Ihana hulluus! ![]()
Mikä hän on nimeltään? 
Oliskohan joku PAC Tomcat… Mexica tms. Vaikea sanoa. Kannattaa kysyä sieltä, mistä ostit. Heillä saattaa olla se tiedossa, vaikka ei sitä nimeä ole laitettu tuohon kasvin kylkeen.
En tiedä onko tämä sama valkoinen joka viime kesänä kukki todella upeasti ja teki isot pallot. Harmittelin jo ettei se jäänyt eloon, mutta jos tämä on sama, niin olen todella iloinen. Lehdet tosin on pienemmät, kuin viime kesänä.
Tämä on tehnyt runsaasti pienempiä lehtiä.
Tähtipelargoni Edwards Zoran nuput ovat todella punaiset mutta auennut kukka onkin aika hempeän värinen. Jonkinasteista pientä pisamaa näyttäis olevan terälehdissä.
Mårbacka kukkii kauniisti,kestosuosikki
Minun Mårbacka Emmassa ei ole lehdet mennyt silleen rumasti, kuin viime syksynä, jonka ostin yhdellä €urolla ja siinä oli kiiltävät lehdetkin. Siinä uudessa on normaali lehdet, mutta todella suuret ja alimmat suuret lehdet poistin.
Onko vanhasta Mårbacka Emmasta tehty uusi verso?
Mårbacka Emmaa ei ole koskaan ollutkaan vaan Emma från Bengtsbo on mutaatio Mårbackasta
Ainakin minulle myytin sen nimenä Mårbacka Emma. Ihmettelin kyllä etteivät maininneet Emma från Bengtsbo.
Pepino, jos sun tulppaanikukkaisessa pelargonissa on tavalliset lehdet, niin se on varmaankin Mårbacka Tulpan. Sen lehdet eivät käpristele, mutta kukinto on samantapainen vaaleanpunainen tulppaani. Kuten Jässikkä jo totesikin, niin Emma från Bengtsbo on mutaatio tai sportti Mårbackasta. Ja tuo Mårbacka Tulpan on eri pelargoni. On valitettavaa, etteivät kaupat, puutarhat ym käytä koko nimeä kasvista. Tulee helposti sekaannuksia!
Muistan hyvin, kun täällä hehkutin ostaneeni pelargoniharrastukseni alkutaipaleella ihanan tulppaanipelargoni Emman. Mutta olen tosi iloinen, että täällä asia korjattiin ja kerrottiin, että se on Emma från Bengtsbo. Keräilijälle se on tosi tärkeä tieto. Voin kertoa vielä esimerkin siitä, miten paljon sekaannusta nuo väärät nimet aiheuttivat aluksi, kun en mistään mitään tiennyt. Vieläkään en tiedä paljoa, mutta jotain olen oppinut. Ostin Plantagenista Appleblossom nimisen pelargonin. Sitten sain täältä Appleblossom Rosebudin ja ja Rosebudin. Sitten ihmettelin, kun mulla on kolme täsmälleen samalla tavalla kukkivaa pelargonia. No sama pelargonihan se oli. Siksi olisi hyvä käyttää pelargonista koko nimeä. Se voi ärsyttää joitakin, mutta toivottavasti ymmärrätte, miten tärkeää se on keräilijälle. Hiukan nipotamme nimistä! ![]()
Laitan tähän vielä linkin Pelargonitaivas-blogista, jossa on tuosta Mårbacka Tulpanin ja Emma från Bengtsbosta kerrottu. Sieltä löytyy muutenkin paljon hyvää tietoa pelargoneista! Kannattaa tutustua!
http://pelargonit.blogspot.fi/search/label/Emma%20från%20Bengtsbo
Mistä ihmeestä johtuu, ettei puutarhurit tiedä mitä myyvät. Netin kautta kun kyselee lisää tietoa josta tilaa, niin vastaus on “ei tiedetä” Miksi heillä sitten on isot puutarhat, joissa kasvatetaan myyntiin menevät kasvit. Tuntuu kuin he tilaisivat pelkästään valmiita kasveja joita saa myös marketista, mutta marketit myy puolet halvemmalla esim. viiniköynnökset on alle 10€/kpl, mutta netti myy n. 20€/kpl vaikka kyseessä on sama nimike.
Ei ole kovin luotettavaa.
Jadetsu, kerrankin!! ![]()
Viimeksi piti oikeestaan nauraa messuilla pelakuun nimi-asialle kun naapurin vanhempi mieshenkilö tuli nykimään hihasta että lähtee hänen kans katteleen pelakuita, hänellä on varmaan saman verran pelakuita kuin miullakin, joka tapauksessa halusi jotain uutta.
No me käppäsimme ja sitt hän huomas semmosia joissa oli valtavat kukat , kirjavia + myös muita värejä ja hän kysäs myyjältä että onkos näissä nimilappua , niin vastaus oli että ei jokaikinen kasvi tartte erkseen nimilappua, ne on pelargonioita !!!
Miulla petti pokeri ja purskahin nauruun ja tuumasin että Kappas vaan niimpäs onkii. Sanoin minä tälle myyjättärelle että kyllä niilä silti ruukaa nimikin olla. Mieshenkilö otti sitten pari kasvia ja aiko kirjottaa ite nimilaput : Pelargoni.
Ei ollu sama kauppias ku viime vuonna miulle möi pelargonioita kun nimee tivasin

Nuo edelliset oli muistoja viime kesältä. Melko hyvin talvehtivat kaikki, ainoastaan luonnonlajit, kuten tuo P. sidoides ryhtyi kenkkuilemaan ja kuolla kupsahti, kun siirsin keväällä viileästä kellarista huoneenlämpöön. Ei olis ehkä pitäny viedä kellariin ensinkään? Ja tunnistaisko joku tuon tähtipelargonin, onko Fireworks Pink, niinkuin arvelen?
Siltähän se näyttää, mutta vaikea varmaksi on mitään sanoa.
Nyt vein kaikki pelakuu taimit parvekkeelle. Voi että miten söpöjä siemenistä kasvatukset taimit on. Isot pelakuut saivat jäädä olohuoneen ikkunalle ja lähes kaikki siellä kukkii. ![]()
Ensimmäinen hyllyköllinen pääsi lasiterassille!
Selvästi huomaa, että tuo valkoinen on Zonale -lajike, kun lehdissä on tummat renkaat eli vyöhykkeet. 
Löysin siemenpussit joista piti talvella kokeilla kasvattaa muutama pelakuu. Heitänkö pois vai säilyykö ne ensi talveen? Ei lue kauanko säilyy mutta se lukee että ne on viime vuoden siemeniä.