Pelargoni (pelakuu), Pelargonium, Osa 1, Suljettu

Jos Sutarve kimppaa kootaan, niin tarjoudun mukaan.

olipas siellä Sutarvella kaikkea kivaa… Uskaltaiskohan sieltä tilata? Minä kun en oikeastaan osaa juuri sanaakaan ruotsia. Ilmeisesti onnistuin luomaan käyttäjätilin onnistuneesti. Tiedä sitten menikö kaikki ihan oikeille riveille, mutta ainakin sinne yhteystiedot tungin.

Hyvin uskaltaa, jos minäkin kielitaidoton olen osannut, niin kukas ei sitten osaisi.

Pitääkö nuo sivuilla ilmoitetut postikulut paikkaansa? Kerkesin jo kiroamaan tuon valuuttakurssinkin, kunnes tajusin vertaavani kruunuja dollariin enkä euroon

^ulkomaan lisää tuli mulle ainakin erikseen sähköpostilaskuun.

MUTTA! Tuo mun prismantuliainen jalopelargoni on alakanu kuivattaa lehtiään!? EI näy ötököitä, kukkii iloisesti. Saviruukussa, olen antanut kuivahtaa välillä ja sitten reilu kastelu. Eteläikkuna, mutta ei tähän ihan pahin paahde osu.

Lehtiin tulee ihan miten sattuu, keskelle ja/tai reunoihin ruskeita kuivia kohtia ja sitten ne alkaa kellastua. Mutta kukkii vaan. Kuivahtaneet lehdet napsahtaa nätisti irti…Mullan /ruukun vaihdoin silloin, en ole hirveästi siis vielä lannoitellut… on se jonkun substral-lorauksen saattanut saada samasta kannusta kun olen kastellut välillä.

Niin ja vanha talo eikä niin eristetyt ikkunat, saattaa tuolta puhaltaa kylmää ruukkuun.

Pitäisikö multa pitää kokoajan kosteana, tai sumutella? VAi voiko hän nyt vaan yht´äkkiä vaihtaa kerralla vanha lehdet pois, noinniinkuin sulkasato?

Hyvin sujuu Sutarvelta tilaaminen. Voisihan sitä kimppaakin kokeilla, mutta en tiedä tuleeko se yhtään halvemmaksi. Taidetaan asustella sikin sokin Suomea.Tuli siitä mullekin lisälaskua kun tilasin. Traderassa näkyy olevan kaupan vaikka mitä pelargoneja. Pitää seurata tilannetta.Jenkeistä olen nettihuutokaupasta tavaraa tilannut mutta en Ruotsista koskaan. Saattas olla helpompaa Ruotsista, jenkkeihin on tuo maksupuoli välillä vaikeaa.

Sain tehtyä tilauksen tuonne Sutarveen (ainakin luultavasti). Tilausvahvistus ainakin tuli. Sieltä siis tulee vielä uusi lasku erikseen sähköpostilla? Ihmettelinkin hiukkasen kun postikulut täsmäsi Ruotsin sisäisiä kuluja.

Kyllä tulee. Suomeen on postikulut muutaman euron kalliimmat.

Tilasin kans eilen sieltä niitä uutuuksia, heti tuli tilausvahvistus ja tänään samantien tuli jo lasku, jonka maksoinkin. Luultavasti kasvit tulevat jo ens viikolla.

Jos kimppaa suunnittelette, tehkää tänne

Mikäli tuonne on joku kimppaa tekemässä niin minä ainakin voin tulla mukaan… Pari mielenkiintoista oli, mutta ei oikein niiden takia viitsi alkaa tilausta tekemään…

Mulla ei enää mahdu mihinkään mitään kun ainakin n 50 kasvia on jo tulossa eri paikoista. Jospa saisin ensi viikolla tythjennettyä kasvihuoneen vesisaaveista ja ulkoruukuista niin siitä vähän lisätilaa.

No, ei minullekaan oikeastaan enään sovi… Oli vaan hirvittävän miellyttävän näköinen tuolla se Alice. Minulle ei onneksi ole noin paljoa uusia kasveja tulossa. Pelargoneja on tulossa muutamasta paikasta. Sutarven tilaus käsitti 6kpl, Michielsin (?) kimppaankin taisin osallistua ja laitoinkohan Gommeriltakin jotain tulemaan? Ebaystakin taisin jonkin tilata. Ongelmaksi osoittautuu pikemminkin nuo kylvökset. Pakkohan sitä on yrittää siemenestä kasvattaa pelargonia. Sääli vaan että tuo itävyys olikin parempi kuin oletin ja nyt pikku pikku pelargoneja pilkistää mullasta noin 30kpl…

Ei mullekkaan mahdu enää mitään mihinkään, mutta nälkä kasvaa syödessä!

Minä olen tehnyt Sutarvelle tilauksen jo pari viikkoa sitten. Mitään ei ole kuulunut. Ei vahvistusta eikä pistokkaita. Olenkohan nyt vahingossa jättänyt jonkin ruksin laittamatta. Oletteko kaikki saaneet tilausvahvistuksen ja laskun etukäteen? Eli alanko kysellä missä vika vai odottelenko vielä jotain tapahtuvaksi?

Ja juuri kun katsoin, niin se Bornholm on jo loppuun myyty. Voihan hitsiläinen, se kun oli mun listallani myös.

Onhan kumma ettei ole tullut tietoa, kolme kertaa olen jo tilannut ja aina on tilausvahvistus tullut heti, samoin lasku. Ensimmäiset kasvit saapuivat tehdyn tilauksen jälkeen parin viikon päästä ja seuraavat tuli nopeammin ja katsotaan miten näille käy.

Kyllä Sutarvelta tulee vahvistus heti.

Eilen kävin Vaasan uudessa Plantagenissa, mukaani halusi lähteä Sister Henry, joten hän muutti meille. Se grandiflorum tarkoittaa tietenkin suurikukkaista, sitä mitä niissä jalopelargoneissa useasti lukee. Joku sitä tässä aikaisemmin kyseli.

Niin se oli Jadeliila joka kysyi Hoyabellalta mitä se tarkoittaa suomeksi… Englantilaisia jalopelargoneja, suurikukkaisia (kyseli tässä muutama päivä sitten).