Palmuvehka, Zamioculcas

Meillä taitaa olla joku ihan tavallinen lamppu, sillä on raukka pärjännyt. Voihan sitä kasvia  pitää ikkunan lähellä pimeimpään aikaan…

Minun palmuvehkani ainakin on ihan vain ikkunalla, vähällä kastelulla, ja voi hyvin. En anna sille lisävaloa.

Olen laittanut orkideoilleni lisävalot, mutta muut saavat kyllä pärjäillä ilman… ja ovat pärjänneet vallan mainiosti mukaan lukien palmuvehka. Minulla on aika kookas kasvi ja se tapaa kukkimaankin aina syksyisin. Kastelen sitä ympäri vuoden todella niukasti ja lannoitan vielä niukemmin. Mielestäni tuon kuvan kasvi on aika syvään istutettu, koska lehtihangat ovat jääneet mullan alle. Minun kasvini on aika pinnassa. En kuitenkaan suosittele mullan penkomista näin talvella vaan vasta keväämmällä. Toivottavasti kasvisi toipuu.

No mun palmuvehkani on ikkunattomassa eteisessä. Keväällä tuon istutin ja vasta tässä loppuvuodesta alkoi kuivattamaan lehtiä tuollee.

Liian syvään? On vai? Kyllä ne mukulat kuitenkin ihan pinnalla on.

Hankin muutaman palmuvehkan. Olisin kysynyt, että voiko palmuvehkaa kastella vain ruukun aluslautaselle? Vai tykkääkö se nimenomaan, että päältäpäin kastellaan?
Varovainen täytyy ilmeisesti olla. Toivottavasti palmuvehkat viihtyvät paikassa jossa ne nyt ovat.

Ystävälläni on palmuvehka ja se kastelee sitä päältä sillon ku muistaa, nytki se kukkii

Mun palmuvehka alkoi kellastaan lehtiä mullanvaihdon jälkeen. Olen antanut reilusti kuivahtaa välillä, sitten kastellut ja lannoittanut. Mullaksi laitoin lekasoralla ja kaktusmullalla kevennettyä mustaa multaa.

Laitoinkohan liian isoon ruukkuun? Oli raukka tottunut taimiston pikkuiseen muovikippoon.

Nuo vehkat olivat kaupan muovipurkeissa ja juuret olivat jo melkein täyttäneet purkit. Laitoin vehkat isompiin ruukkuihin (pinnoitetut saviruukut).

Vehkat ovat suhteellisen valoisassa huoneessa (eivät ole ikkunalla), jossa on yksi ikkuna itään.

Aloin tänään pohtimaan, yrittääkö minun palmuvehka aloittaa kukkimista.
Lehtien tyviin on kasvanut pari kolme sellaista pötkylää, uusien lehtien alut eivät omasta mielestäni kyllä samalta ole näyttäneet.
Juuri tähän hätään en edes kuvaa saa laitettua, mutta jos joku nyt tuosta osaisi sanoa, jos on kokemusta

Sinne juureen ne tulevat, aika pienet, erikoiset.
Googlasin, niin muutamassa kuvassa näkyy, vehkankukkamainen. No, vehkahan toi onkin.

Kiitos, minäkin käväisin kuukkeloimassa 
Pitää nyt vain seurata ja katsoa, olisi kyllä aika outoa minun kasveille kukkia, yleensä viherkasveistani kukkii rönsylilja ja viirivehka, ei ikinä mikään muu

Taidan kyllä olla sittenkin sitä mieltä, että ovat uusia lehtiä
Aiemmin on vaan putkahdelleet suoraan mullasta, mutta kun tarkemmin aloin tarkastelemaan noita pötkylöitä ja kuvia netistä, niin en kyllä hevin usko kukkien aluiksi

Lehtiä he olivat ja niitä on puskenut nyt tähän mennessä 6kpl ja lisää on tuloillaan :slight_smile: Saa nähdä joudunko jo ensi keväänä siirtämään suurempaan ruukkuun, kun tätä tahtia kasvaa :slight_smile:

Minä siirsin tänä keväänä isompaan ja vaihdoin mullat, sillä seurauksella että ressu hiljalleen nyt kituu pois - ei tykänny paremmista oltavista kai

Oliko kasvattanut jo edellisen ruukun ihan täyteen juuria. Lukemani mukaan on tosi herkkis ja ajattelisin, että jos sitten pääsee suurempaan ja kerralla kastelee sitten reilusti, niin ottaisi nokkiinsa??

Minulla on viihtynyt hulppean hyvin istutuksesta saakka sellaisessa aika hiekkaisessa mullassa ja kastelen mielestäni tosi vähän ja harvoinkin ja kovin viihtyy.

Ajattelin laittaa pari kuvaa Palmuvehkastani.
Eka kuva on potretti, jota en nyt saanut muokattua niin että olisi ollut vain vehkaseni siinä. Tuossa toisena vasemmalla siis Palmuvehkani lokakuussa -10- kun olin sen juuri ostanut. 

Ja tällainen on nyt 7kk myöhemmin, korkeutta on n.50cm

Mulla möllötti palmuvehka 2,5 vuotta ilman minkään näköistä kasvun merkkiä. Oli pieni taimi. Tein jo päätöksen heittää koko höskän roskikseen mutta enpä kerenny toteuttaa, onneksi, kun alko kiivaasti pukata uutta kasvustoa. Lieneekö tyypillistä se möllötys?

Taitaa olla aika vahva luonteenpiirre tuo möllötys :smiley: Tai niin olen kuullut.

En tiedä miksi omani noin nopeasti on kasvanut, kun jouluun mennessä oli tehnyt 3-4 uutta lehtivartta ja nyt on kevään aikana tehnyt 6 ja ainakin 3 on vielä tuloillaan :open_mouth:

Olin nimittäin varautunut siihen, että möllöttää joutilaana iät ja ajat ennen kuin mitään tapahtuu :wink: