Peruna, Solanum tuberosum

Täällä Pito (18.5 kaupasta pussissa ostettu, istutettu hyvinkin tiukkaan savimaahan niihin aikoihin) myös kukkii. Itse asiassa se on lähes ainoa laji joka kukkii kunnolla. Muissa lajeissa on ihan vain muutamissa varsissa kukkia. No Rosamundassa kukkivat myös kaikki kaksi jotka istutin yhden penkin päähän, 100% kuitenkin :slight_smile:

Minä en tiedä, mitä perunaa kasvatan. Ovat valkoisin kukin kukkineet jonkun aikaa ja varret ovat tosi korkeat. Saattaa ennustaa heikkoa perunamäärää nuo turhan suuret varsikot.

Jaa, jos noin olisi niin minulle sitten voisi olla tulossa iso sato… On meinaan niin pieniä ne varret että vähän ihan hävettää. Naapurin isäntämies jo aikaisemmin kysyi että laitoinko apulantaa… no enhän minä, luomua kun tässä omiin tarpeisiin… Hänellä on aivan mahtavat perunakasvustot tuolla pellollansa, laittoi reilusti apulantaa (tosin maapohja on siinä hiekkaista, minulla sitä savea). Ja minulla niin pientä alkua että oikeesti hävettää jos hän tulee vilkaisemaan.

Jokainen tekee niinkuin tekee. Tuolla yhdellä kylällä on todella upeat perunasarat, valkoista ja violettia kukkaa täynnään.

Täällä kukkii Asterix, rehuperuna,( jota kuitenkin on viime ajat syöty, koska en ole viitsinyt/ehtinyt hilautua yläpellolle) Siikli ja Blå Kongo ovat kukkineet jo hyvän aikaa, molemmista tulossa hyvä sato. Pito alkaa kukkia, mutta en ihmeitä odota sadon puolesta.

Meillä kasvaa kaikkea mahdollista, koska kyseessä ovat alueet ovat levännyttä maata ja kaikkea rikkaa ei mitenkään ole mahdollista saada pois heti ilman myrkkyjä.

Kassi, mistä sä tiedät mistä on tulossa hyvä sato ja mistä huono sato??? Tyhmä kysyy taas!!!

Milloin ämpäriperunat syödään??? Kysyy tyhmä taas lisää. :-)

Meillä noi “myyntiperunat” laitettiin maahan, jossa ei äbaut yli kymmeneen vuoteen ole viljelty mitään. Toinen sai kyllä hevonpeetä, mutta ei juuri muuta. Hyvin näyttää kasvavan=D

Ämpäriperunat…varmaan sitä mukaa, kun niistä jotain syötävää tulee…

Normaalisti, peruna nostetaan syyskuulla.

Tästä pienestä perunamaasta (oisko 12 taimea) syötiin tänään ekat perunat. Ne on istutettun ihan kaupan syöntipotuista. Pari oli Rosamundaa, mutta muita en muista. Hyviä olivat. Lannotetta eivät ole hirveästi saaneet. Kastelulannoitetta välillä, keväällä vähän kanankakkaa ja kesällä ruohosilppua.

Nättiä on luomuperuna; Siikliä ja Blå Kongoa.

No nyt käy kateeksi =)

Meillä hevonpee-luomupotut ei ole kovin hyvin kasvaneet tänä vuonna ja nyt näkyy jo ruttoakin lehdissä.

Siiklissä varsinkin ruttoa eli olisko herkempi sille…

Yksi aidosta siemenestä kasvatettu perunalajike kukkii kauniin violetinpunaisin kukin. Pienestä siemenestä viimevuonna kasvaneet mukulat olivat punakuorisia.

Jestas noita Kassin pottuja! Minä olen vihreänä kateudesta!

Meidän pihaperunat olivat isoimmillaan 4 cm pitkiä, suurin osa oli peukunpään kokoisia.

Ensi vuonna isäntä EI laita turvetta pottumaan päälle… Ihan kuin olis ensi kertaa pottuja laittanut, pöh. Monta vuotta mökillä ja kotona kasvatettu hyviä ja satoisia perunoita, mutta nyt keksi kokeilla "turvekatetta" heti pottujen istuttamisen jälkeen. No eihän ne mihinkään sieltä kasvaneet, kaksi varttakin vain tuli näkyviin…

Ja tätä EN laita "puutarhurin noloimmat tunnustukset"-palstalle, koska se ei ollut mun juttu… (mielessäni keväällä vain mietin, että kuinkahan siinä käy, kun turve tiivistyy… vaan antaapahan kokeilla).

Muoks: Mökillä sentään kasvaa perunaa "normaalisti"…

Minkä makuisia nuo Blååt on, älä vastaa…perunan :slight_smile:

Blööt on nyt ihan maukkaita, vähän makeita, vaikka sitä rehuperunaksi olen aiemmin sanonutkin.

niistä saisi kaunista salaattia jos väri kestää keittämisenkin

Vaalenee se vähän, höyryssä voisi kestää paremmin…

Ensimmäisiä kurkkasin tänään, mutta nää on laitettu myöhään.

Aika hyvästi on kasvaneet AsterixitkinTäytyy näköjään perua lausumansa siitäkin, EI ole rehuperuna ja sitäpaitsi yksi harvoista lajikkeista, joiden kukka tuoksuu.

Meilläkin on pari ateriaa päästy nauttimaan omasta pellosta. Vaihdettiin perunamaan paikkaa ja siitä oli hyötyä, ei toistaiseksi ole ruttoa näkyvissä. Osa kukkiin vielä ja osa on ilmeisesti sellaista lajiketta, joka ei kukikaan. Maistiaisia on saatu esikasvatetuista sekä viime vuodelta jääneistä omista perunoista, Timo tai Pito tai Van Gogh, mikä niistä on aikainen? Kaiken kaikkiaan laitettiin viittä lajiketta. Juuri tuota edellisvuoden jäämää, Rosamundaa, rivi vanhaa mustaa, rivi lapin puikulaa ja sitten vielä Prismasta ostetuista siemenisä jotain, en muista lajia. (joku Fontana…) Vanhassa mustassa ei ollut vielä syötävää, mutta paljon alkuja.

Nyt jos (kop, kop) mikään ei mene pieleen, näyttäisi tulevan talvellekin syötävää. Aari pistettiin, joten toivoa sopii, että sieltä joku pottu jää talvivaraksikin, vaikka pääasiahan se on, ettei perunaa kesällä tarvitse kaupasta raahata.

Istutin ekaa kertaa kokeeksi härkäpapua perunoiden väliin. Kukkii kauniisti, saapi nähdä tuleeko siitä satoa.

Tosi komea peruna muuten tuo sininen, jota edellä esiteltiin. Mistä sen siemenperunoita on saatavilla?

Onko juurimato ja peruna-ankeroinen sama asia?Mulla on perunan varret,melkein kaikki kellastuneet ja suuressa osassa perunaa on käytäviä ja matoja.Onko koko sato menetetty ja kuinka kauan pitää olla viljelemättä? Madot on kellertäviä,parisenttisiä,ovat toista kesää samassa paikassa.

Osaisiko kukaan vastata mun perunakusymykseen? Viimeinen lause on vähän hupaisa,siis perunat ovat samassa paikassa,ei madot!Tieto on siksi tärkeä,kun menemme huomenna mökille ja olisi hyvä tietää nostanko kaikki jo ylös!