Peruna, Solanum tuberosum

Mun ohjekirja sanoo, että siemenperunoita ei kannata leikellä osiin, ellei niistä ole pulaa.   Siis kokonaisina vaan maahan.

Peruna tekee silmut ITUKUOPPIIN, jotka kyllä ovat näkyvissä, jos älyää katsoa. Oikein isot perunat voi leikellä, kunhan tarkistaa, että jokaiseen jää silmukohtia. Niiden on hyvä antaa kuivahtaa leikkuupinnaltaan ennen istutusta.

Kreikassa saattaa olla kesällä liian kuuma perunalle. Kannattais kokeilla aloitusta varhaiskeväästä tai syksyllä. Wisconsinissa perunan varret kuoli elokuun kuiviin helteisiin. Jos kylvin pääsiäisenä, niin juhannuksena syötiin uusiaperunoita.

Kiitoksia. Ei siis mikään ihme että ei viel ole tullut vartta esille :wink: Unohdin kertoa että täällä nuo perunat ovat aika paljon isompia kuin suomessa ja siks niitä kai pystyy leikkelemään ? Nyt pitää huomenna mennä kauppaan ostamaan perunaa ja kokeilla jos kasvatuksesta jotain tulisi :slight_smile:

ps. tyhmä kysymys mut ovatko uudetperunat tavallisia perunoita jotka on poimittu aikaisemmin ???

Löytyykö peruna-alasta enemmän tietäviä vastaamaan Colazolle?

En ole ammattilainen, ja tod. näk. joku ehtii ennen mua vastaamaan mut: Uudet perunat on niitä jotka on just het pian nostettu maasta ja myydään parin päivän sisällä. Tai tietysti itse nostettuna syödään samana päivänä. Ns. vanhat perunat on niitä jotka ovat olleet varastoituna jo jonkun aikaa. Uusissa perunoissa ei ole nimeksikään kuorta, vanhoissa perunoissa on jo aika paksu kuori, ja sen avulla ne säilyttävät mm. kosteutensa. Vanhojen perunoiden tärkkelyspitoisuus on myös korkeampi kuin uusien (tärkkelystä kehittyy varastoinnin aikana) ja siksi jauhoistenkin lajikkeiden "uudet" eivät kovin hyvin sovellu esim. perunamuusiin.

Ai niin. Valitse kaupasta perunoita jotka olisivat kelvollisia myös kattilaasi. Katso että ns. itukuoppien keskellä on pienen pieni piste, siitä se itu lähtee. Itukuoppa on vain pienehkö kuoppa/kuoppia perunassa.

No niin nyt tietää jotain perunasta :wink: Kiitokset siitä teille.

Vähän ihmiset katto mua tänään kun tutkailin perunoita ja ostin niitä surkeimman näköisiä :stuck_out_tongue:

Uudetperunathan on oikeestaan perunoita, jotka on kaivettu maasta heti kun ne on alkaneet muodostumaan, eikä niiten kuori ole vielä kehittynyt varastointia varten. Ns. uudetperunat eivät siis edes säily varastoituna pitkään. Varastoitavien perunoitten kannattaa antaa olla maassa mahdollisimman pitkään, niin kuori paksuuntuu ja tärkkelyskin jotenkin muuttuu, siksi ne siis maistuukin erilaiselta kuin ne uudet. Yksi perunanjalostaja sen perunan ‘kypsymisen’ kerran mulle selvitti. Pitäis kai etsiä se vanha viesti aiheesta.

Miten teitien perunamaat voi? Meillä esikasvatetut voivat mainiosti. Kohta voisi varmaan ottaa maistiaisia. Ne olivat kasvattaneet maitopurkissa ja kivasti perunanalkuja. Sen sijaan siemenperunoista istutetut ovat vasta pienellä taimella, ja osa ei sitäkään. Ilmeisesti ei ihan vielä päästä multaamaan.

Timon olen jo kerran mullannut, kohta otan harson pois päältä. Olen pitänyt sitä täällä vitosella koska on ollut pakkasöitä ja jotta saa satoa aiemmin. Nyt vaan eivät tahdo mahtua enää harson alle. Talviperuna Pito on laitettu vasta pari viikkoa sitten, joten kohta kai sekin jo pilkistää.

Kukkii se perunakin, sano!

Löytyykö perunan lehtihomeen torjuntaan mitään luonnonmukaisia tapoja? (eli onko mitään muuta vaihtoehtoja kuin alkaa noita kauheita myrkkyjä laittamaan uusien perunoiden kasvustoon…)

Onko tämä peruna?

siltäpä tuo vähän näyttäisi

Perunahan se. Noita pikkutaimia pilkistelee minunkin ryytimaassani

No niin loistavaa koska mä laitoin tonne perunoita mut kun ei oikeen tiedä miltä ne näyttää. Joten nyt eikun odottamaan niiden kasvua :slight_smile:

Hei onko siitä haittaa jos perunoita kasvaa lähekkäin? Mä nimittäin laitoin ne ensimmäiset todella syvälle ja kun niitä ei näkynyt pitkään aikaan niin laitoin niiden kohdille uusia. Nyt sieltä mullasta nousee ne aikaisemmat perunat noin 5cm päähän johon laitoin uudet? Tais mennä aika sekavaks mut toivottavasti ymmärrätte :wink:

Tilaahan peruna tarvitsee kun se kasvattaa siihen niitä mukuloita. Muistaisin että sanoit että ne mukulat, perunat siis, on siellä tosi isoja. Ei kai niitä kuitenkaan kannata lähteä pois kaivelemaan, ota kokeiluna ja katso kuinka paljon ja minkä kokoista tulee. Tiedäthän myös että perunaa mullataan, eli kasvuston juurille lisätään kerran tai pari lisää multaa (tai jotain katetta, mitä kukakin käyttää. Tehdään perunalle sellainen “muurahaiskeko” :slight_smile:

Pääasia, että mukulat eivät saa päivänvaloa.