kasvi. Tänä talvena on kyllä viherkasvit tehny hurmaavaa joukkoitsemurhaa ja nyt meinaa palmuvehka liittyä joukon jatkoksi, mutta menköön sitte. Vaikka kyllä se silti harmittaa…
Palmuvehka yllätti iloisesti; Se oli aloittanut uuden varren teon. Sille ei olisi pakko vaihtaa uutta multaa ja purkkia tänä keväänä, mutta haluan saada sen kasvamaan suuremmaksi, joten ajattelin vaihtaa ainakin mullan, ja ehkä jakaa sitä hieman. Tuskinpa häiriintyy.