Peruna, Solanum tuberosum

Harrastajan ongelma onkin siinä, että ga:t eivät näy eivätkä välttämättä maistu.

Pitää antaa ensin kokeeksi naapurille pieni pussillinen ja seurata mitä sitten tapahtuu. Jos sinne tulee ambulanssi, niin sitten laittaa potut kompostiin. :wink:

Asterix

Hmmm!-Olen tainnut joskus jo mainitakkin: maanviljelys on poppamiesten hommaa:D

Tänään oli toinen perunoiden nosto. Loput nostankin vasta myööhäään syksyllä, jahka se ensin tulee. :slight_smile:

Minäkin nostin tänään perunoita. Kuuman kosteassa hikisessä ilmassa auringon porottaessa. Nostin yhden lajin eli Ellakan josta olikin maahan laitettu vain vajaa parikymmentä siemenperunaa. Se antaa minulla täällä savimaassa tosi niukasti satoa - minimissään sain 1 perunan per varsi, maksimissaan 2-3 sen kokoista että perunaksi voi kutsua ja sitten ehkä plussana joitakin tosi pieniä. Todennäköisesti se olisi pitänyt nostaa vasta paljon myöhemmin... no ensi syksynä osaan viivästyttää sen lajin nostoa.

Kävin myös ystävän lähistöllä olevassa hiekkaisessa maassa olevalla perunapellolla nostamassa reilummin perunoita käyttöön. Timoa, varret oli niillä jo ruskettuneet. Mukuloiden koko pääosin aivan järisyttävän suuri, joukossa muutamia ns. normaaliperunan kokoisia. Jepjep...

Joo varsinaisesti korjuu on syyskuulla kun varret kellastuvat, mutta meiltä loppu tänään perunat. :slight_smile:

Blue Congo on mun mieleen. Sopivasti jauhoisa.

Joo, jopa Blå Kongosta saa syötävää, luomuna. Ei paha ollenkaan.

Pito,joka ei mikään vanha lajike olekaan, ei nyt hirveästi loista, mutta muut vanhat lajikkeet kyllä.

Nostin eilen kaikki perunat, kun perunamaalle on yli 100 km, joten sinne pääsee hommiin vain viikonloppuisin ja näin syksyisin ei aina tiedä milloin aurinko paistaa. Nyt ottaa kipeää, kun en huolinut koneita istutuksilleni.

Tutunnäköistä :wink: Tänään aloitin vanhojen lajikkeiden noston, viides jäi kesken, mutta jatkuu huomenna. Ihan nostovalmista tavaraa kaikki, ellei vkl sada on otettava jo nostokone esiin ja nostettava myyntilajikkeet.

Päivän saldo 35 ylläpitolajiketta.

Kassi, jäikö sulle tuota Asterixia itupotuksi asti? Tai jotain muuta mielenkiintoista puikulaa? Jauhoista tai kiinteää…

Voitais vihdoin ne treffit tehdä meillä tai teillä pottujen, Mimin ja muuten vaan asioiden lomassa :slight_smile:

Asterixia ei ole vielä nostettu, mutta sitä varmaan tulee paljon. Samoin Norjan punainen on hyvä jauhoinen kevättalven syötävä. Puikulaa syötiin tänään ja näin se on: ei kasva täällä samanmakuista kuin Lapissa:(

Onhan noita n. 50 lajiketta joista valita…

Lemin punaisen sadosta otin oikein kuvan, - saatte nauraa jossain vaiheessa, kun sen tänne tällään…8D

Mimi odottaa eltsu-tätiä pallon kanssa, vie kanttarellimetsään ja tarjoaa vielä pullipeenistäkin, jos maistuu =DD

Voi Mimi, kanssasi haluaisin kanttarellimetsään, mutta pullipeenistä en syö, kiitosta vaan!

Pitäisköhän tässä oikeasti tällätä joku kaunis päivä aamusta lähtemään tuonne itäsuuntaan ihan päiväretkelle… eihän minulla, työttömällä, ole aikatauluja.

Teretulemast vaan eltsu, kuulostellaan vähän, mihin suuntaan tämä epämääräinen flunssa kehittyy, tänään aika on mennyt lähinnä huojuessa hiljaa tuulessaärtynyt

Sitten TADAA!! Tässä koko Lemin punaisen sato...Siementä oli 10 vai 20 kg, en muista, mutta ei tuolla paljon ole väliäkäänpomppivaa naurua

Ihan mahdoton perunavuosi, vai onko lajikkeen ominaisuus? Perunat on ihan järkyttävän kokoisia isompia kuin mun nyrkki, ja jokainen varsi tekee näitä vaan muutaman. Lajikkeen nimi on muistaakseni victoria… Ennenkuin alettiin näitä nostamaan niin ajattelin ettei niistä mitään tule kun varret oli ihan onnettoman kokoisia rääpäleitä ja kun ei olla perunamaata lannotettu tänä eikä edes viime keväänä.

Ei ole lajikkeesta kiinni, tämä vuosi oli hyvä perunavuosi.

Kerr's Pink-olionaurua

Mä oon enemmän kuin tyytyväinen tämän vuoden perunoihini. Vain Siikliä oli kasvamassa ja niin ovat kauniita ja puhtaita ettei paremmasta väliä! Vielä muutama rivimetri on kaivamatta.