Parsan kasvatus on minulle täysin uutta. Sain Sannas:kselta taimen ja en ole sitä ymmärtänyt mitenkaan pakkasilta suojata. Nyt täytyy skarpata tässäkin asiassa…
ihmetteli? - ainakin meillä tehdään noin - ja tainnut pahaan tapaani muillekin ohjeeksi antaa saman - mutta melkein kahden viikon kesä toi sadon jo varhain. en valita: syöty on ja pakkasessa on jo aika määrä. inhoamani harsotkin antoivat tällä kertaa niin suuren silmänilon, että saavat anteeksi takertuvaisuutensa:-)
sireeni2, eivät nuoret taimet olekaan pakkasarkoja. vasta satoikäinen sormenpaksuiseksikin ehtinyt verso nuupauttaa niskansa kylmässä.
Meillä halla vie nuoret versot, oli verson paksuus mikä vain, nupun pää paleltuu. Sitten kun versosta alkaa erota “oksia”, vasta silloin ne kestävät hallaa. Isot versot, ne komeat kuusimaiset, kestävät jopa yöpakkasta.
Mulla on yksi lajike joka tunkee uutta kasvua aina syksyisin ja ne versot yleensä paleltuvat järjestäen kaikki. Samalla täysikasvuiset, kesän komeasti kasvaneet osat porskuttavat ja jatkavat eloaan vihreinä. Lajike muistaakseni Purple Jumbo tai Purple Gigant.
Mai-lee, mukava kuulla että muutkin käyttävät tätä “kerettiläistä” tapaa Yleensä kaikki ohjeet kehoittavat lisäämään kompostin heti sadonkorjuun jälkeen. Minulla taas on syksyisin hyvää aikaa tehdä se, samoin kompostien hoitokiertoon sopii hyvin että yksi tyhjennetään syksyllä parsamaalle. Ja näköjään hallainen korpemme vaatii selätyksen tällä keinoin…
Sireeni2, minä en ole koskaan suojannut sitä parsaani, eikä ole kyllä paleltunutkaan. Tietysti nyt voi olla eri asia, kun se sinun on kaivettu maasta, että on herkempi kylmälle.
Uskomatonta mutta totta - ne viimekesäiset kuolleenoloiset parsantaimeni ovatkin hengissä - jotkut niistä ainakin. Voisin vannoa ettei pari päivä sitten näkynyt tyngän tynkää, mutta nyt useampi kapea parsalainen sieltä penkistä punnertaa. Olipas iloinen yllätys…Nyt täytyykin alkaa opiskelemaan taas parsan hoitoa…olin jo heittänyt täysin toivoni niiden suhteen
Minä salaa toivoin että kasvimaallani oleva pikänmallinen korkea mullosalue olisi ollut edellisen omistajan parsapenkki, siis toiveajattelua vain, ei sieltä mitään ole noussut :D. Mutta toisaalta, jos kakkosvyöhykkeelläkin vasta nyt nousee niin…saanko vieläkin toivoa?
Toivossa on hyvä elää… Tänään löytyi taas yksi uusi esiinpunnertaja. Varmaan pitkälti kiinni siitä kuinka syvälle ne on alunperin laitettu - ja jos kunnolla on laitettu niin nehän on aikalailla syvällä siellä…pitkä matka ihmisten ilmoille
Kivoja ylläreitä Nuulla
Kun ei ole satanut niin meillä ainakin savimaan pinta on lämmin mutta jo 10cm syvyydellä on tosi tosi kylmää. Ei ole ollut lämmintä sadevettä kuljettamassa lämpöä syvyyksiin.
Kylmässä maassa ei parsa nouse pintaan, haapoihin alkaa vasta nyt ilmestyä lehtiä jne. Eli ei liene ihme että teilläki parsapienokaiset nousevat varovasti pintaan vasta nyt.
Parsasta asiaa, Huhuu kokemusta omaavat. Ihanko on normaalia että parsa työntää uutta versoa vielä nyt? Ne on viime kesänä istutettuja, eli nuoria ovat ja saatan ymmärtää että sieltä kasvua nousee epätasaiseen tahtiin, mutta vähän kyllä ällistyttää
Ja kuinka nyt syksyllä pitää parsakasvuston kanssa menetellä? Leikataanko maata myöten, ja jos leikataan niin onko ajankohta vasta kun kasvusto on pakkasen lakastama?
Onko mitään hyötyä jos laitan hoopeekompostia kerroksen penkin päälle kunhan kasvusto on poissa? Kyllähän siitä voimaa sateiden (nykyiset talvet...) mukana sinne juuristolle valuu ensi kevään kasvua ajatellen. Syyslannoitteen ripottelin sinne jo hyvissä ajoin elokuussa.
neuvoista.
sekä vanhat että nuoret näyttivät minullakin tuuppaavan uutta. - odota siihen asti, että kaikki on kellastunut (menee kaikki voima juurakoihin) ja leikkaa sitten.
tyhjälle maan pinnalle voit levittää kompostin. minä säästäjä pidän arvokkaan kompostin ja varsinkin hevonhyvän talven ajan varastoituna ja suojattuna. meneehän sitä voimaa esim parsalle, mutta suuri osa haihtuu taivaalle ja valuu keväällä sulavesien kanssa naapurin puolelle:-) lisäys tahdään meillä vasta keväällä ja sulan maan pinnalle.
Mä keräsin juuri viikonloppuna melkein kilon verran versoja. Kaikki pukkaavat uutta ja hallat tulossa, mielummin puraisen versot itse kuin tarjoilen ne pakkaselle.
Aiempina vuosina lähinnä vain yksi lajike on pukannut syksyllä uutta kasvustoa, tänä vuonna tosiaan kaikki lajikkeet, kaiken ikäiset.
Mulla kun on ajasta pulaa, etenkin keväisin, niin yleensä levitän kompostikerroksen parsamaalle syksyllä. Saa samalla tilaa kääntää kehikoista puolivalmiit kompostit levitettyjen tilalle hautumaan ja saan taas kehikoihin kasata uudet maatuvat.
Kompostin syyslevitys alkoi alunperin siitä että halusin suojata hennot parsanjuurakot talven karuudelta. Ja parhaaksi silloin aikoinaan katsoin levittää kompostia reilun kerroksen hentojen taimien päälle. Kerros pitää maan lämpimänä syksyllä ja toisaalta keväällä hieman pidempään kylmänä, versot eivät siten lähde pukkaamaan esiin liian aikaisin. Se on meidän hallaisilla mailla tärkeä juttu, etelässä moista tuskin tarvitsee huomioida.
Jos joku haluaa kokeilla parsan kasvatusta marjoista niin huutaa hep ja laittaa osoitetietoja hölönä, täältä löytyy
No ihme, minulla kanssa parsa lykkää uutta parsaa! Ei ole kyllä aiempina vuosina käynyt näin.
Lisäksi näyttää, että olisi ekan kerran ikinä marjoja tulossa?? Suuresti olen hämmästynyt. Tarvii tutkia, onko tosiaan näin, vai hourinko. Aivan varmasti ennen ei ole tullut.
Olis kivä nähdä kuva.
Marjoista?
Jos isäntä vielä joskus löytää johonkin talteen laittamansa digikameran johdon, niin tulee kuvia…
Vain yhdessä (?) parsassa on luullakseni marjoja, muissa jotain muuta. Tarvii huomenna mennä uudestaan katselemaan pihalle.
Parsan marjat ovat puolukan kokoisia kirkkaanoransseja palluroita. Myrkyllisiä, huom.
PArsan kasvatus on suunnitelmissa mutta juurakoita en ole löytänyt mistään. Konkarit neuvokaa miten aloitetaan. Onko nyt syksyllä aika kylvää siemeniä?
Tipilintu, jos laitat yhteystiedot hölönä niin saat parivuotisia juurakoita, marjoja kaupanpäälle jos kokeilu kiinnostaa
Kiinnostaa juuret ja marjat, eniten tietysti se hollandaise ja tuore, keitetty parsa