Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, Osa 3

Oi että mitä kaunokaisia.

Tsaarin Morsian

Edelleen jaksavat kukkia:

Ylvalii,onko näissä niitä multa saatuja?

Voi,jos vielä joskus saisi noita ihanuuksia.Punaine Ruusunnuppupelargonia ja valkea yksinkertainen minulla vielä.kituu.Saa nähdä meneekö talven yli?

Pistokkaita juurtumassa.

Mulla menee johonkin helmikuun lopulle tai maaliskuun puoliväliin, ennen kuin otan pistokkaita. Juurrutan ilman lisävaloa, joten täytyy odotella, että päivät pitenevät.
Mutta ihana nähdä Kurpan pistokastarha, se tuo toivon keväästä jo mieleen.

Kevättä…

Pikkuhiljaa voi ruveta pelargoneja leikkelemään ja tänä vuonna olis mullan vaihtoakin. En useasti sitä tee. 

Pelakuut tällä hetkellä hyvässä kunnossa ja kasvaneet kovasti.Suunnilleen kuukauven päästä leikkelen net.
Kukkanuppuja oli aika palijon,nypin net pois. 

Ensimmäiset pistokkaat jo juurtuneet.

Ruukuttelin osan juurtuneista pistokkaista.

Jos joku ihana ihminen laittaisi tälle mummolle erilaisia Pelargonian oksia.Minulle täytyisi postittaa? Liikkeestä ostin viimekeväänä,jotka piti olla takuuoksia.Yhtään en saanut kasvamaan.En enää tilaa muuta.kuin jonkun hyvä tahtoisen ihmisen koti kukkia vaan.

Pitkästä aikaa täällä, uutena ,kun vanhat ei toimineet,
Pelargonitkin kiinnostaa taas. Kevättä koti mennään.
Entinen Tourangelle ja Luponia ,en saanut niistä kumpaakaan toimimaan.

Laitoin jo aikaa sitte itse keräämät pelargonin siemenet itämään, yksi ainoa iti. Siemenistä olisi kiva kasvattaa jos vain jossain olisi kaupan!

Lopultaki sain leikeltyä pelakuut,taas purkkimäärä lisäänty reippaasti.Hyvin ovat selevinneet talaven yli,yhtään eioo kuollu.

Samalla tavalla kuin kävi daalioille niin kävi myös pelakuille… kaik män syksyllä pakkasessa.

Tässä mun kuistilla talvehtineet pelargonit. Hyvin työntävät jo uutta lehteä. Olisiko nyt oikea aika pistokkaille? Voiko pistokkaita juurruttaa vähän viileämmissä eli tuolla kuistilla, jossa lämpötila noin 15 astetta vai tuonko ne juurtumaan lämpimään tänne tuvan puolelle? Laitanko ke ensin vesilasiin juuria kasvattamaan vai miten kannattaisi toimia?

No niin, otin 4 kpl näitä, katsotaan miten lähtevät.

Tässä vielä nämä emokasvit. Tuo hailakamman vaaleanpunainen on anoppivainaan peruja ja lohenvärinen on Ruotsista sukulaisilta saatu, siinä näkyy lehdessä tumma kuvio.
Ei kukaan tietäisi nimiä näille?