Pelkäätkö jotain, mitä ja miksi?

Avaavista piipuista taitaa Ventoline olla yleisin. Luulisin että lääkäriltä saa reseptin jos on kerran taipumusta koviin yskänkohtauksiin jotka ei tahdo loppua. Itselle se ei maksa juuri mitään kun Kela korvaa mutta ilman astmadiagnoosia saattaa olla kallis. Tosin kuten jo aiemmin mainitsin, terveydelle ei ole hintaa.

Paljonko tuollainen EpiPen lääke maksaa. Täytyisi varmaan varoiksi hankkia. Muistuu viime uudenvuoden kunnon kohtaus mieleen:(

Epipen maksaa 57,56€. Avaava piippu kolmisen kymppiä ja hoitava piippu viitisen kymppiä.

Kiitos tiedosta. Tyyriin tuntuinen, mutta kunnon kohtauksessa ei varmasti yhtään:)

En kyl tiedä korvauksista? Ainaki epipen on peruskorvattava. Toi on listahinta. Ja riippuu varmaan missä asuu. Kuinka kauan avun saaminen kestää yms. Onhan toi tärkee niille joilla on pahoja allergioita.

Tuo avaava piippu olisi minun hankittava, kun kertakaikkiaan pelkään että tukehdun joskus työmaalle yksin ollessani. Pitäisi ja pitäisi, mutten saa ajoiksi hoitaa asiaa. Vuosia sitten minulla olikin sellainen varalla, mutta meni sitten aikanaan vanhaksi.

Mun mielestä tulee korvaus aina, jos on lääkäriltä resepti, vaikka ei olisi diagnosoitu astmaa. Minä olen useemman kerran saanut reseptin astmapiippuun, kun flunssa äityy pahaksi eikä yskä lopu ollenkaan.

Peruskorvauksen saa reseptilääkkeestä. Erityiskorvaus vaatii diagnoosin ja ainakin omalla kohdalla piti olla muistaakseni 6kk käyttänyt lääkettä ja lääkäri todennut sen toimivaksi.

Astman erityiskorvausnumero kelakortissa on AE 203 sillä saa 72% korvausta. Peruskorvaus on 42%.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160204153342EE?openDocument

Anne-64 kyllä näin on, käytin puoli vuotta astmalääkettä. Lääkäri siis totesi astman puoli vuotta sitten. Piti käydä samalla astmalääkärillä sitten kun tästä toteamisesta oli puoli vuotta kulunut. Lääkäri lähetti kotiin paperit ja pyysi vielä liittämään mukaan alun pef-mittaukset ja näiden lappusten kanssa menin kelalle, josta tuli korvaukset ja uusi kelakortti, jolla saa 72%:n korvaukset.

Minulla on juuri tuo 72%n korvausluokka noissa astmalääkkeissä, eikä silloin ylläpitolääkitys (Flixotide) maksa kuin kymmenen euron luokkaa/kk. Avaava lääkekään ei paljoa maksa ja kun on peruslääkitys kunnossa, ei sitä onneksi monesti edes tarvitse.

Tänä kesänä minulla oli ensimmäistä kertaa se ongelma, että nenätiet menivät aivan tukkoon -nieleminen oli todella vaikeaa, nukkuminen oli sitä sun tätä, ja kuulostin typerältä puhuessa nasaalilla (joka sekin oli vaikeaa). Mikäköhän senkin nenän sai totaalisesti tukkoon moneksi viikoksi, oliko tänä kesänä joku erityinen kukkija? Sain kyllä lääkäriltä nenäsumutetta, mutta ei sekään toiminut kovin kehuttavasti.

Caracal, mars apteekkiin sarvikuonon eli nenänhuuhtelukannun ostoon! Lisäksi ruokakaupasta paketillinen karkeaa suolaa (tavallista, ei jodioitua tms) niin pysyy röörit auki. Eikä tunnut yhtään pahalle vaikka itsekin karsastin ajatusta pitkään. ‘Sivuvaikutuksena’ se että olen pystynyt lopettamaan kokonaan kalliin nenäsuihkeen käytön.

Ja tuota nenähuuhtelukannua suositteli ihan allergia, nenä- ja keuhkolääkärit.

On muuten nuhassakin verraton: helpottaa kummasti oloa kun saa nukuttua. Suolavesi laskee nenän limakalvojen turvotusta ja huuhtelee rä’än pois ja vähentää uuden muodostusta. Eikä tule niin hleposti poskiontelontulehdustakaan. Kahta en nuha-aikaan vaihda: toinen on tuo nenänhuuhtelukannu ja toinen on Leiraksen A-vitamiinivoide - sitä kun sipaisee nenään niiston jälkeen niin ei mene nenä punaiseksi eikä kipeäksi. Ainoa rasva joka ei kirvele nuhanenää.

Miten tuollainen sarvikuono toimii? Vedätkö vettä nenästä sisään ja mistä se sitten tulee ulos? suun kautta? Yh, meidän neidillä (25 v) on niin usein nenä tukossa ja poskiontelotulehdus, tuo voisi ehkä auttaa. Paraikaa on kuuri menossa.

Löytyihän se heti.

http://personal.fimnet.fi/laaketiede/sarvikuono/kohje.html

Tuolla sarvikuonolla kaadetaan suolevettä toisesta sieraimesta sisään ja aikansa kuljettuaan tulee toisesta sieraimesta ulos. Kuulostaa todellakin paljon pahemmalta kuin mitä on. Oulunseudun kanssa täysin samaa mieltä, eto peli flunssa-aikaan

Lähetin ohjeen tyttärelle. Hänellä on tänä syksynä jo toinen poskiontelotulehdus menossa. Oli kyllä niin masentunut perjantaina kun tuli lääkäriltä. Toivottavasti hän hankkii tuon laitteen heti huomenna. Apteekista varmaan saa.

Sarvikuono maksaa noin 13 euroa, väreinä on punainen ja sininen :wink: Ja tiedän että ajatus voi tehdä monella pahaa, niin se teki minullakin - vettä nenään! - mutta tuossa laitetaan lämmintä suolavettä eli ei tunnu millekään. Voi vaikka puhua samalla. Eli ei tunnu ollenkaan samalle kuin jos esim uidessa tai suihkussa menee vettä nenään. Yhtä suuri ero kuin sillä että vetäisee puukolla haavan sormeen tai otetaan verikoe sormenpäästä. Jälkimmäinen ei tunnu juuri millekään.

Käyttöohjeet löytyy esim osoitteesta http://personal.fimnet.fi/laaketiede/sarvikuono/kohje.html

Ja sitten pari käyttäjän vinkkiä:

1. Ei kannata kipata kannua liian pystyasentoon jotta siitä suuremmasta täyttöreiästä ei hulahda vedet korvaan :-))
  2. Leuka kurkkuun niin ei mene kurkkuun vettä
  3. Lopuksi EI SAA niistää sieraimia yhtä aikaa tai korvat menee lukkoon!! Ota paperia jo valmiiksi ja pyyhkäise valuva vesi siihen. Sitten pää alaspäin ja paperin kanssa ensin toisen sieraimen tuhautus tyhjäksi, sitten toisen. Eli pääpointti on se että vain toinen sierain tukkoon kerrallaan kun tuhauttaa, ei molemmat sillä silloin menee korvat lukkoon! (Oppii hyvin viimeistään silloin kun kerran tuhauttaa korvat lukkoon…)

Olen vahvasti sitä mieltä että usean poskiontelotulehduksen saa hoidettua tuon kannun avulla kotikonstein. Kannun mukana on hyvät ohjeet.

Hienokiteinen merisuola on nopealiukoista ja kätevää kannun kanssa.

Tytär innostui heti tuosta sarvikuonosta, tiesi siitä, mutta ei ole kokeillut. Huomenna hän yrittää hankkia sellaisen.

Kiitti teille että toitte sen esille.

Lisäksi suurin osa antibioottikuureista jotka määrätään onteloihin ei oikeastaan edes auta!

Mutta sen suolan kanssa kannattaa vähän häärätä: Jodioitu suola haisee oikosululta nenän takana ja kirpistelee. Pelkkä vesi se vasta kirpisteleekin, isäntä - se hurja - laittoi pelkkää vettä ja tosiaankin vesi virtasi silmistä ja irvisteli hurjana. Uskon että oppi kerrasta.

Eli hienoa merisuolaa. Kuulemma alunperin nenää on pesty simpukankuorella ja merivedellä.

Minulle ei ole määrätty lääkekuurin palaakaan nenäkannun ostamisen jälkeen, ja ostin sen kun viimeksi jouduin melkein kuurille mutta halusin kokeilla ensin kannua. Vähentää yskimistäkin merkittävästi.