Tuo on muuten totta, että useat koristekasvit ovat myrkyllisiä. Oikein huvitti, kun kuin sellaista yrttikirjaa, missä kerrottiin eri kasvien myrkyllisyydestä. Tuli vaan mieleeni, että minäkin pidän pihallani melkoista myrkyllisten kasvien kokoelmaa. Onneksi ei ole lapsia tai lemmikkejä syömässä lehtiä. Useat tuholaiset ovat kuitenkin immuuneja tietyille myrkyille. Ajatelkaapa, miten myrkyllinen tuo etelässä viihtyvä kultasadekin on. Kuitenkin se kannattaa suojata huolellisesti, ettei jänikset pääse syömään sitä maan tasalle. Eikä jänis ole moksiskaan sen tappavasta myrkystä.
Viime kesänä kaaliperhonen muni tomaateille, jotka ovat ulkosalla ruukuissa. Aluksi lehtiin ilmaantui reikiä, jotka isonivat syksyä kohti. Sitten alkoi tomaatteihinkin tulemaan syömäjälkiä. Tuolloin löysin lähemmäs viisikymmentä isoa ja lihavaa perhosen toukkaa. Joten tarkkailkaa kasvejanne.
Juuri ne pienen pienet vihreät toukat, jotka jäävät seitin varaan kiikkumaan häirittyinä ja kiipeävät takaisin, syövät esim. salkoruusut lehdettömiksi, jos ei ala toimenpiteisiin heti, kun ensimmäiset reiät ilmaantuvat. Ja kesäleukoijat menevät myös sen siliän tien parempiin suihin!
Ihana pasuuna muuten, Törnrosa!
Minun parvekkeella tekevät kirvat nyt tuhojaan näille uusille
brugmanseille joissa ei ole brovado myrkkypuikkoja mullassa. Isot
vanhemmat pasuunat eivät ole niitä vielä saaneet riesakseen kun niitten
mullassa muhii brovadot (minä hupsu uskon brovadopuikkoihin kun ajoissa
laittaa!)
Kaikki lehdet putosi tästä, nuppu myös . Digikamera on oivallinen "suurennuslasi" mitä omat silmät ei näe!
Onneksi minun vaaleanpunainen oli tänäkin vuonna vaaleanpunainen. Eilen vielä epäilin kun nuppu työntyi niin keltaisena
Tänään on kuitenkin vaaleanpunainen
Voi kauhistus, mitä tuhoja ovat kirvat tehneet Eijanitan brugeille. Kyllä nuo Provado-puikot tepsivät kirvoille, mutta eivät kehrääjäpunkeille, jotka ovat myöskin tyypillisiä brugejen tuholaisia. Sinuna laittaisin vielä tehostetta tolu-alkoholi-vedestä suihkeena.Joskun olen ilkeyttäni laittanut vielä malasiiniakin seokseen ja ovat kirvat ja muutkin ököt hävinneet. Malasiini on kuitenkin sen verran vahva myrkky, että täytyy varoa, ettei pölyttäjä-pörriäiset saa sitä.
Raakilta viime syksynä saaduista kapuloista toista en saanut kasvamaan, mutta toinen on kasvanut hienosti ja nyt siinä on kolme nuppua!
Nyt on kirvojen sairastama kasvi saanut ulkoisesti terästetyn drinkin. Tolua ei nyt ollut vaan mäntysuopaa, veden ja alkoholin (kirkkaassa muodossa) kera sumutepullollinen. Suihkutin terveitäkin ihan varoiksi. Puhdasta tuli, huomenna uusiksi!
Höh, no miksei mulla kuki, raakilta saatu, on kasvanut kamalasti ja haaroja ym on tehnyt. Vieläkö kerkiää kukkia?
Onkos y-haara? Jos on, voi ehtiä tekemään ainakin isot nuput. Riippuu paikkakunnasta ja syksystä.
Minä jännitän nyt kovasti sitä, tuleeko minun kermanväriseeni kermanvärinen kukka, ensimmäinen avautuu huomenna tai perjantaina.
Kuulin tänään erään ystäväni brugista. se on ollut viimeiset 5 vuotta vaaleanpunainen, mutta tekee tänä vuonna oranssinpunaisia kukkia ei kuitenkaan keltaisia. Hänellä ei ole muita kuin tuo punainen brugi. Tämä on kyllä ihmeellistä tämä värinvaihto. Pitää kysästä Arno Kasvilta, kun seuraavan kerran Ruissalossa käyn ja jos satun hänet siellä näkemään, useasti kyllä näkee kun siellä käy.
Yritän saada teille kuvan siitä väriävaihtaneesta, siinä on kuulemma nyt auki varmaan sata kukkaa. Huh!
No ei ole täälläkään nuppuja näkyvissä. revin lehtiä pois, on jo lähes kalju tuosta alarangasta
Y-haaraa kasvattaa, jospa se toisi mulle jättiläiskukkia... *ainahan sitä saa toivoa*
Minulla kun brugi lopultakin alkoi haarautumaan niin haarautuu sitten koko ajan. Jo seitsemän minipikkuista nupunalkua on, mutta ehtiikö kukkia onkin sitten seuraava kysymys. Perskule, kukitan aivan varmasti vaikka sisätiloissa, haluan lopultakin nähdä brugini kukat !
Myös minä olen odotellut niitä kukkia kauan. Brugit on nyt kolmatta vuotta ja viime syksynä aika myöhään alkoivat tehdä y-haaroja ja heti nuppuja. Ei niitä heti aluksi edes nupuiksi tunnista, pieniä sentin mittaisia piikejä lehtihangoissa, mutta ensin pitää olla y-haara tai sitten vissiin tappi y-haaran yläpuolelta otettu, kertoi joku, en tiedä kun ei yhtään sellaista tappia ole mulle osunut. No tänä vuonna palkitsee ainakin kaksi näistä kasveista kukinnallaan, mutta ei muut, niitä on 6 kpl. minulla ne piikit tulivat jo keväällä eivätkä kasvaneet mihinkään.
Nyt kun sinulla on niitä haaroja, Belgi, katso tarkkaan, ihan varmasti siellä on pieniä vihreitä piikejä joka haarassa, niin ainakin meillä. Nyt voisi olla aika lisätä reilusti kanankakkaa ja paaaaljon vettä perään ja usein. Niin tämä minun keltainen ainakin alkoi kukkia.
Kermanvärinen ei vielä tänään avautunut, saas nähdä tuleeko kermanvärinen.....
Minä alan tulla epäluuloiseksi tuon y-haaran kanssa mitä enemmän siitä täällä puhutaan. Ottaisko joku sellasesta kuvan jotta saan varmistuksen asialle. Nimittäin sille onko mun brugini haarat yytä vai iitä
Juu, samoin täälläkin kaivataan kuvaa.
Tässä pasuunassa ei ole vielä nupun nuppua. Taitaa pelätä noita fillareita nurkkaan ahdistettuna.
Toinen vielä kukkimaton.
Tässä minun pasuunani. Korkeutta ruukun pinnasta noin 60 cm. Tämä asusti alkukesän kasvihuoneessa, mutta on nyt viime viikot ollut kasvihuoneen edessä pihalla.
Ja tässä hänen nuppunsa:
Kyllä täytyy ihan ihmetellä tuota keijunkellon pasuunaa, kun jo noin pienenä aikoo kukkia.
Oliko noin hyvin kasvava kukka ohuemmasta vai paksummasta kapulasta lähtöisin?
Minulla se emokukka alkoi vasta yli kaksimetrisenä nuppuja tekemään, tosin se oli yli metrin korkuisena talvisäilössäkin. Viime öinen sade piiskasi vanhoja kukkia alas, mutta nuppuja on nyt yli viisikymmentä. :)
Raakki, tuo pasuuna on paksummasta kapulasta. En olisi minäkään uskonut tänä kesänä tuossa nuppuja näkeväni, mutta ihmeitä näköjään tapahtuu. Taisi olla se kapula erityisen hyvää ainesta...