Parsa, Asparagus officinalis

Non niin. Jos joku on kiinnostunut keväällä kylvetyistä ‘Gijnlim’ F1 juurakoista niin laittakaa hölöä. Lupasin näköjään pari vuotta sitten että niitä saa tänä vuonna ja niinhän niitä nyt jäi ylimääräisiä. Ovat kylvetty turvelevyihin, paakun koko noin 5cmx5cm, hyvä juuristo. Omat istutin pari viikkoa sitten maahan ja hyvin ovat lähteneet tekemään lisää versoja.

Niin ja kokoa noilla taimilla on jo nyt enemmän kuin viime vuonna kylvämissäni, jolloin lajikkeena ‘Mary Washington’. Suurimmassa osassa 2-3 versoa ja korkeutta parikymmentä senttiä. Washingtonit olivat muutenkin pettymys, kasvavat todella hitaasti ja siementen itävyys oli joko huono tai sitten pienet taimet eivät selvinneet viime talvesta.

Minkä kokoisessa ruukussa olisi tänä vuonna kylvetyt pikkuparsat hyvä talvettaa. Tällä hetkellä ovat 15 cm purkeissa ja mietin että siirränkö ne vielä ennen syksyä isompiin vai annanko olla noissa kevääseen asti. Pohjasta näkyy jo vähän juuria mutta tuskin on vielä koko purkki täynnä.

Parsalla on laaja juuristo. maalaijärjellä ajatellen kannattaisi siirtää isompaan ruukkuun. Onhan tässä kesää vielä jäljellä.

^Niin vähän ajattelinkin että ehtii kasvattaa kunnollisen juuriston ennen talvea.

Mitä ootte kokeneemmat mieltä, olisiko parempi talvettaa ylijääneet vauvaparsat kylmävarastossa vai valeistutuksessa?

Valeistutuksessa purkeissaan talvetan itse.

Eilen kasvimaata kunnostaessani jäin miettimään, etten yhtään muista mistä olen saanut/hankkinut parsani. Siinä pohdiskellessani sitten juolahti mieleen, etten ole ollenkaan varma siitä onko parsani ruokaparsa vai joku koristekasvi! Mitenkäs ne siis erottaa toisistaan?

Nyt on tilattuna parsan juurakoita. Keväällä sitten näkee kuinka omat viimevuotiset kylvökset on talvehtineet. Ensimmäisenä kevättyönä kun maa on sulanut tarvitsee varmaan tehdä parsapenkki kun syksyllä oli niin märkää etten lopulta saanut aikaiseksi kaivamista. Jonkinlainen kohopenkki olisi tarkoitus tehdä.

Jos joku osaa vastata tuohon syksyllä esittämääni kysymykseen, niin edelleen odottelen vastausta… Että uskallanko syödä parsojani lainkaan.

uskon, että uskallat. koristeparsat taitavat kaikki olla huonekasveja ts eivät edes elä enää keväällä, vaikka sinullakin sitä suojaavaa lunta piisaa.

(ihan vanhan puutarha.netin puolelta löytyy ketju voiko parsa olla vain koristeparsa nimimerkki hannele on siellä samaa mieltä kuin minä. nimimerk pyry toista mieltä. hannelen tietoihin opin kovasti luottamaan, pyry nimimerkkiä en edes muistanut)

Kiitos, mai-lee. Nuo parsani ovat nyt jo toista (vai onkohan jo kolmas) talvi kasvimaalla, siemenkasvatteja. En siis taida uskaltautua niitä vielä tänä keväänä leikkelemään, etteivät ole siihen liian heikkoja. Yritän muistaa raportoida tänne sitten aikanaan kun maistelen.

Sanon suoraan, etten itse tiedä vastausta LiisiA:n kysymykseen. Mutta mein äiteen pihalla on kasvanut parsa ainakin sen 30 vuotta ja siitä on ollut keskusteluja vähän väliä, että onko syötävä vai koristeparsa ja äitee on sitä mieltä, että se on siihen koristeparsana aikanaan laitettu, joten siihen ei kukaan uskalla koskea ruokailutarkoituksessa. ja hällä kasvuvyöhyke II. ELi ainakin puhetta kiertää, että koristeparsaa olisi ulkokasvina, mutta varmuutta ei ole.

Mie en tiedä mikä parsa pihassa kasvaa (oli pihassa jo tähän muutettaessa:), mutta herkkuna sitä olen syönyt vaikka kuinka monena keväänä.

hgin siirtolapuutarha-alueet kun olen sattuneesta syystä kohtuullisen tarkaan kolunnut ja ikäisteni vanhojen rouvien kanssa jäänyt suustani kiinni, olen aina välillä kovasti kehunut, kuinka hienoa parsaa sinulla kasvaakaan kevään sesonkiherkuksi. vastaus on ollut, että mutta kun se on koriste vaan. todellisuusdessa ihan samaa kuin minun pihallani sapuskana kasvava. toki siitä voi loppukesällä ottaa kukkakimpun koristeeksi oksia ja otetaankin lähtiäisiksi, kun siskot tulevat käymään.

uskoisin, että syy on vain siinä, ettei parsan syönti ole ollut entisaikaan tapana ja siinäkin, että saatu parsanjuurakko on vaan istutettu aikoinaan kukkapenkkiin. kukkapenkissä kasvaa koristekasvi. piste.

Mulkii on parsaa vaa koristeena, vaa 160cm korkeena. Alkaa vain jäädä Amerikan jalopähkinän alle/varjooon. Annan sille typpilannosta 2-3kertaa kesässä.

Kylläpä olikin mielenkiintoinen parsaketju, kahlasin ja luin kaiken läpi! Kylvin nimittäin eilen parsan siemeniä (Argentuil) multiin kun sattui siemenhyllyltä sellainen 49 sentillä käteen. Pakkohan se oli ostaa ja nyt tietty haaveilen upeasta parsapenkistä sitten vuosien päästä, kunhan nuo nyt lähtisivät edes itämään tuosta :slight_smile:

Mulla on kans kokemusta tästä, että ruokaparsan ei tajuta , eikä uskota, ainakaan mun sanomana, olevan se hörsöinen koristekasvi.

Sekaannusta aiheuttaa vielä parsakaali, jota jotkut sanoo parsaksi, jopa lehdissä on ollut ruokaohjeita väärällä nimellä.

Ja yksikin ihminen joka oikeesti yritti ottaa selville miten asia on, tuli johtopäätökseen, että kun ruokaparsan verso kasvaa, siitä tulee parsakaali.

Tämä tapahtui ennen nettiaikoja, kun oli aika vaikeaa selvittää tällaisia, jos ei ollut ennestään mitään tietoa.

bumble sen sanoi. ja tapahtu(i)u sitä vielä nettiaikanakin:_)

päätoimittaja.ed, maanantai, 19. helmikuuta 2007 - klo 14. 24
Temskukalle Iso Kiitos juuri oikeanlaisista kommenteista mm. isosamettikukan ja parsan korteilla!
mai-lee, maanantai, 19. helmikuuta 2007 - klo 16. 23
harhaanjohtavaa huijausta, päätoimittaja:-) temskukan kommentti oli parsakaalin ei suinkaan parsan kortilla.
päätoimittaj.ed, tiistai, 20. helmikuuta 2007 - klo 8. 30
Hupskeikkaa, oikaisinko liikaa…? Siis sitä parsaKaaliahan tietty tarkoitin.
mai-lee, tiistai, 20. helmikuuta 2007 - klo 9. 39 
ei kun "vääristit". siihen tulokseen aikoinaan tulimme, kun asiasta nykypuolella pitkään ja hartaasti keskustelimme

Mitähän varten parsakaali on yleensä tarvinnut nimetä suomeksi juuri siten, käsittääkseni se ei ole kauhean vanhastaan tunnettu, ja kun parsakaan ei ole kovin tunnettu, niin…ihan kuin sekavuutta olisi oikein hakemalla haettu.