Tämä viettää toista talveaan tässä huushollissa
Minun kovia kokenut pasuunankukka jonka alun sain viimekeväänä Karvarilta kuvassa raekuuron kärsineenä.No ei se siihen kuollut,vein sen kellarinrappuun talveksi,siellä yleensä siis kellarissa säilyy hyvin perunat,mutta ei tämä kukka se alkoi siellä homehtua(liian kosteaa).Raahasin sen kylpyhuoneeseen jossa se sitten vietti lopputalven.Kaikki maanpäällinen kuivui/kuoli pois,mutta sieltä juuresta nyt on lykännyt pienen alun.
Mulla ollu huoneenlämmössä ja ilman mitään lisävaloja. Pimeimmän ajan niukalla kastelulla. 70 -luvun talon lämpötila seilaa 18 - 25 asteen väliä.
Minä syksyllä leikkasin kaikki oksat pois, niin ettei yhtään lehtiäkään jäänyt. Nyt kun katson sitä se näyttää tuolleen Y
Kyllä se kesken talven kasvatti ohkaset oksat ja lehdet, mutta leikkasin nekin pois.
Toivottavasti ei tule niin suuri kuin viime kesänä.
Ensin se oli viileässä makkarissa helmikuun alkuun asti ja sitten kannoin sen keittiön pöydälle ikkunan eteen. Ja kun on eteläikkunalla, niin aurinko paistaa koko päivän.
Lisäksi minulla on 4 pentua. 3 siemenestä kasvatettu (samaa lajia) viime kesänä ja 1 pistokas otettu emosta syksyllä.
Ei ole ollut lisävaloa.
Sarg,jos kaipailet pasuunan kalikoita keväällä,multa saat keltasta kalikkaa.
Pitäskö mun leikata nämä ohuet haarakasvustot kokonaan poikki?
En tainnut viimevuonna leikellä ollenkaan ja sen kyllä huomasi kukinnassa, tai oikeastaan sen puuttumisessa. Ja voiko ne jo leikata ylipäätään?
MIun pasuuna on katossa asti. Runko on paljas ja ylhäällä on sellanen iiiso pallo lehtiä… en raaskinut sitä leikata syksyllä ja koko talven se on lehtiä tehnyt.Ikkunan edessä on ollut viileässä huoneessa. Vaihdoin isoon 50 l ruukkuun sen viikko sitten .
Nasty Painetaankos virtuaalipeukkuja? Mulla on melkeinpä sama tilanne. Mutta ruukunvaihtoa -ja etenkin sen suurentamista vetkuttelen. Tuumiskelin että jos taas vaan lannoittelisin hiukan reippaammin ja ehkä näin välttyisin mullan pelmutuksilta vielä tovin. Ainakin siihen asti että voinen suorittaa koko ruljanssin ulkosalla. No sitten se toivottavasti vääntää jo nuppuja ja taas vältän koko homman.
Minä päätin etten anna sen tänä vuonna kukkii, koska se vie liikaa tilaa, kun aion monta tomaattia kasvattaa ja lisäksi aprikoosin ja viiniköynnöstä. Pelakuitakin on runsaasti.
Ehkä annan sen jollekin, koska minulla on 4 taimia vieläkin, joita viime kesäkuussa pistin siemenet multaan.
Minä olen leikannut pasuunat joka kevät semmosille puolen metrin tapeille. Juuripaakkuakin olen pienentänyt aika surutta; ei muuten ole mittaa eikä määrää niitten ruukkujen koolla. Siellä ne katon rajassa taas syssyllä oli latvat. Viileässä eteisessä olivat täynnään kukkia vielä uutena vuotena, eipä tarvittu hajusinttejä jouluksi.:D
Nyt on taas varret pätkittynä, kunnon vuoksi en vielä multaa ole saanut vaihdettua. Kaikki aikanaan…
Jos jollakulla pasuunan pätkijällä olisi pätkää jostain muusta kuin keltaisesta, niin ilolla ottaisin vastaan. Vaihdokkaiksi löytyy lehtikaktuksia, ludisian pätkiä, puikkoorkidean keikiä, enkelinsiipeä yms. taikka postituskulut.
Lehtien alapuoli pieniä valkeita kirvoja täynnä.
Millä ihmeellä saa vihannespunkit tapettua lopullisesti? Pitääkö heittää kiehuvaa vettä niskaan kun Raidi ei tosiaankaan näytä tehoavan. Varret ihan seittiä täynnä.
Viime vuoden kesäkuussa pistin siemenet multaan ja nyt taimit on tällaiset. Eivät keränneet kasvata enempää, kun syksy ja talvi oli edessä. Leikkasin varsia ja tekivät uudet oksat. Eivät varmasti kerkiä tänä vuonna kukkia, niin kuin se toinen, joka kukki hieman yli vuoden ikäisenä.
Oho,ompa hienon näkösiä taimia!
Onko tämä pasuuna vai jokin muu? Kokoa 5mx5m ja eilen Alicantessa.
Kyllä näyttää kerroskukkaiselta pasuunalta. Todella kaunis.
Eikö pasuunankukat: roiku
Daturan kukat: nousevia ylöspäin.
En kyllä enää muista, mutta tilasin ehkä englannista 3 vuotta sitten tai Amerikasta.
Nyt tarkistin mistä ne siemenet olen tilannut 3 vuotta sitten - Portugalista.
Välillä menee maat sekaisin.
Istutin ne taimit isompaan muoviruukkuihin.
Paiskasin syksyllä 2 pasuunaruukkua ladon nurkkaan ja nehän unohtu sinne, olleet kai umpijäässäkin, kerran sitt etin matto-säkkejä sieltä päin ja huomasin ne , toinpa eteiseen sulamaan että saan isot purkit pois ja pesuun niin ne molemmat alko työntää vihreetä ennenku kerkesin tyhjäämään, no nostin sitt pirtin nurkkaan ja nyt ne on tämmösiä.