vanha kuva minun palmuvehkasta on sivulla 18. se on kasvanut melko paljon.
Päivitystä palmuvehkastani. Levähti niin mahottomasti talven aikana kokoa, että oli siirrettävä muualle keittiöstä. Ja viimein hidasti kasvutahtiaan, enään yksi piippa tulossa, mutta kohta olisi taas ravinteen aika, joten saas nähdä mitä käy Tuolla jossain muutamia sivuja taaksepäin on kuva n.1v sitten sekä n.1v7kk sitten Muutama lehtikin katkesi alta isoimpien lehtien painosta.
Siirsin tänään isohkon palmuvehkani uuteen saviruukkuun, koska vanha ruukku oli käynyt pieneksi. Mietin nyt teinkö virheen, kun laitoin mullan sekaan runsaasti hiekkaa. Pitääkö palmuvehka hiekkaisesta mullasta?
Toivottavasti vehka juurtuu hyvin ja alkaa kasvattamaan itseään entisestään. Kiva ja kiitollinen kasvi!
Palmuvehka kasvaa mieluiten pimeimpään aikaan vuodesta ja on tehnyt sen taas. Oksa venyy hurjaa vauhtia joka päivä.
Millaisia ohjeita teillä olisi antaa aloittelevalle viherkasviharrastajalle palmuvehkasta? Rautalankamalleja Ostettiin pojalle ensimmäinen viherkasvi, enkä minäkään ole koskaan kasvattanut palmuvehkaa. Sen neuvon annoin, että ennemmin kuolee liikakasteluun kuin kuivuuteen.
Kasvi oli aika ahtaassa ruukussa, mutta ajattelin että kannattaa laittaa suurempaan ruukkuun vasta keväällä. Onko näin?
Minä antaisin olla ahtaassa ruukussa aika pitkäänkin ja juu, tällain talvella varsinkin kannattaa harvakseltaan kastella. Vaikka parin viikon välein eikä välttämättä kovin kosteaksi kauttaaltaan. Oon nähnyt mitä jatkuva märäksi kastelu tälle tekee…
miulla on tallessa läpyskä joskus saamastani palmuvehkasta, lukee näin : viihtyy huoneenlämmössä, puolivarjoisessa tai varjoisessa , suoralta auringonvalolta suojassa.
kastellaan haalealla vedellä kohtuullisesti, kesällä kerran viikossa, talvella kerran 2.ssa viikossa.
kasvualustan on tärkeää kuivahtaa kastelukertojen välissä.
ei siedä altakastelua.
kasvaa parhaiten kun juuret kasvavat erittäin tiiviisti ruukussa. on hyvä istuttaa numeroa suurempaan ruukkuun noin ½ vuoden kuluttua ostohetkestä.
´huoneenlämmössä´ voi olla keskellä huonetta, mutta jos kasvaa kylmällä ikkunalla (ja märkä multa on myös kylmempää kuin kuivahko) niin en juuri kastelisi talvella, jos ei ole lisävaloa antaa. Tämä kasvihan toisaalta kestää suurinpiirtein kaikista pimeimpiä olosuhteita.
Ei se hirveesti mittään valoo näköjään tarvii, meill on toinen pirtin nurkassa lattialla, jonkinlaista hajavaloo kai saa, toinen pienempi on vessan pöyvällä, valoa saa minkä pienestä ikkunasta saa.Nii, ja kastellaan jos joskus sattuu muistamaan.
Tuo omani on vietellyt aikaansa kaukana ikkunasta, aamuaurinko ei enään tähän aikaan vuodesta yletä tuohon paikkaan, joten täysin hajavalon varassa kasvaa ja viihtyy tuossakin ihan hyvin.
Tuolla näyttää myös kasvuajan alku sijoittuvan aina tähän pimeään aikaan. Aloittaa tosiaan tässä marraskuussa ja kiihdyttää tahtia maali-huhtikuulle, jonka jälkeen tahti hiipuu ja lepäilee kesän ja alkusyksyn.
Tämä on rehu, jota olen suositellut kaikille tuntemilleni ei viherpeukuille, jotka kuitenki haluaisivat jotain elävää vihreää kotiinsa.
Kannattaako kastella aluslautaselle vai päältä, vai onko väliä? Joku mainitsi että ei kestä altakastelua. Neuvoin poikaa laittamaan veden aluslautaselle, kun itse teen niin kaikille kasveille.
Nyt alkoi itseäkin kiinnostamaan palmuvehkan hankkiminen
Mun palmuvehka on nyt ollut ostoruukussa jo suurinpiirtein 8 vuotta. Hyvin viihtyy pesuhuoneen lämmössä, pikkuisen ikkunan edessä. Kastellaan joskus jos muistetaan. Ikinä en ole lannoittanut sitä.
muoks. Se kastellaan joko hanan alla, tai sitten löylykauhalla tippa vettä juurelle.
Otin kerran vastaan palmuvehkan oksia pistokkaiksi, kun ne olis menny muuten roskiin, mutta sille ei ole itsellä tilaa, joten annoin sen pian ystävälleni kasvien saattokotiin.Sehän ei kuollutkaan niinkuin kaikki muut kasvit, mitä hänellä on,( joku mehikasvi saattaa selvitä joskus vähän pitempään).
Niin tää palmuvehkahan on selvinnyt siellä jo ainakin 6 vuotta, ja jopa kasvaa, ja on ihan hyvännäköinen. Kaverini aina selostaa innoissaan , kuinka se viihtyy.
EI aluslautaselle, eikä paljon muutenkaan.
Sillähän on sellaiset pyöreää perunaa muistuttavat mukulat, joiden varassa ilmeisesti pärjää kuivemmassa, mutta jotka litimärkinä ja kylmässä ehkä sitten saattaa mädäntyä.
Miksi tuoreet oksat kuolee? Keväällä se kasvatti innolla uusia oksia, ja nyt ne kellastuu ja pikkuhiljaa kuolee, vanhat oksat pysyy kuitenkin tummanvihreinä. Kuvassa myös vasta kasvanut uusi oksa. Kastellut olen aina ~kuukauden välein. Olen antanut myös lannotteita… voisiko se olla vikana? Ruukku on lasittamaton 18cm saviruukku.
Jospa joku palmuvehkaguru osaisi auttaa
En oo guru, mutta fani kyllä, miun mielestä noissa aikasemmissa viesteissä on kaikki oleellinen ja tarvittava tieto palmuvehkan hoidosta ym.,paitsi että onks se siulla liian valosassa, tai liian isossa purkissa, en tiijä. Miun omat on kyllä paljon isompia ja ovatten n.11cm purkeissa.Outoa että keväällä uutta pukkaa, miun kasvavat uutta aina talvella ja pimeimpään aikaan, kesäks sitt rauhottuu.
Guru ole minäkään
Minä en ole talviaikana kastellut (ehkä lokakuusta tähän päivään) kuin kahdesti ja silloinkin ehkä suunilleen alle parin desin verran, mitä nyt yleensä jää kannun pohjalle kun muut rehut virkistän. Lannoitetta on ollut mukana, mutta hyvin hyvin mietoa ja sitäkin viimeksi kaiketi marraskuun lopulla. Ihan vain siksi, että aloittaa kasvunsa aina marras-joulukuussa minulla. Ensikuussa siirrän kasvin parempaan valoon ja alan kastelemaan kerralla runsaammin, mutta väli on edelleen kuukausi, ravinteita annan sitten suositellun määrän, eli niukasti, mutta silti tähän hetkeen verrattuna enemmän.
Nuoret lehdet ovat herkkiä ja esimerkiksi jos rehu on minulla ollut lähellä vetoisaa ikkunaa tai osuneet talvella kylmään ikkunaan, mustuttaa lehtivarsi kärkensä. Saman aiheuttaa patterin hohkaminen.
Ötököistä ripsiäiset aiheuttivat myös lehtien kuolemaa viime keväänä, mutta ne sain aisoihin ahkeralla lehtien pyyhinnällä ja myrkyllä.
Palmuvehka on erittäin vähään tyytyväinen ja kasvaakin sitä paremmin, mitä vähemmän sille antaa huomiota.
Jos tuo kuivunut kärki on kokonaan kuivahtanut, sen voi nyppäistä irti. Kannattaa tarkistaa tosiaan nuorien versojen ötökkä tilanne.
Tuollainen yllätys oli mukissa, jonne keväällä laitoin palmuvehkan oksia. Olen kyllä lisäillyt vettä mukiin (joka on musta, ja kasvi vessassa jossa ei saa paljoa valoa), mutta en ole huomannut missä vaiheessa nuo "perunat" sinne olivat ilmestyneet.
En muista oliko tällä palstalla joskus spekulointia siitä, voiko palmuvehkaa lisätä juurruttamalla vedessä. Jos joku vielä epäilee niin tässä todiste että kyllä voi Tarkoitus ei edes ollut juurruttaa, halusin vaan vessaan jotakin vihreää.
Mummo antoi palmuvehkan kaksi juurimukulaa minulle. Ne ovat pieniä kylläkin (jotain sentin luokkaa halkaisijoiltaan), juuria oli niissä mukana. Lähtevätkö kasvamaan?
Laitoin ne muutama päivä sitten multaan pieneen purkkiin. Mukulat olivat vähän nahistuneita, ilmeisesti mummo ei ole kastellut muutamaan hetkeen vehkaa.