Se minun "vaaleanpunainen" brugi on kyllä jäänyt keltaiseksi. Tänä aamuna viimeksi tarkastin sen ja värimuutosta kukissa ei ole tapahtunut. Onhan se keltainenkin nätti varsinkin, kun on niin valtavan suuret kukat.
Kyllä mulla kävi viime kesänä samanlailla,otin naapurista punaisen latvan ja kukki täysin keltaisena.
Poppius, taitaa se olla aikalailla samanlainen kuin Raakin punainen,en meinannut mistään löytää sen kuvaa, mutta tässä yksi huono viimekesäinen kuva.Tänä kesänä ei ole ainuttakaan nuppua...vielä.
Kiltti Raakki, minä sain sinulta kapulan, oikeammin kaksikin, viime syksynä. Joutuivat kokemaan
siten kovan kohtalon, että en voinut tehdä niin hurjan uudenlaisia ratkaisuja, joten joutuivat isoon ruukkuun ´kesähuoneemme´ portinpieleen. Isompi, se jykevämpi kapula, on yli metrinen, pienempi jää vähän alle. Tänään huomasin isomman - mahdollisesti - haarautuneen .
Kasvit kenties tarvitsisivat vähän enemmän aurinkoa, ovat ensin kirsikan ja myöhemmin iltapäivällä
koivun varjossa. - Kun en ole keksinyt, kuka kääntäisi minulle talon 90 astetta, tai ainakin 45.
Hyvin sujuu siis ja toivorikkaana tuon haarautumisenkin suhteen.
Kiitos vielä, ihana kasvi.
Mitähän teen väärin, kun mulla vaan pukkaa valtavia lehtiä tuo raakilta saamani brugi (KIITOS vielä, hyvin siis kasvaa!!). Olisko sitä pitänyt leikellä että tekis nuppuja, on tosi voimakkaan ja hyvinvoivan näköinen, mutta ei kukkia näy.. Tilanpuutteen vuoksi ajattelin että tuollanen pystympi versio olis kivempi, mutta pätkäisen sen kyllä jos se tietäisi nuppuja. Idiksiä?
Norma, minä en tiedä miten brugiin saa nuppuja muuten kuin odottamalla. Kasvatin viime kesän kolmea brugia kaikkien taiteen sääntöjen mukaan mutta ei nupun nuppua. Tänä kesänä olen lannoittanut, kastellut, hoitanut ja paaponut eikä mitään. Lopuksi olin jo aika sinnissä ja nypin raivona isompia lehtiä pois.
Tulos : Hirmuinen määrä uutta lehtä ja kolme nuppua. yhdessä ei ole yhtäkään, toisessa yksi ja kolmannessa kaksi. Kenties ne nuput olisivat tulleet odotamallakin.
No myönnän - uhkailin brugeja melko raakasti jolleivat viitsi kukkia. Ja revin lehtiä. Kenties kukkivat kuolemanpelossa.
Olen tosiaan lannoittanut ja kastellut ja paaponut minäkin, täytyy kai sitten alkaa uhkailla.
Muuten on kyllä hyvinvoiva joten kai se sitten vaan täytyy odotella. samoin kuin niiden kelloköynnösten kanssa.... *huoh*
Lieneekö sattuman oikkua, mutta minäkin irroitin suuren määrän isoja lehtiä kolmisen viikkoa sitten ja nyt brugini on haaroittunut ja nuppuja näkyy.
Eräällä tutulla kolmatta kesää samassa pienessä purkissa,ei vaihdettu multia,ei lannoitettu,purkissa ei oikein multaa yhtään siis pelkkää juurta ja nuput tulleet kuukautta ennen minulla joka paapon.Monien muiden kukkien kanssa huomannut saman että kun ei yhtään hoideta niin ovat puolta parempia kuin minulla,aattelinkin malttaa kaiken olla ensi vuonna omissa oloissaan.
Eikö olekin ihanat tuoksut noissa brugeissa? Siinä keltaisessa on selvästi hieman sitruunaisempi tuoksu kuin siinä valkoisessa, joka on sellainen parfyyminen "valkoisten kukkien tuoksu".-NUUH!
Ei kun ihanalle! Ja vaaleanpunaisessa on nyt tulossa NUPPU! Jee, näen sittenkin jo tänä kesänä millainen se on
Minunkin pasuunani alkoi kukkia, vihdoinkin! Tämä yksilö on sellainen, jonka vuosi sitten talvella ostin Ruissalon kasvitieteellisestä (brugmansia x candida).
Pasuuna vajaa tunti sitten, kukkia on kaikkiaan tällä hetkellä noin 30 kpl. Kun se kerran alkaa kukkia niin sitten se kukkii myös.
Tämän kuvan otin iltapäivällä kun huomasin nuppujen alkavan avautua. Nopeasti se tapahtuu näin lämpimänä päivänä!
Minulla on vasta nupulla, ja vain yksi nuppu per varsi. Väristä ei pienitä tietoa, mutta palikat piti olla vaaleanpunainen, keltainen ja olikohan se joku valkoinen vai mikä se kolmas. Mutta nykyään ei voi luottaa yhtään siihen mitä väriä mistäkin tulee, sen verran olen karaistunut. Kunhan kukkivat.
Pitää taas lähteä haisteleen, kun on ilta ja pasuuna tuoksuu
----....
Meillä on nyt pasuunassa auki 18 kukkaa ja kun se on tuossa oven edessä ja sen ohi kuljetaan usein, niin tuoksu leviää joka puolelle, sisällekin. Voimakas kukkaishunajan tuoksu tai sanoisinko jonkun liljan tuoksu. Minulle tulee ensimmäiseksi mieleen siitä hunaja. Viime vuonna kermanvärisessä ehti pari kukkaa avautumaan, mutta tuoksua ei tullut niin paljon, että sen olisi voinut mainita. Nyt kyllä tuoksuu! Muttei ärsyttänyt edes tuoksuherkkää ystävääni joka tänään kävi tuota ihailemassa. Ah ja voih tätä ihanuutta!
Pistänpä tähän kuvan tältä päivältä. Kukat ovat muuttuneet voimakkaamman väriseksi keltaiseksi. Näinköhän on, että tämäkin muuttuu persikanväriseksi
Nättejä brugeja . Ihan pakko kysyä että nypittekö varsista lehdet pois, kun ovat noin runkoisia, vai putoavatko itsestään? Itselläni on jättilehtinen brugi, joka ei juurikaan lehtiään pudota.
Minäkin nypin ne kellastuneet lehdet pois. Tuollaiset nopeasti kasvavat kasvit kuten tuo brugikin on tarvitsee juuri siksi niin paljon vettä ja ravinteita, kun sillä on niin suuri kulutus sekä kukkiin että lehtien uudistumiseen.
Mitä tämä on? Valkoinen pasuunani kukkii nyt keltaisin kukin. Mielenkiintoista nähdä, minkä väriset kukat aukeavat kolmeen muuhun pasuunaan.