Palmuvehka, Zamioculcas

Mulla viihty pari vuotta hyvin siinä kaupan muoviruukussa ja turpeessa, pukkas uutta lehteäkin minkä ehti, siirto isompaan saviruukkuun ja hiekkaiseen multaan sitten tais tehdä siitä lopun :frowning:

Kressonia älä vielä luovu toivosta. Jos alkaa oikein tosi pahalta näyttämään, niin kokeile ottaa pistokkaita. Lähtee ihan niistä lehden osista, mutta vie kyllä aikaa.

Mahtaisikohan auttaa, jos saisit vielä nopeasti vaihdettua mullan sekaan vähän turvetta tai vaikka kaktusmultaa tms.

Tosi kurja juttu kyllä :frowning:

Minusta palmuvehka on yksi sitkeähenkisimpiä kasveja. Omani kasvoi viidessä vuodessa ylisuureksi pehkoksi. Pari vuotta sitten kun vaihdoin sille ruukkua se lipsahti näpeistä ylösalaisin kylpyammeeseen eikä ollut moksiskaan. Tänä keväänä päätin säilyttää siitä vain jakopalan. Sen n. ämpärin kokoinen ruukku oli täynnä juuria ja mukuloita. Jakopalan majoitin entiseen asuntoonsa. Ruukku on lasittamatonta savea, pohjalla ruukkusoraa ja sitten kestomultaa. Kastelen ja etenkin lannoitan nuukasti. Laiskan ja matkustelevan ihmisen toivekasvi.

Tämä minun kasvattini ei näytä lopettavan millään uusien lehtien kasvattamista, kun edelliset on nousseet ja avautuneet, löytyy pian taas uusia piippoja :slight_smile:

Ravinteita on saanut vasta kaksi kertaa tällä kasvukaudella, maaliskuussa ja toukokuussa ja 3vk on ollut kastelu väli.

Jos tätä jatkuu pitkään niin ei kyllä mahdu tuohon pikkuvitriinin päälle kovin kauaa :smiley:

Ne mukulat on aika herkkiä, minä kun otin äidiltäni pistokkaan ennen oman ostoa, viilsi veitsi yhteen palleroon viillon ja nyrpistyi sitten kokonaan. Mutta ainakin tuo omani kasvattaa noita uusia mukuloita tasaiseen tahtiin, joten en usko, että haittaa, omallani on jo kohta ruukun pinta täynnänsä mukulaa, ei mahdu sormella pahemmin kokeilemaan multaa enään :slight_smile:

Täällä sitä taas pyöritellään päätä silmät solmussa.
Kuvittelin, että palmuvehkani olisi nyt talvilevolla, koska ravinteita ei ole saanut elokuun jälkeen ja kasteluvälikin on pidentynyt parilla viikolla. Lokakuussa lykki vielä uusia piippoja mullasta ja sitten ei näkynyt enään tulevan, mutta nyt taas on tulossa muutamia uusia ja kasvi on ollut tosiaan minulla vuoden verran ja sinä aikana varmaan kolminkertaistanut kokonsa ja lehtimääränsä. 
Jaksan hämmäställä ihan vain siksi, että niin paljon kuulee ja lukee juttuja palmuvehkan hitaudesta ja ikuisuuksilta tuntuvasta möllötys jaksosta
Äidilläni on myös Palmuvehka, suurena astiataimena ostettu yksilö, joka tekee n.2 lehtivartta vuotta kohden.
Mieli tekisi ostaa toinen samasta paikasta ja katsoa oliko minulla vain tuuria yksilön kanssa, vai teenkö sitten vain jotain sellaista, että tämä kasvi viihtyy ja kuvittelee elävänsä leveätä kasvin elämää

Minun kuusivuotias (ostettu kuusi vuotta sitten) palmuvehka on vielä ostopurkissa. Se oli lähes pimeässä ensimmäiset 5,5 vuotta. Puoli vuotta sitten nostin sen pesuhuoneeseen ikkunan eteen. Nyt se kasvattelee uusia varsia. Ikinä en ole sitä lannoittanut. Pitänee vaihtaa sille ruukku isompaan joskus tulevaisuudessa.

Minä jo pelkään tulevaisuuden ruukunvaihtoa mielessäni. Tuo elelee nyt muovisessa ruukussa ja multa on aurinko merkkistä halpismultaa, mutta tykkään siitä, koska on todella kevyttä ja näyttää sopivan palmuvehkallenikin, eli tarvitsee pitäytyä uskollisena muoviruukulle ja mullalle :slight_smile:

Kastelukin on säännöllistä minulla, mutta kastelen harvoin, talvella olen kastellut 5-6vk välein ja kesällä taasen 3vk välein ja määrä on ehkä 2-3dl kerralla. Ravinteita annoin viime keväänä muistaakseni maaliskuussa ja kesäkuun alussa todella miedolla annostuksella ja seuraavaksi elokuussa ja nyt en lainkaan. Seuraavaksi taas maaliskuussa. Hoidan, mutta toisaalta en, jos vertaa muihin kodin kasveihini :smiley:

Siis tekeekö palmuvehka kukan tai jotain? 

Kukkaahan se lykkää

Härregyydä, onpa yllätys. Huonekasvitoopena en edes ajatellut, että se voisi sellaisen tehdä.

En mäkään tienny ennen mut ystävälläni se kukki ekan kerran joku vuosi sitte

Khyllä vaan, kukkahan se :slight_smile: Voikun omakin joskus edes sen kerran kukkisi, vaikka onkin tosi vaatimaton pötkylä :smiley:

Tämä on taas sellaista tollon onnea. Tuo vehka on noin 5 vuotta vanha, alkuperäisessä ruukussaan alkuperäisessä mullassaa, eikä koskaan lannoitettu. Kituu makuuhuoneessa, kun en osaa noita sisäkukkia hoitaa.

En siis varmaan tule kukkaa näkemään, kun minä niin vaalin tuota omaani :smiley:

Mun palmuvehkani pukkaa tällä hetkellä kovasti uusia lehtiä.Pikaisella silmäyksellä uusia versoja 8.Neljä niistä jo melkein täydessä mitassa lehdet vielä supussa.

Tuo omani tekee myös JÄLLEEN uusia lehtiä, tällähetkellä on selkeästi näkyvissä 4 piippaa ja muutama nysty näkyvillä lehtivarsien tyvissä. Räjähtää varmaan kun alan kohta lyhentää kasteluvälejä ja maaliskuussa saa pitkästä aikaa laimean annoksen ravinteita :smiley:

No kyllä tuo omani ainakin on niin sitkeä kasvattamaan uusia lehtivarsiaan, että en usko että ainakaan lopettaisi kasvuaan kovin pitkäksi ajaksi.

Saattaisi toki olla, että hetkeksi hidastaisi tahtiaan, mutta keväthän vasta on aluillaan, joten varmasti jatkaisi kotiuduttuaan :slight_smile:

Mä meinasin näitä viimeaikaisia viestejä tästä keskustelusta luettuani kirjottaa tänne, että mun palmuvehka ei oo kasvanu yhtään ostohetkestä lähtien ja on edelleen samassa purkissa kuin ostaessa. Koska en muistanut ikää, niin päätin selata keskusteluista laittamani kuvan ja kattoa koska se on about ostettu. Nnoh…sivulla 19 on 2010 huhtikuussa mun laittama kuva, mutta en muistanut että se vehka oli sillon NOIN pieni :smiley: Heh heh… Eli on se nyt ihan pikkusen kasvanut kuitenkin. Tosin hirveän vähän. Pitäis varmaan vaihtaa sille ruukku ja mullat. Eniten varmaan vaikuttaisi, jos laittaisin valoisampaan paikkaan, nyt nimittäin se asustaa pimeässä nurkassa ikkunan vieressä, mutta ei sen edessä.

Hankin palmuvehkan noin neljä vuotta sitten ja pari vuotta sitten olen jo näköjään tässä ketjussa valittanut, kun mitään kasvua ei tapahdu. Eipä ole tapahtunut paljon senkään jälkeen, mutta nyt yllättäen onkin muutama uusi piikki näkyvissä. Palmuvehka hankki taas hiukan armonaikaa.