Pasuunakukka, Brugmansia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu: Osa 2

Jaaha,alkaa täältä löytyyn enemmänkin porukkaa joiden pasuunat on vaihtaneet väriä,luulin että minua pidetään hulluna kun vuosi sitten kirjoittelin että punainen pasuunani on alkanut kukkiin keltaisena ja kukaan ei mitään kommentoinuthymy

Elna! Jos pätkit brugiasi saisko siitä palasta tänne Pohjanmaalle, mulla on se ns. valkoinen joka muuttuu vaaleanpunaiseksi, mutta olis mukava saada jostakin keltainen. Olisko jollakin tarjota lisäksi kerrottukukkaisesta pätkää? Mun pasuuna tekee vasta nuppuja, katotaan kerkiääkö kukkia vai onko parhaimillaan sitten kun on aika tuoda sisälle.

Kyllä saat keltaista. Mulla on kolmea eri kantaa keltaista, joten aivan varmasti saat palikan. Mulla on kermanväristä myös, mutta vaaleanpunainen pätkä ei juurtunut. Laita vähän myöhemmin viesti ja osoitetiedot tuonne henkilökohtaisiin. Vielä ihan en raaski leikata, kun en tiedä kuka heistä aikoo alkaa kukkia naurua, mutta loppukuusta täytyy antaa periksi, ettei tänä vuonna kuki, ennen pakkasia kuitenkin on parempi, sillä annan pakkasen viedä niistä latvat ja lehdet.

Minä myös nypin kaikki keltaiset ja nuppujen tiellä olevat lehdet pois juuri sen juoppouden vuoksi, eivätkä ne keltaiset ja rikkinäiset lehdet kauniita ole ja lisäksi kun se on vielä myrkyllinenkin niin pelkään koirieni syövän niitä maahanpudonneita lehtiä.

No onpa todella kummallista, että tuolla tavalla vaihtavat väriä!! Ilmeisesti keltainen ja vaaleanpunainen ovat herkkiä sille... saas nähdä onko mun vaaleanpunaiseni se mitä pitää... Valkoinen on ainakin ollut aina valkea.

Kohta kukkii minunkin vaaleanpunainen (ainakin ennen oli ) .

Mutta, hui!puhetta Tämä yksilö ,uusin tulokas meille, tämänkeväinen. Nyt joutuu lehtien karsintaan ja suihkuun ja tolutukseen ym........ ja äkkiä!

Vielä ei seittiä näkynyt mutta joku siellä syö ja pesii!!

Keltaista kukkaa minunkin pasuunani työntää, viime kesänä oli valkoinen, eikä minulla muunvärisiä pasuunoita ole ollut. On vaan huonolla hoidolla, ei ravinteita ollenkaan ja kastelen kun nään sen lotkottavan. En erityisemmin ole ihastunut koko kasviin. Niinhän se usein on, että mitä hoitaa ja paapoo, saattaa nääkähtää tai olla kukkimatta, mutta inhokki kukoistaa.

Jospa vuosi 2007 muistetaankin tulevaisuudessa vuotena "jolloin pasuunankukatkin muuttivat väriään" kieli ulkoa

On tosi erikoista tuo värin muuttuminen... Laitan kuvan varoitukseksi kaikille pasuunankukan ystäville. Ensivuonna hoidan näitä paremmin ja vaihdan mullat keväällä nyt ovat parimetrisiä ja kaksi nuppua näkyvissä.

Kaikkiaan minulla on seitsemässä ruukussa pasuunankukkia. Viimekesänä oli vain valkoista ja ne kukkivat tosi kauniisti. Sain nettiysyävältä kahta eri väriä jotka ovat kyllä hyvässä kasvussa mutta eivät vielä tänä kesänä kuki.

LiisiA, sinulta saamani pasuunakukka yllätti minut iloisesti nyt palatessani kahden viikon asuntovaunulomilta. Se on haarautunut nyt ollessaan puolentoista metrin korkuinen ja viiden sentin kukannuppu on näkyvissä jos saisimme nyt tietää minkä värinen se sinun kukkasi nyt olikaan, vai kukkiiko jo sinulla? No, eihän näköjään se olekaan tänä vuonna varmaa että edes kukkii samanvärisenä kuin ennen... kun näköjään on tämä värinvaihtovuosi meneilläänsilmän isku.

Illiksen kanssa samaa mieltä inhokkikasvien kummasta pärjäämisestä! Oikein huvitti, kun nimenomaan tätä pasuunakukkaa ajattelen.

Velvollisuudentunteesta säilytin autotallissa talven yli, kun yllättäen viime kesänä se minulle pihaan tuotiin kiitokseksi yhden ryhmän pihavierailusta meillä.

Nyt se taas voi mahdottoman hyvin ja on ihan täynnä isoja nuppuja.

Saa nähdä, minkä värinen minulla on tänä vuonna oho

Kuten viime vuonna taisin kertoa, niin istutan sen ruukusta kesäksi suoraan kukkapenkkiin, niin ei tarvitse kovasti huolehtia kastelusta. Talveksi nostan isolla paakulla takaisin ruukkuun ja talliin.

Pasuunakukka mutta mikä lajike?

kuinka nopeasti nuo nuput aukeavat? Minulla on ekaa vuotta pasuuna ja nyt siinä on 12 nuppua. yksi on peukalon kokoinen. Muut pienempiä. Kuinkahan kauan joutuu odottelemaan että pääsee toteamaan tuon kukan värin?

Kamera ei oikein suostunut tarkentamaan oikeaan kohtaan...

Kokeilepa antaa sille pari desiä kanankakkaa. Mulla oli varmaan jo toukokuussa nuppuja näkyvissä, mutteivat ne lähteneet kunnolla kasvamaan vaikka lannoitin vaaleanpunaisella. Sitten kun heitin sille kunnon tujaukset kanankakkaa, niin yhtäkkiä ne alkoivat kasvaa ja kukkia.

Tässä on koko kuva siitä keltaisesta pasuunastani. Olen aivan pyörryksissä siitä upeasta tuoksusta-varmaan naapuritkin ovatnaurua.

Niin, minäkin lopetin punaisella lannoittelun, revin lehtiä ja jupisin sille kamalia, annoin sateen kastella ja nyt lykkää nuppua aivan pluputtamalla. Enkä antanut kanankakkaakaan.

Joku vihreä toukka on syönyt reikiä lehtiin. Tapasin itse teossa. Onkos vaarallista? Laitoin jokunen aika sitten provadopuikkoja, auttaako se myös noihin syöjiin. Kirvoja tai muita ei ole näkynyt.

Olisko ollut jonkun perhosen toukka..

ei se lehtien syöminen varmaan haittaa jos eivät oikein urakalla niitä pistele. Mua kanssa pikkusen harmittaa kun etanat kiusaa. syövät lehdet rei´`ille ja ekan kukankin pilasivat niin ettei se auennut kunnolla. Mitenköhän niiden kiipeilyn sais pysäytettyä.. mietin teippiä rungon ympärille liimapuoli päällepäin, jäisköhän ne edes siihen..ärtynyt

Mullakin on parvekkeella jotain vihreitä toukkia riesana, krassin ja brugmansian lehdet tuntuu kelpaavan. Molemmissa on lehdet kuin olisi rei''ittäjällä käytä läpi... :-(
Sitä vain joskus mietin että jos tuo brugi on myrkyllinen(eikös se ole?), niin miksei ne toukat kuole siihen... oho

No yksi: Brugi on myrkyllinen, kuulemma LSD:n veroinen huume, eli ei kannata itse syödä eikä antaa kotieläintenkään syödä. Ne vihreät madot on kuulemma jonkun yöperhosen toukkia. Minulla niitä on tänä vuonna myös tomaateissa, mitä olen ihmetellyt, pelakuun lehdet kelpaavat myös. Minä olen pudotellut niitä paperi palan päälle ja kantanut tuoksuvatukkapuskiin. No, niiden lehtiä ne eivät tähän mennessä ole oppineet syömäänvihainen, vaikka niissä olisi ruokaa yllin kyllin. Reikäiset lehdet olen myös nyppinyt suurimmaksi osaksi pois. Ne madot ovat ovelia, kun ne ovat aivan pikkuisia niitä ei edes meinaa huomata lehdestä ovat aivan lehtisuonien näköisiä ja usein niiden vieressä vielä. Ruiskutin kerran niihin Raidia ja siihen kyllä kupsahtivat, mutten millään raskisi perhosia tuhota, siksi kannan niitä tuoksuvatukanlehdille.