Peruna, Solanum tuberosum

Eli periaatteessa “multaamiseen” käy kutteripuru, olki, heinä, ruohosilppu…

kaikki tuo ja savimaalla hiekka oivallisesti. ei tarvitse tehdä moninkertaista työtä, kun nostovaiheessa saa ainekset vaivattomasti sekotetuiksi:-)

Hmmmm mulla ne kasvaa tuolla ulkona kuivassa hiekka/savessa. Jos rupeen multaa päälle laittamaan niin ne ei siinä kauaa pysy kun tuulenmukana lähtevät. Mulla kyl on ne ekat mukulat laitettu todella syvälle about 40cm ja noi uudemmat on ehkä 5-10cm. Ehkä mä yritän jotain siihen päälle laitaa. Saas nyt muutenkin nähdä mitä noista tulee :wink:

Timo ja maitopurkeissa aloitettu Peruvian Purple kukkivat.

Kukkien värit ovat mukuloitten värin suhteen ristissä.

Jokohan Timon juuriin uskaltaisi kurkistaa?

Minä luulin ettei Timo kuki ensinkään! Tänään kävin kaivamassa ja pussillisen pottua sain kahden Timon varren alta. Näillä sateilla on potuillakin kokoa, onko makua vai vettä selviää ihan pian. Reilusti munan kokoisia ovat ja kyllä niitä oli runsaasti.

Munita niitä perunoita, jos voit. Eli ts. työnnä käsi mullan sisään, tunnustele ja kun sopivan kokoinen uusi peruna osuu näppeihin, “poimi” se. Käyt läpi perunapuskat ja sen kolon minkä käsi tekee, on helppo peittää. Kun varsia ei ole revitty maasta, ne jatkavat kasvua ja tekevät lisää pottuja. Munittaa voi vaikka kuinka monta kertaa, kunhan muistaa huolella peitellä kättensä jäljet.

Tagetes,meilläpäin tuota sanotaan varastamiseksi;(siis,kuitenkin omasta penkistä!)

Isoäiti opetti ottamaan perunoita silleen sormimalla, mutta tuota Timoa tuli laitettua aika paljon ja jos ne ei hyvin säily varastossa talvella, voin ihan hyvin vetää muutaman varsineen.

Huomenna mennään taas pottumaalle, joten katson jos siellä jotain jo olisi.

…vakoilemalla (= vakoa kaivelemalla) ensimmäiset perunat nostetaan:-)

Hih hih!-Munitusta,varastamista ja vakoilua!!!-Tuleeko vielä muita?

Uskalsin eilen tehdä koekaivauksia pottumaalla. Neljästä perunasta oli tullut jo parikymmentä perunaa. Lajike ei tiedossa, kun laitoin jääkaapissa itäneet neljä perunaa peltoon. Rosamundaa en vielä uskalla kaivella, eikös se ole aika myöhäinen. Veloxia ehkä voisi jo vähän kopaista... Tuota kikkaa en älynnytkään, että voisi jättää vielä varret paikalleen ja ottaa pottuja "näppituntumalla". Kokeillaanpa viikonloppuna.

Ai vitsi mulla taitaa tuo maa olla liian kovaa jotta voisin kokeilla maassa olevia pottuja :frowning: Ne kasvit kyl onkin vasta about 20cm joten tuskin siellä mitään onkaan :wink: Mulla on yhden perunan lehdet alkanut kellastumaan niin mistäs se voisi johtua? Olisiko lannoite vajaudesta?

Oliko se niin että perunaa ei tarvitse paljoa kastella ? Entäs paljonko lannoitetta pitää laittaa? Ekat perunat kasvamassa ja jotenkin tuntuu että ei tuolla kovassa savimaassa mitään saa aikaiseksi :frowning:

Kuumassa ilmastossa peruna tarttee kyllä kastelua. Wisconsinissa elokuut olivat yleensä kuumia ja kuivia, jolloin perunan varret kuolivat vaikka niitä olisi kastellutkin. Lannoituksen kanssa kannattaa olla konservatiivinen. Liialla typpilannoituksella saat komeat varret, mutta mukulat jäävät pieniksi.

Nostin eilen muutaman varren Timoa anoppilan pellosta ja olihan siellä sellaisia kanamunan kokoisiakin. En saanut kylläkään maistiaisia, sillä lähdimme pojan kanssa mökille uimaan ennen kotiin paluuta ja jätin anopin keittämään perunat muille.

Voi teidän pottujanne, mikä eilen kurkin juuriin ja on siellä herneen kokoisia… Mahtoiko kuitenkin mennä liikaa typpeä heille vaikka vältin levittämästä hepovoimaa siihen riviin, varret kun ovat erikoisen vihreitä ja komeita, toisaalta istutinkin vasta toukokuun lopussa. Osa kukkii näillä hetkin.

Jassoo - pitäisköhän käyttää kätilömenetelmää ja käydä vähän tutkimassa potun juuria… Varsia nostamatta varovasti kokeillaan sinne juurten sekaan, ja toivotaan ettei sormet osu siihen mätään siemenpottuun :smiley:

Muutama vuosi sitten odottelin kovasti Timo-perunoiden kukkimista, että voisi alkaa syödä omasta maasta kunnes selvisi, ettei Timo kuki ja perunat olivat jo nyrkin kokoisiaallapäin. Nyt on muutaman kerran jo nostettu omia ja monen kokoista on varressa mutta siemenperuna on edelleen kova ja käyttökelpoisen näköinen.

Peruna-penttiläiset ovat kätilömäisiä vakoilevia munitusvarkaita… Koitapa selittää tuo muille… ;D

Jos haluan laittaa perunan kasvamaan ruukkuun jossa olis multaa niin kuinka iso ruukun pitäisi olla?

Colazo, lähtisitkö esimerkiksi siitä ajatuksesta että yhdestä siemenperunasta kasvaa kymmenen perunaa. Sitten mietit siemenperunan eli sen lajin kokoa, ja sitten katsot tarpeeksi ison ruukun. Minä kerran paritalon pienellä kuistilla kasvatin itselleni perunasatsin siten että porasin muovisen tavallisen pesuvadin pohjaan reikiä, laitoin kunnon multaa ja yhden perunan siemeneksi. Loppukesällä/alkusyksystä (en muista tarkkaan enää) sain siitä vadistani oikein mukavan sadon. Pieniä, suurimmat ehkä kananmunan kokoisia, mutta yhteen ruokailuun riitti ja se ruokailu jäi mieleenhymy . Nyt olen yritellyt viime ja tänä keväänä kasvattaa varhaisimmat perunat 10 l. muoviämpärissä mutta sato on ollut joko nolla tahi tasan 1. Ei kovin kannattavaa hommaa, kuskasin niitä ämpäreitä kummiskin sisään-ulos-pitkään ja hartaasti kylmien öiden takia. Jos omalle työlle mitään hintaa laittaa niin kyllä oli kallis se peruna hymy

Luulen että ensi keväänä minulla on yksi homma vähemmän tehtävänäsilmän isku

Jos sinulle ei maasta niitä perunoita kunnolla tule, niin viljele jotain muuta mikä siellä on helpompaa ja osta perunat kaupasta. Nehän on niin halpoja ettei niiden takia kannata hermojaan menettää? Paitsi joo, kyllä minäkin jo kolmatta kesää tuossa savimaassa rehkin omien perunakasvatuksieni kanssa... mutta älä tee niinkuin minä teen vaan tee niinkuin minä sanonsilmän isku