Peruna, Solanum tuberosum

Heh, kävinpäs minäkin tänään perunamaallani astia mukanani. Piti kopeloida vai mikä se sana nyt oli, varastella käsikopelolla sieltä joitakin isompia mukuloita. Isoja muhkuroita käteen osuikin - savikokkareita on kuulkaa monenkokoisia ja -mallisia... Astia tyhjänä palasin keittiöön miettimään ruokalistaa uusiksino-jaa

Ei puhettakaan, että voisin käden työntää maahan ja kopeloida onko perunoita. Ajatus kastemadoista pitkin ihoa on ihan liian äklö.

Kyllä meilläkään ei ole potuista tietoakaan, yks ilta yhden nostin niin itse pääpottu vaan olla möllötti, ei tietoakaan uusista potuista…

Moonriver, kastemadot taitaa olla ainoita pikku otuksia joita siedän =)

Blå Kongoa ja Siikliä hakasin tänään ruoaksi.

Minua pelottaa huomattavasti matoja enemmän että munitan mätämunaa eli siemenpotun…

Joo perunat on halpoja mut kun nyt on mahdollissuus täällä lämpimässä kasvatella niin olis kiva myös kokeilla perunaa. Tuon yhden puutarhaamyymälän mies sanoi että tuovat siemenperunoita kuhan ilmat pikkasen kylmenee eka (siihen voi kyl hetki viel mennä :wink: niin silloin voisi kokeilla.

Jännä, Colazon maassa odotellaan ilmojen kylmenemistä ennen siemenperunan laittoa, meillä taas ihan päinvastoin :slight_smile:

Siikli kukkiinaurua.

Rosamunda on kukkinut jo pari viikkoa ja siinä on aivan ihanat rosahtavanlilat kukat. Vois laittaa vaikka perennapenkkiin sillä kukkia on niin runsaasti.

Kukkia...

...ja hedelmiä. silmän isku

Toivottavasti tulee "mukuloitakin".

tän vuoden ekat omat!

Miikun perunat on täydellisen herkullisen näköisiä! Onko väri oikeastikin edes lähellä tuota?

Ovat aika vaaleita verrattuna kuvan sävyyn. Riippuu tietty näytön säädöistäkin.

Tänään nykästyn Veloxin varren alla 20 mukulaa, yhteispaino 1,67 kg, nippanappa mahtuivat 3 litran kattilaan. Istutettu 1.5. ja ollut harson alla juhannuksen tienoille. Saman harson alla olleet Timot pienempiä sekä kooltaan että mukulaluvultaan vaikka on varhaisperunaa. Lannoituksena viimekesäinen puutarhakomposti. Harmi ettei tullut otettua kuvaa, olivat kyllä muotovalioitakin. Perunan puolesta voisi olla poutaa syyskuulle että säästyisivät rutolta.

Osaako kukaan sanoa millaista lannoitetta peruna tarvitsee ja kuinka usein? Mun perunan lehdet ovat alkaneet kellastua ja kelailin sen johtuvan typen puutteesta mut en tosiaankaan ole varma.

En usko et se johtuu typen puutteesta. Jos peruna saa liikaa typpeä, ni lehtiä ja varsia tulee paljon, mut itse mukulat jää vähemmiks. Ja liialla typellä lannoitetut perunat ovat sellaisia ns. kumiperunoita. Ne eivät halkea keitettäessä mutta ovat turhan kovia kypsyttyäänkin.

Peruna tarvii paljon fosforia, koita ettiä sellanen lannoita jossa sitä on. Tai sit paremman puutteessa käytä kasteluveteen sekoitettavaa yleislannoitetta ohjeen mukaan. Tai jos löydät sieltä jotain kivennäislannotteita.

Peruna kellastuttaa lehtiä myös liiasta märkyydestä tai kuivuudesta. Ja joskus muuten vaan alimmat lehdet kuivuu.

Onko Kreikassa nyt kuuma? Peruna ei tykkää liiasta kuumuudesta, Suomen kesä on sille just sopiva.

HAHAHAHAHAHA jaa vai onko kuuma ??? Tässä ihan hiessä vastaan sinulle että KYLLÄ :wink: ON taas pienet helteet tulossa ja elo- syyskuussa hellettä riittääkin. Sitä se yks myyjäkin kyl sanoi että pitää ensiks odottaa ilmojen kylmenemistä ennen perunan istuttamista mut kun oli pakko kokeilla :wink: No ehkä mä vaan ihailen teidän kuvia.

P

eruna kukkii myös täällä, neljäs päivä kesäkuussa istutettu.