Onko kellekään muuten tuttu Gloria-lajikkeinen pelargoni? Osaisitteko avata mulle vähän sen sielunelämää? Tunnutaan olevan aina eri aaltopituuksilla, mulle ei esimerkiksi ole kolmen vuoden aikana vielä selvinnyt että pitäisikö sen kasvaa isoksi vai pieneksi
Nyt leikkelin pelakuut,ahistava toimenpije minusta tuntuu vaikialta leikellä.En raski juurikaan koskaan alas leikata.
Aina jäävät liian isoiksi
Mä leikkasin pari päivää sitten oman pelakuuni, sen rescued-yksilön. Otin nyt tällä kertaa muutaman varren latvaosan talteen ja pistin ne ruukkuun multaan jos vaikka juurtuisivat. Laitoin muovipussin ruukun ja pistokkaiden päälle, ehkä siitä on apua .
Täällä pistokkaat jo hyvin juurtuneet.( En laita koskaan muovia päälle.)
Mä keksin sen muovipussihupun siitä kun pari vuotta sitten mua pitkän linjan kasviharrastaja neuvoi laittamaan karviaismarjapensaspistokkaat multaan ruukkuun ja huputtamaan ruukun muovilla. Neuvoi pitämään sitä muovia siinä viikkoja, en muista enää montako mutta monta joka tapauksessa. Ulkona tietty. Otin sillon sen muovin pois liian aikasin kun aattelin että nehän tukehtuu sinne muovipussin sisään. ja niinhän ne pistokkaat ei sitten lähteneet kasvuun.
Nyt muistin sen neuvon ja aattelin että varmistelen tätä näiden pistokkaiden kasvuunlähtöä silleen. Oon nimittäin joskus yrittänyt tosta pelakuusta pistokkaita juurruttaa, ilman huppua siis, mutta ei ne mihinkään sillon juurtuneet. Eihän siitä nyt varmaan haittaakaan voi olla , vai ?
Mun mielestä on hyvä jos on alalämpöä pistokkaille, ainakin silloin jos ovat viileässä paikassa.
Mullon kaikki autotallissa,tällä hetkellä pöytätasolla lämpöä noin alle 10 astetta.Laitan lämpömatolle ja pakko laitaa muovia päälle ettei tarvi joka päivä käyvvä kattomassa.Nopiaa multa kuivuu lämpömatolla.
Osa on suoraan mullassa ja osa vesiastioissa,eivät mahu mitenkään kaikki lämpömatoille.Nyt kuiteski tääläki pakkaset hellittää ja autotallin lämpötila nousee väkisinki,loput laitan multaan.lähtee mikä lähtee.
Ohan nuita taas joka paikka täynä
Vanhat pelergonit on jo ulkoverannan ikkunalla, kun muualla on täyttä. Täytyy vähän vahtia, etteivät palellu.
Jos.vielä jostakin saisi ostetttua näitä vanhanaikaisia Pelakuita?Ei taida enää kukaan viitsiä postittaa näitä?
Kukkia pukkaa pelargonit yks toisensa perään.
Minä napsin vielä tässä vaiheessa nuput ja kukat pois
Olen kyllä leikannut jo helmikuussa mutta nyt saavat ruveta kukkimaan.
Eli, minä heitin pelakuut pois suunnilleen kolme vuotta sitten, koska black velvet pelakuihin oli tullut juurikirvat. Ajattelin, että on parempi heittää kaikki, jotta ne kirvat ei leviä sisäkasveihin.
Toinen syy, että kyllästyin niihin, mutta mistä tietää, jos uudestaan iskee kiinnostus niihin.
Lustre de Pink,on vissiin siemenkota tuo pitkä tuossa kukassa
Mä ostin 12kpl 1€/kpl Pelarkuit, lykkäsin kaikki isonruukun reunalle, keskelle Valkoinen Pasuuna…
Nuo euron pelakuut ovat aina olleet heikkouteni. Täydelliseen kukattomuuden tilaan vajonneita olen monena kesänä koonnut puutarhamyymälöitten rullakoista. Nyt yritän hillitä hankintavimmaani, ja paremminkin saada ikkunoille talveksi vähän väljempää. (Talvetan pelakuut, ja siksi ei ole viisasta koota lisää ja lisää.)
‘Mårbacka’ pääsi itseltäni jotenkin häviämään, mutta onneksi olin vienyt niitä miehelleni. Sain sieltä sitten palautettua yhden kotiin takaisin.
Haluaako joku pk-seutu - Porvoo -akselilla pinkkejä tai punaisia vanhanajan pelakuita? Mulla on näitä jo liikaa ja olen ajatellut antaa pois, ei riitä ikkunalaudoillla talvehtimistila enää.
Eli värejä löytyy tumma punainen, vaalean haalea melkein valkoinen pinkki sekä lohen sävyinen pinkki.
Kaikki jotain vanhaa kantaa paitsi tuon tumman punaisen taustoista en ole varma.
Liikun autolla paljon joten voin tuoda.
Jos oisin lähempänä, ni voisin hakea… Pinkki ja keltainen Pasuuna on toisissa isoissa ruukuissa, eikä niissä ole vielä mitään kasvaas juurilla.
Jaahas, taas pyöritti kuvan
Yritin vastata karvarin yksityisviestiin, mutta foorumi heittää mut ulos. Eli karvari, laita sun osoite ja nimi mihin lähetän yksityisviestinä, otan pistokkaita sunnuntaina ja postitan maanantaina.