Tuostapa tea-amalian viestistä tuli mieleen kun oman turhan ison palmuvehkan roudasin tutulle joka muutti uuteen isoon asuntoon, hälle meni myös Iso peikonlehti ym. yli suuria rehuja, no, hän kyseli sillon että kuinkahan valoa tarttee kun on niin iso ja paljon lehtiä, tuumasin että potkase johonkin nurkkaan mihin ei päivä liikaa paistele, ei meinannu uskoa, mutta nyt on entistäkin suurempi ja voi erittäin hyvin siellä nurkassa.
Otin sillon 4 lehtee ja pukkasin mustaan maljakkoon, sinne se unohtu, vettä varmaan sai pohjalle pari kolme kertaa (en muista), kun kerran älysin nostaa niitä pois, niin sielläpäs olikin pottuja toisessa päässä , kuiviltaan , nahistuneita mutta multaan ne tuppasin kesällä, ei ne hirveesti kasvanu oo, mutta hengissä kuitenkin. Tarkemmin katottuna kyllä ne vaaleempaa vihreetä kehittää.
ok, pitää odotella sitten mitä tuo sanoo vai sanooko mitään
Uskaltasinkohan antaa lannoitetta nyt tuolle palmuvehkalle, vaikka lannoitepurkissa on ohje, että vain keväästä syksyyn? Se pukkaa kauheasti uusia lehtiä ja samaan aikaan ruskistaa nuita vanhempia lehtiä. Kastellut olen silloin kun muistan tyylillä (kerran kuussa tai harvemmin).
Koko viime kesänä se ei ole saanut lannoitetta eikä vettä ollenkaan. Viime kevät-talvella vein sen suihkuun toisen huonekasvin kasvin kanssa ja siitä se ei tykännyt ollenkaan. Vasta tuon suihkun jälkeen aloin etsiä tietoa siitä, että mikä tuo kasvi edes on ja mistä se tykkää. Kesän se sitten haihdutti vettä lehtien kärjistä ja ainoa hoito sille oli, että kuivasin lehtien päistä vesitipat pois. Välillä näytti siltä, että ei se selviä hengissäkään, mutta niin vain se sinnitteli. Nyt kun siinä alkoi kasvua näkyä ja lehdet ovat lopettaneet tuon "itkemisen" olen antanut hieman vettä harvalkseltaan. Pelkkä vesi ei kyllä ole auttanut tuohon ruskistumiseen, joten siksi olen kääntynyt tuon lannoitteen lisäämisen puoleen. Olen vain pohtinut, että järkytänkö tuota taas suuresti, jos nyt lannoitan sitä ns. väärään aikaan?
Palmuvehka on kotoisin Tansaniasta ja on eri rytmissä. Se kasvattaa minulla jo helmikuussa lehtiään. Jos kasvua näkyy lannottaisin maltillisesti jo nyt.
Kiitos valtsu vastauksesta!
Mulla tuossa on ainakin 7 uutta lehteä ja pisimmät niistä uusista lehdistä on yli 30 cm korkeita. Taidan kipata sille vähän lannotetta heti kun töistä kotiin pääsen.
Olen talvisin suihkuttanut Merilevää palmuvehkan lehdille. Se lannoittaa ja saa lehdet kiiltämään. Hyvin on kasvanut.
Sinulla mökinmummi näytti olevankin hieno vehka, mitä olit kuvia laittanut aiemmin siitä. Täytyypä siis laittaa tuo vinkki korvan taakse ja katsoa kaupasta jos löytyisi merilevää.
Ikäväkseni jouduin nakkamaan edelliset yritykset pois kun kuihtuivat kokonaan, en ymmärrä miksi Ostin sitten torstaina uuden zamion kun k-kaupasta sai kohtuu hintaan alle 7 euron.
Nyt sitten sai tänään uudet mullat ja uuden purkin, kun oli jo kasvanut sekä yläpuolelta että pohjasta ulos ja purkki oli soikea. Saas nähdä miten pystyn pitämään kastelukannun pois zamiosta
Palmuvehka on kyllä jänskä.Nytkin useita uusia oksia tehnyt talven mittaan.Viime talvena oli sama juttu.Olenkin antanut vähän lannoitevettä.
Palmuvehka noudattaakin oman alkuperänsä, eteläisen pallonpuoliskon vuosirytmiä. Lehtiä kasvattaa täälläkin poloinen, joka kuolehti kaikki versonsa kesällä ulkona, paleltui alkukesästä? sateessa hukkui? paloi paahteessa? Ruukun löysin syksyllä muiden ulkoilevien joukosta ja nostin sisälle tointumaan.
^ ihanasti kerrottu "tarina". Toivottavasti kasvi toipuu.
Ukko kasteli elokuussa mun palmuvehkan yhden kerran ja se riitti tappamaan osan siitä. Liikaa laittoi vettä semmoseen umpinaiseen astiaan (tuo kasvaa mulla muovilla vuoratussa puukipossa) ja ainakin puolet oksista lörpähti ja kuoli. Nyt siinä on joku 4 oksaa ja vaan ne vanhat tyngät pystyssä. Pitäisi vaihtaa tuota purkkia, jos sitä mukulaa nyt vielä saa irti tuosta. Mukula on varmasti iso, mutta noita lehdyköitä tosiaan ei enää montaa ole.
Yks juttu vaan tuohon vaihtoon liittyen askarruttaa. Olen ostanut tuon kukkakaupasta tuossa purkissa ja sen juurella on semmosta tummaa lastua. Kun olen sitä penkonut, niin siellä ei vaikuta olevaan multaa oikeastaan ollenkaan. Jotain rihmaista ja isompaa ja pienempää lastua. Eli jos siirrän tuon, niin ihanko kukkamultaan sen laitan? Pitäis varmaan lannoittaakin. Oon joskus antanut sille merileväuutetta ja ripsaissut semmosta keittiöpuutarha-raetta paremman puutteessa. Lannoitetikkua tuonne ei enää saakaan kun lastujen alla on vaan kovaa mukulaa.
Mulla on muutaman vuoden ollu yks palmuvehka, enkä ikinä oo lannoittanut sitä. Tavallisessa kukkamullassa se on kasvanu ja alkoi reippaasti tekemään uusia oksia sen jälkeen, kun siirsin sen suurempaan ruukkuun edellisen hajottua.
Minunkin palmuvehka tavallisessa kukkamullassa.Viime keväänä vaihdoin ruukun.Nyt lisään vain uutta multaa.
Minulla on ruukunvaihto nyt edessä, kun on noita mukuloita piripintaan tuo nykyinen ruukku. Laitanko uuteen ruukkuun multaa niin paljon, että mukulat peittyvät? Eli istutanko niin syvälle toisin sanoen? Vai haluaako nuo mukulat olla pinnassa?
Sitten toinen juttu, kuolleita tai vaurioituneita varsia olen katkaissut joskus jättämällä noin 5 cm tyngän jäljelle. Noita tynkiä, uskallanko mullan vaihdon yhteydessä poistaa ihan kokonaan vai vaurioituuko niitten mukula sitten?
Kolmas juttu koskee uutta vartta, joka kasvoi nyt talven aikana, mutta katkesi yksi päivä ehkä siksi, että joutui kasvamaan lähes ilmassa, kun sijoittui tuon ahtaan ruukun reunimmaiseksi. Mitä voin tehdä tälle varrelle, saanko siitä vielä kasvin pelastettua?
Tökkäsin sen nyt vesilasiin hätäpäissäni ensialkuun. Tässä vielä kuvakin vehkastani, josta nuo kyselemänoi asiat ehkä käy ilmi myös...
Miun se joskus aikasemmin mainittu "pienempi" , ei kohta pirttiin mahu. Isomman lahjotin jo pois.
Ilmeisesti joulun aikaan otettu kuva kun seinäkellollakin on koristeet päässä ja kaulassa.
Sneppasin juuri liian suureksi kasvaneen bioskaan…harotti ja poisleikatut tyngät oli rumia. Tilalle tuli käpypalmu
Minä ostin tänään palmuvehkan. Enpä ole ennen hankkinut sellaista ja nyt tarttui käteeni.
Kuulemma kasvaa hitaasti, mutta kirkas valossa nopeammin. Ruukussa oli myös irtolehdet laitettu samaan multaan.
Haa, täähän kukkii myös
Kannattaa letittää, jos ne ei pysy pystössä, kun on uudestaan istutettu yms. Itse letitin ja nehän pystössä on ollut, vaikka letti aukeaa.